Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Podvodni tunel i monumentalni križ za avangardnu marinu

Hrvatski konzorcij „Porto Jadera 1177” natječe se za 30-godišnju koncesiju za Marinu Zadar u koju planiraju uložiti 100 milijuna kuna
26. prosinca 2017. u 15:00 16 komentara 4595 prikaza
Marina Zadar
Pogledajte galeriju 1/7

U zaljevu bi bio postavljen veliki plutajući otok koji bi s kopnom bio povezan podvodnim tunelom izgrađenim na samom dnu mora, na dubini od četiri do sedam metara. Ljudi bi imali dojam kao da su u podmornici te bi, hodajući njime, mogli razgledavati podmorje, a isti bi ambijent bio i u obližnjem podvodnom restoranu, prvom takvom u Hrvatskoj. To je samo dio vizije kako bi mogla izgledati zadarska marina, ako se pita konzorcij „Porto Jadera 1177”. On okuplja uspješne hrvatske kompanije te zajedno konkuriraju na natječaju za koncesiju koji je godinama u sjeni pravnog apsurda.

U Dogusu kažu da će ulaganje u Marinu Borik završiti do kraja iduće sezone, iako im Vlada daje tri godine Dogus Grupa Koncesija za Marinu Borik produljena na ukupno 50 godina

Valobran i hidroturbine

– Mi nismo vidjeli druge ponude, ali smatramo da je naša čista senzacija za Zadar i zato nam je žao što se toliko čeka. Koliko znamo, pravomoćna presuda je već neko vrijeme donesena i sudovi su potvrdili da nema prepreka za natječaj. Dakle, nema razloga da se ne sastavi povjerenstvo i donese odluka. Suludo je da opet čekamo, a ne znamo ni što – kaže Hrvoje Panjol iz konzorcija „Porto Jadera 1177” te dodaje kako je riječ o projektu koji je izrazito ekonomski i gospodarski važan za Hrvatsku i zato bi ga Vlada trebala podržati. Oni, naime, planiraju u marinu Zadar uložiti 100 milijuna kuna te smatraju da je riječ o investiciji koja će se bez sumnje isplatiti, a i država će dobiti nemali dio kolača. Riječ je o fiksnih 40-ak milijuna kuna godišnje te još 4 posto ukupnih prihoda. Nositelj ovog projekta je tvrtka Belle Adria, a konzorcij planira sasvim novim avangardnim pristupom modernizirati marinu na ulazu u uvalu Jazine koja dijeli stari dio grada na poluotoku i kopno. Riječ je o jednoj od najatraktivnijih i najpoželjnijih marina na Jadranu, ali i jednoj od rijetkih koja nema riješeno pitanje koncesije što koči njezin napredak i modernizaciju.

Marina Zadar
1 / 7
Prva potpuno zelena i eko marina na Jadranu: Energiju bi dobivala od sunca, vjetra i plime, a imala bi i hidroturbine koje bi pospješile cirkuliranje vode u uvali. More u Jazinama trenutačno je, naime, upitne kvalitete, a ovo je jedno od rješenja.

– Mi imamo viziju da to bude prva u potpunosti ekološka i zelena marina u Hrvatskoj. Energiju bi dobivala od sunca, vjetra i plime i zapravo je riječ o sasvim novom konceptu nautičkog turizma – ističe Hrvoje Panjol te dodaje i kako bi veliki plutajući otok također imao svoju svrhu. On bi ujedno bio i valobran s obzirom na to da su trenutačno jedan od najvećih problema marine valovi koje stvaraju sjeverni vjetrovi, tramontana i maestral.

– Mi smo dosta putovali po Grčkoj, Turskoj i ostalim mediteranskim državama gdje smo proučavali marine. I ovo je uistinu još neviđena inovacija, toga nema nigdje – objašnjava Panjol te dodaje kako će u more biti postavljene i turbine koje će pospješiti cirkuliranje vode u uvali. Osim što će umjetni otok biti atraktivan te što ima ekološku komponentu, iza njega postoji priča koja će pak biti plus turističkoj ponudi. “Papin otok“, kako će se zvati, bit će posvećen papi Aleksandru II. koji je 1177., što je godina koja simbolično stoji i u nazivu konzorcija, posjetio tadašnju Jaderu kako bi se sklonio od nevremena. Stoga bi se na spomen-otoku u suradnji s Arheološkim i pomorskim muzejom grada Zadra uredio memorijalni centar. Nad njime se planira izgraditi monumentalni križ koji bi dominirao marinom u kojoj bi se čak nalazila i replika papina broda. Tu su ideju predstavnici konzorcija čak predstavili vatikanskoj crkvenoj vlasti kako bi od njih dobili blagoslov, a s projektom su upoznali i samog papu Franju. Smatraju kako je to odlična ideja za promociju Zadra, a pitaju se samo – kako se toga nitko prije nije sjetio?

Medveja: Todorićev ljetnikovac Villa Castello na prodaju Luksuz na obali Za Todorićevu Vilu Castello stiglo 6 ponuda, ni jedna nije iz Hrvatske

U ponudi maraska i smokve

– Najvažnije je da bi u tim atrakcijama mogli uživati i Zadrani i njihovi gosti. Sada je pristup marini ograničen, a do prije nekoliko godina ondje se nije smjelo ni prolaziti iako ni danas ne gledaju baš blagonaklono na vas ako dođete tamo. Mi želimo maknuti sve ograde i rampe, a na marinu gledamo kao na novu javnu površinu uređenu za sve građane. Mali grad unutar grada! – kaže Hrvoje Panjol te napominje kako će se u marini nalaziti igrališta, trgovine, kafići, restorani... Dodaje i kako će svi koji koriste marinu i dalje imati sigurnost i privatnost, ali nema razloga da, primjerice, hoteli, restorani i masaže ne budu dostupni svima.

Marina, koja trenutačno ima oko 230 vezova, nakon modernizacije će moći primiti 10 posto manje brodova, a razlog je što će se napraviti infrastruktura za primanje velikih brodova i megajahti. U marini će raditi ukupno 400 zaposlenih, dio na ugovor na neodređeno, dio sezonski, a Panjol kaže kako im je cilj u tamošnjim lokalima otvoriti priliku za lokalno poduzetništvo te uvesti domaću ponudu, pa će se tako prodavati maraske, smokve, suveniri iz Zadra. Kod njih je sve domaće, od dizajna do materijala za gradnju, a cijeli se projekt temelji na ideji “3H“ – hrvatski konzorcij, hrvatski kapital i hrvatsko znanje.

Pogledajte i najbolje fotografije Pixsellovih fotoreportera koje su obilježile 2017.:

Marina Zadar
1 / 61
Pixsellovi fotoreporteri zabilježili su brojne trenutke iz politike, svakodnevnog života, sporta, showbiza, svijeta, a mi vam donosimo 60 fotografija koje su obilježile Hrvatsku u 2017. godini. Inače, PIXSELL je najveća foto i videoagencija u Hrvatskoj i regiji.
Park Racinjak Park Racinjak Novi Bandićev projekt: podne fontane, vidikovci i ljetno kino Proslava 25 godina Hrvatske turističke zajednice u Laubi USPJEŠNA GRANA Hrvatska turistička zajednica obilježila 25 godina djelovanja ljudi Dejan 
Šorak Budući da u koncesije dajemo nacionalna blaga, kako bi bilo da damo i našu vlast? Nastala bi sigurno međunarodna jagma

U nizu presuda i žalbi, spor se po sudovima povlačio godinama

Osim one konzorcija „Porto Jadera 1177” u konkurenciji za dodjelu koncesije su i ponude tvrtki Marine Signum i Olive Island, ACI-ja, Dogus grupe i Tankerkomerca. Pet ponuđača na natječaj se javilo još 2014. godine kada ga je raspisalo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, no godinama je bio stopiran zbog imovinsko-pravnih zavrzlama. Zadarska tvrtka Tankerkomerc koja je od 1982. u posjedu marine tražila je, naime, sudskim putem konverziju prava korištenja u pravo na koncesiju. U suprotnom su zahtijevali od države povrat ulaganja, koja su procijenili na 40-ak milijuna eura, iako oni državi nikada nisu platili ni kune za korištenje marine. U nizu presuda i žalbi, spor je trajao godinama, no prošle je godine donesena pravomoćna presuda da marina mora biti vraćena državi jer je riječ o pomorskom dobru od nacionalnog interesa. Ponuđači su u međuvremenu morali čak obnavljati bankarske garancije, no na kraju se ipak nadaju kako će se situacija uskoro riješiti jer stajanje na mjestu, kažu, apsolutno nikome ne koristi.

prof. dr. sci. Marijana Ivanov, redovita profesorica na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu
RAIFFEISEN FUTURE BOOST
Ivan Šarić s profesoricom Marijanom Ivanov raspravlja o štednji i uvođenju eura
  • Deleted user:

    Zvuci fantasticno.Iskreno se nadam i zelim,da se taj projekt i ostvari, ali kada gledam u proslost, mnogi "mega" najavljivani projekti nisu se nikada ostvarili, pa sam i za ovaj u istinu fantastican projekt, nemalo skeptican.Boze daj da me tvorci ovog ... prikaži još! projekta uskoro razuvjere.Strah me hrvatskog jala: Kada nisam ja, ne moze niti drugi.

  • Avatar arba_arba
    arba_arba:

    Monumentalni kriz pored 2turskog2 Hotela u bivsoj Maraski. zanimljivo

  • Avatar arba_arba
    arba_arba:

    Sumnjam da ce ista ca vridi ostati u Hrvatskim rukama- ili konzorcij radi za drugoga.