Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 89
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
DAVOR ŠTERN ZA VEČERNJI TV:

'Hrvatska će ostati bez vlastitih izvora nafte uskoro, moramo osnovati novu energetsku kompaniju'

Davor Štern
Foto: Screenshot/VečernjiTV
1/4
26.03.2024.
u 15:50

'Ne vidi se kraj ratu, a međunarodna zajednica baca pomoć iz zraka. Hrvatska treba predložiti rješenje'

Davor Štern, energetski stručnjak i bivši ministar gospodarstva gostovao je u Studiju Večernjeg TV-a gdje je komentirao trenutačnu situaciju sa zalihama plina. Novinar Hassan Haidar Diab upitao ga je možemo li reći da je energetska kriza iza nas.  

- Kao što je situacija u cijelom svijetu i u sigurnosnom i političkom smislu nejasna i slojevita, isto je tako u energetici. Naime, ja sam se nasmijao kad ste pitali za ruski plin. Jučer je bila vijest da ruski LNG dolazi u Španjolsku. Usprkos sankcijama koje je Amerika uvela i Europa na ruski plin. Sad nije to plin koji ide plinovodom, nego LNG sa sjevera kroz Baltik ide u Španjolsku. S tim da Španjolska, Portugal i Italija su jedine zemlje u Europi koje ne trpe radi zatvaranja plinovoda prema Europi. Oni dobivaju plin iz Alžira i Maroka, imaju dovoljno plina. Prema tome, to će sve biti način da se taj LNG i dalje preprodaje i tu se vidi interes. Gdje god je veliki financijski interes, politika pada u drugi plan, odnosno politika je u službi tih velikih interesa. Nikad ne znate i koja strana postaje druga. Za energetiku imam možda malo drukčiji stav. Ja nisam mainstreamu i tu se možda malo razlikujem od većine analitičara.

Smatram da sve ovo što se dogodilo s energetikom, potpuno nepotrebna hajka,  panika i histerija koju je izazvala nekakva djevojčica po imenu Greta Thunberg za koju se danas vidi da je aktivistica koja je izgubila kompas. Čak Šveđani je moraju hapsiti na stepenicama parlamenta da ne radi nered u parlamentu. Naime, nisam protiv zelenih. Nisam protiv opstanka planete, ali mislim da je sve to nastalo kao jedan pokret koji nije imao osnove osim nekakve političke i alternative koja traži sebi prostora, proglašavajući sve ono što se događa kao posljedica korištenja ugljikovodika. Naime, ja ne mogu poreći da se zemlja zagrijava. Ne mogu poreći da se ledenjaci tope. Ne mogu poreći da raste količina ugljikovodika u Jadranu, ali je činjenica da se to događa i događalo se i prije dok nije bilo ugljikovodika. Prema tome, ja smatram da je to jedna kombinacija povijesnog zagrijavanja Zemljine atmosfere do koje bi došlo i bez korištenja ugljikovodika. Ja nemam za to dokaze, isto kao što moji protivnici sugovornici nemaju podatke i nemaju dokaze na to da se CO2 i plastenički plinovi i sve ono što se stavlja na leđa ugljikovodicima događa isključivo radi toga. Činjenica je da se Zemlja zagrijava i da imamo sve više potresa i vulkanskih erupcija. Činjenica je da na svijetu živi osam i pol milijardi ljudi, od kojih svaki čovjek dnevno izdahne jednu kilu ugljičnog dioksida i imamo ljude koji zagrijavaju atmosferu. Mi imamo sad kad smo zdravi, 37,5 stupnjeva, a vani je sedam. Prema tome, mi smo grijača tijela. Tako puta osam i pol milijardi ljudi možemo računati. Energetika je u jednom previranju. Ovo sve što se nudilo,  biogoriva, ispalo je da nije dobro. Da je to imalo utjecaj na prehranu stanovništva u globalnom smislu. Električna energija sigurno je jedan od dizala, ali se opet koristi spaljivanjem ugljena, mazuta i plina. Vodik je u povojima još uvijek. Treba raditi na tome, ali ne raditi revoluciju iz toga,  zabraniti jednu stvar, idemo u drugu.

Električni automobili moraju prekriti cijelu kuglu zemaljsku do 2035 ili 2050. godine. To je jednostavno nemoguće. Mislim da je u tome Hrvatska zauzela relativno dobru poziciju. Ovo što je Vlada uvela kontrole nad cijenama derivata na pumpama, električne energije i plina, to je dobro napravljeno. U takvoj jednoj situaciji, gdje je dosta velika nedoumica u budućnosti, to da će Hrvatska ostati bez vlastitih izvora nafte za par godina, to je isto istina, o tome već govorim dugi niz godina. To da je Ina kao strateška naftna kompanija u Hrvatskoj prešla u druge ruke i da se njome upravlja u interesu sjedišta MOL-a u Budimpešti, a ne u Hrvatskoj u Zagrebu. To da se HEP treba osnažiti, da mora raditi na proizvodnji, odnosno održavanju i unapređenju transmisijskog sustava jer cijela ta kombinacija alternativnih izvora energije i klasične električne energije je dosta složen proces. Pametne mreže koje bi trebale biti izgrađene da bi mogle prihvatiti tu alternativnu energiju. Ono što bi postavio kao najvažnije, Hrvatska mora raditi na tome da osnuje novu energetsku kompaniju koja će biti bazirana i na dosadašnjim ugljikovodicima, na geotermalnoj energiji i na novim oblicima obnovljivih izvora energije koja bi onda preuzela mjesto Ine u strateškom smislu u održavanju energetike države.

Ključne riječi

Komentara 11

FD
franjo.durinic
16:48 26.03.2024.

Kako je SDP prodao naftna polja Gdje su pare???

Avatar krcedolac
krcedolac
17:08 26.03.2024.

Apsolutno! Osnovati i onda prodati.

EJ
ejStef
16:39 26.03.2024.

To je tako kada se aktivistima da da vode politiku. Rješavamo probleme koje prije nismo imali, a sada su odjednom egzistencijalni... To zeleno je u Europi došlo na razinu religije, gdje se prodaju razne relikvije od kojih nema nikakve koristi, a na vjerska istraživanja se troše enormni novci. Da bi se sve to moglo financirati, izmislili su se porezi na CO2, što je isto kao i porez na zrak, te se na to, naravno, nakalemila enormna birokracija... To sve plaćaju građani, koji imaju sve manje, sve više toga se moraju odricati, svaki dan im se nameće neka nova izmišljotina. Konačna korist od svega toga je vrlo upitna do nikakva... Evo primjer; u Njemačkoj su sva kućanstva obavezna napustiti grijanje na plin (i druga fosilna goriva) u dogledno vrijeme. To će rezultirati izvlačenjem stotina milijardi € građanima iz džepa, a ukupan efekt će biti ušteda CO2 u razini jednog dana Kineske proizvodnje, uz to još dodatno anulirana izgradnjom novih elektrana na plin... Ta zelena religija je dovela do toga da jedan Mercedes lobira kod EK za ukidanje carina na Kineske el. automobile. Zašto? Jer je Mercedesu drastično jeftinije već sada proizvesti auto u Kini i dovesti ga ovdje i platiti carinu, nego bilo što raditi u EU...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije