Naslovnica Vijesti Hrvatska

General Štimac i pilot Selak: Mirage je brzo rješenje da ne ostanemo bez pilota

Pilot Ivan Selak i general Josip Štimac o ponudi Zvonka Zubaka MORH-u da za 75,9 milijuna američkih dolara nabave eskadrilu borbenih zrakoplova
25. lipnja 2019. u 10:22 176 komentara 41268 prikaza
Mirage 2000
Foto: Reuters/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/6

Iznenadna objava Zvonka Zubaka, poznatog trgovca oružjem, koji Hrvatskoj nudi eskadrilu rabljenih Miragea 2000 C brazilskog ratnog zrakoplovstva za samo 75,9 milijuna američkih dolara, ponovno je uzburkala rasprave o stanju i budućnosti borbene komponente Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Iznenadna ponuda Zvonko Zubak nudi Hrvatskoj 12 Miragea 2000 za samo 75,9 mil. $

Nakon što je Večernji list objavio sadržaj ponude, u kojoj se navodi da u cijenu ulazi i produljenje životnog vijeka poprilično starih francuskih Miragea 2000 (35 godina) za još 2000 sati leta te obuka pilota, tehničara i inženjera, rezervni dijelovi, oprema i alati za održavanje, najveće je zanimanje izazvao detalj da bi svih 10 lovaca i dva dvosjeda u Hrvatsku stigli operativni do siječnja 2020.

Za što ćemo ih koristiti

Premda je MORH pokazao skepsu, kako prema ponudi tako i prema ponuditelju Zubaku, kažu da su se o tim zrakoplovima raspitali kod Francuza i Brazilaca i kažu da su pronašli neke “rupe” u Zubakovoj priči. Ne zna se koje, osim da sve odluke o izboru aviona trebaju donijeti predsjednica Grabar-Kitarović i premijer Plenković. Nakon propasti posla s Izraelom i nabavke F-16 Baraka za 500 milijuna dolara i obavljenih novih razgovora s Amerikancima i Šveđanima, čeka se da se napokon održi sjednica Vijeća za obranu, gdje bi državni i vojni vrh trebao amenovati konkretnije razgovore o nabavki ili američkih F-16 ili švedskih JAS Gripena C/D, koji bi početkom iduće godine trebali rezultirati novim izborom.

Mirage 2000
1 / 12
MiG-21 Vojna vježba Hrvatski MIG-ovi na multinacionalnoj vježbi "Astral Knight 19"

Iskusni piloti i stručnjaci, poput brigadira Ivana Selaka, legendarnog hrvatskog ratnog pilota, te generala Josipa Štimca, bivšeg pilota i zapovjednika HRZ-a, kažu da je Hrvatska u tako nepovoljnoj poziciji da svaku ponudu, pa i ovakvu iznenadnu poput Zubakove, treba uzeti u razmatranje jer je potrebno sačuvati borbenu komponentu HRZ-a. Kako jedan i drugi dobro poznaju Zubaka još iz ratnog doba, a uostalom i jedan i drugi letjeli su na zrakoplovima koje je on nabavio u vrijeme embarga, ne dijele mišljenje onih u državnim institucijama koji zaziru i od razgovora sa Zubakom.

– Ma ima se pričati sa svakim koji nudi neko rješenje, da parafraziram Tuđmana, i s “crnim vragom” – kaže Selak aludirajući na nepopularnost Zubaka u vrhu MORH-a. Dodaje da će on uvijek biti pristaša nabave “novog i novijeg” zrakoplova od postojećih MiG-ova 21 te smatra da su brazilski Mirage 2000, nakon produljenja životnog vijeka, dobri za primarni air policing i obuku pilota. Dakle, kao prijelazno i brzo rješenje kako ne bismo izgubili i ovo malo pilota, tehničara i inženjera koliko ih je u HRZ-u još preostalo.

MiG 21 pilota Rudolfa Perešina stigao u Hrvatsku nesvakidašnji prizor Pogledajte kako je pod okriljem noći Perešinov MiG stigao na Krešimirov trg

– Tuga me hvata što sada, kada imamo ovako dobrog ministra obrane, koji odrađuje što nijedan ministar prije njega nije, koji hoće odraditi za dobrobit HV-a – nažalost oko njega ima ljudi koji ne da mu nisu pomogli nego su ga i slagali – kaže energični Selak. S Krstičevićem se on razišao oko nabavke Baraka, no vjeruje mu da želi spasiti borbenu komponentu. Selak, međutim, inzistira na tome da se hitno prione na – obuku pilota i posebno tehničkog osoblja kojeg je nedovoljno čak i za održavanje MiG-ova, a ti dečki izvlače iz postojećega ono nemoguće, kaže.

– Sada imamo samo pet pilota koji ispunjavaju sve uvjete i dovoljno su mladi da se isplati poslati ih na obuku za avion nove generacije – ističe Selak. On i dalje kaže da preferira nabavu F-16, no moramo znati za što hoćemo avion, za air policing, potporu kopnenoj vojsci i mornarici, gađanje raketama velikog dometa, zračnu bitku? Ako je to air policing, onda je i MiG-21 predobar za to, možemo nabaviti od Albanaca i MiG-ove 19 – karikira Selak. No želi poručiti da je poanta što naši piloti već dulje vrijeme gotovo da i ne rade ništa drugo doli najjednostavniji air policing.

Šveđani su dobro rješenje

General Štimac također kaže da griješe oni koji podcjenjuju Zubaka jer jedini je on uspio kada nam je najviše trebalo nabaviti dvije eskadrile borbenih aviona, leteće tvrđave helikoptere Mi-24 i nekoliko eskadrila transportnih helikoptera.

Nikola Knežević Najbolji vojnik On je najspremniji pripadnik Hrvatske vojske: Ovo mi je najveći uspjeh u karijeri

– Koliko sam mogao pročitati, njegova ponuda HRZ-u izgleda dosta dobro, dobra je svaka koja zadržava borbenu sposobnost HRZ-a, a sve dvojbe i daljnja pitanja trebala bi proučiti i riješiti stručna komisija HRZ-a – kaže Štimac. On razmišlja o tome što dalje i ima nekoliko rješenja. S obzirom na to da nam SAD nudi nove F-16 koje još nisu počeli ni proizvoditi, njemu se čini logičnijim novac za šest do osam aviona onda dati za najmoderniji F-35 koji je tek nešto malo skuplji, a i jedne i druge čekali bismo barem sedam i više godina.

Do tog vremena HRZ bi mogao nabaviti južnokorejske FA-50, koji nisu, istina, borbeni, nego školsko-borbeni zrakoplovi, ali na tim “malim F-16” Hrvati bi odradili obuku za barem 20 pilota, a FA-50 su znatno jeftiniji, ali i učinkoviti i za gađanje ciljeva na zemlji i potporu vojsci. Podsjeća da dobro rješenje mogu biti i JAS-39 Gripeni, a i sam je sudjelovao u razgovorima sa švedskim SAAB-om pa zna da nam Šveđani mogu na dvije do četiri godine dati određen broj rabljenih aviona C/D varijante radi obuke i air policinga, dok u međuvremenu čekamo na izradu eskadrile.

– No onda je logičnije dogovoriti nabavu osam do deset Gripena, ali E/F inačice, što je potpuno drukčiji i moderniji avion – kaže Štimac.

VISERA
EU FONDOVI
Inovacije: Radimo na razvoju robota koji će mnoge poštedjeti zamornog pretipkavanja podataka
  • Avatar navijač
    navijač:

    U MORHU netko uporno gura gripen zbog provizije, i da se nađe neko besplatno rješenje opet bi našao nekakve "rupe". Naj veća rupa u toj priči je MORH.

  • Avatar NenadNikolicZagreb
    NenadNikolicZagreb:

    Mirage 2000 ako se uradi SWOT analiza ispada izvrsno rješenje. Za početak jeftina je ponuda ako je u dobrom letnom stanju. Zatim tom ponudom dobiva se NATO kompatibilan avion na kojem se može obavljati trenaža pilota i održavanje borbenog naleta. ... prikaži još! Poslužit će za čuvanje zračnog prostora od neprijavljenih letjelica a Mirage 2000 može se koristiti i kao lovac bombarder za zlu ne trebalo. Neće doći do bijega pilota i novi naraštaji će se moći uredno školovati. Za narednih 10-15 godina ovo je idealno rješenje ako se pregovori oko sada još nedostupnog američkog aviona budu uredeno odvijali. Tko misli da postoji još bolje rješenje u odnosu na cijenu i pogodnosti ovog paketa kakav je prikazan i ako je istinit neka se javi. I mene zanima što je sve ispod 80- 100 mil i NATO kompatibilno ovako povoljno?

  • zagrebstari:

    Kaj je Milanović ponovno uveo dežurstva i za praznike kad ste danas tak aktivni.