Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Lifestyle Putovanja

Što planinari trebaju jesti?

Planinarenje je mnogima omiljena outdoor aktivnost, a jednostavna priprema može činiti razliku između izleta za pamćenje ili zaborav
15. lipnja 2022. u 12:59 7881 prikaza
Foto: PIK Vrbovec
Pogledajte galeriju 1/4

Svi volimo ljeto i boravak vani na suncu, čak i oni koji jedva čekaju snijeg i skijanje uživaju u  šetnjama u prirodi po lijepom sunčanom toplom danu. Bez obzira na to volite li ležernu šetnju uz jezero ili ste ljubitelj zahtjevnijih staza, važno je da vam bude zabavno i da se u skladu s uvjetima pripremite za vašu rutu. Za većinu mjesta u našoj zemlji ljeto je vjerojatno najbolje godišnje doba za dobro planinarenje. Vedro, sunčano nebo, vrijeme godišnjih odmora i dugi dnevni sati znače zabavan i opušten dan proveden na trekking stazi ili planini. Naravno, kako bi sve proteklo u redu, važno se pripremiti za boravak vani, bez obzira na to radilo se o kratkom usponu ili višednevnim šetnjama po planinama. 

Očite stvari svi više manje znaju, udobna odjeća i obuća te pravilna hidratacija su ključ sigurnog planinarenja. Planinari mogu gubiti i po litru vode na sat vremena pa je dobro pravilo ponijeti i više nego što mislite da trebate. S druge strane ništa vam neće pomoći ako nabijete žuljeve zbog neadekvatne obuće. No dobro, vjerujemo da ste osnove savladali, provjerili ste vremensku prognozu, uzeli rezervne čarape, sprej protiv kukaca, dovoljno vode, pokrivala za glavu, mobitele, fućkaljke, alat, karte, …. I ostala vam je “samo” hrana. Mnogi samo ubace ono što imaju doma ili ono što vole jesti, ali hrana koju konzumiramo putem dok planinarimo može itekako činiti razliku. Pa idemo vidjeti što bi bilo pametno ubaciti u vaš ruksak kako bi bili spremni za planinarenje. 

3 glavne stvari čine dobru hranu koju možete slobodno ubaciti u ruksak za planinarenje: 

  • Visok sadržaj bjelančevina i masti - jer se gotovo uvijek sporije probavljaju u usporedbi s ugljikohidratima i stoga vas održavaju zasićenijim 
  • Masti pružaju više kalorija po gramu (9 kcal/g u usporedbi s 4 kcal/g proteina i ugljikohidrata), 
  • I na kraju, nema potrebe za hlađenjem 

A sve te tri stvari zadovoljava meso, konkretnije crveno sušeno meso, koje je odlična hrana za sve planinare. Meso predstavlja ravnotežu između nošenja dovoljno hrane da zadovolji vaše zahtjeve za kalorijama i ne nošenja previše hrane. Previše tereta znači teži ruksak, što rezultira prekomjernom potrošnjom kalorija i bržim umaranjem. Pametan izbor hrane bitan je za uspješno pješačenje i planinarenje. Želite odabrati hranu s visokim “omjerom kalorija i težine”. To znači da želite zapakirati hranu s najvećim sadržajem kalorija uz najmanju količinu težine u vašem ruksaku. 

Općenito govoreći, hrana s relativno visokom kaloričnom gustoćom predstavlja najbolji odabir planinara za maksimalnu učinkovitost. Naravno, kada razmišljate o gustoći kalorija, morate razmišljati i o prehrambenim vrijednostima. Neke od najkaloričnijih hrana (npr. čokoladne pločice) sadrže malu nutritivnu vrijednost, a većina orašastih plodova i sjemenki uglavnom se sastoji od masti s malo mikronutrijenata. 

 | Autor : PIK Vrbovec Foto: PIK Vrbovec

Crveno sušeno meso je, s druge strane, jedna od najbogatijih vrsta hrane u smislu mikronutrijenata - svih onih tvari koje biste također trebali unositi na planinarenju zbog veće aktivnosti u odnosu na dnevni prosjek i normalne aktivnosti. 

Koliko hrane ponijeti za planinarenje? 

Jednostavna procjena je oko 0,8 kg hrane dnevno. Koristeći ovaj izračun, na sedmodnevnom pješačenju trebali bi spakirati oko 5.5 kg hrane (što je važno zbog ukupne težine vašeg ruksaka). Postoje oni koji zagovaraju više ili manje od ove vrijednosti, ali sve se svodi na razliku između kalorijske gustoće hrane koju pakirate (kalorije) i energije koju konzumirate. 

Priroda ruksaka i boravak na otvorenom znači da nećete imati pristup hlađenju ili ledu tijekom cijelog putovanja. Neki planinari pričvrste mali hladnjak na svoj ruksak, što pomaže da hrana u početku bude hladna, no većina to izbjegava zbog očitih problema s veličinom i težinom. Umjesto toga, najprikladnije meso za planinarenje je ono koje ne treba držati u hladnjaku. 

Sušeno meso za planinarenje 

Sušeno meso koje je stabilno i sigurno za konzumiranje bez potrebe za frižiderom ili hlađenjem neophodno je za svaki planinarski ruksak. Davno prije hlađenja i frižidera, sušenje mesa bilo je način konzerviranja mesa sušenjem, dimljenjem ili soljenjem. Ova vrsta mesa je odlična opcija za duža pješačenja i trebala bi vam biti prva opcija u većini slučajeva. Možete kupiti unaprijed zapakirane dehidrirane obroke u većini trgovina na otvorenom ili naručiti putem interneta. 

Govedina 

Najlakši način za transport govedine je u obliku sušene govedine, baš kao kauboji u omiljenim western filmovima. “Beef Jerky” je osnovna namirnica koja može trajati do 12 mjeseci, čak bez držanja u frižideru ili nekom rashladnom uređaju. Držite ju u originalnom zatvorenom pakiranju i imate ukusan i siguran mesni zalogaj spreman za konzumaciju čak i u najtoplijim danima u godini 

Sušene salame 

Sušeno meso u formi mesnih štapića je apsolutno jedna od vaših najboljih opcija na planinarenju.  Trajne kobasice postoje puno duže od izuma frižidera pa je logično da nađe mjesto u ruksaku za planinarenje. Kod trajnih kobasica zapamtite pravilo da ako ju režete, prije rezanja očistite nož iznad vatre i izbjegavajte izravno dodirivanje mesa rukama (držite ambalažu kako biste izbjegli kontaminaciju). PIK&GO 100% mesne grickalice dolaze u mini obliku, jedan mesni štapić je jedan zalogaj, pa predstavljaju puno bolju opciju za planinare kojima se ne da misliti o svemu niti nositi puno posuđa i opreme već žele brz, jednostavan i ukusan obrok. 

PIK&GO 

PIK&GO 100% mesne grickalice idealan su obrok za sve planinare i one koji borave u prirodi uz pojačanu tjelesnu aktivnost. Funkcionalne mesne grickalice mogu se konzumirati u brojnim prilikama ne samo na planini - na poslu, u pauzi, na putu, na izletu, u autu, bilo gdje u pokretu. Planinari i svi koji borave u prirodi odabrati će ih bez razmišljanja za njihove avanture jer se drže se hladjaka, na sobnoj temperaturi do 24 stupnja C. Zato ih mogu konzumirati bez bojazni ili grižnje savjesti kao međuobrok, bzi snack i općenito kod pojačane tjelesne aktivnosti. Nutritivne su, punog okusa, osiguravaju energiju, prirodno bogate proteinima koji doprinose održavanju i rastu mišićne mase. 

PIK&GO je pametna grickalica koja daje energiju kada je najpotrebnija, a to su sve aktivnosti na otvorenom i u prirodi, rolanje, trčanje, bicikliranje, planinarenje itd. Radi se o 100% mesnim grickalicama, prirodno bogateim proteinima za energiju i izdržljivost. Proteini također doprinose održavanju i rastu mišićne mase te održavanju normalnih kostiju. Uz to, doprinose duljem osjećaju sitosti za razliku od ostalih brzih “snack” varijanti koje konzumirate u pokretu ili u prirodi. Zbog svojeg oblika, pakiranja i nutritivnih svojstava predstavljaju Praktičan, kvalitetan i brz međuobrok za brojne prigode, pogotovo kod planinarenja i aktivnosti u prirodi. A planinari će ih dodatno cjeniti jer su pakiranja dovoljno mala da stanu u džep, a dovoljno velika da zadovolje nutritivne i energetske potrebe za cjelovitim snackom ili međuobrokom. 

Planinarenje u zemlji medvjeda i ostalih divljih životinja 

Nakon napornog uspona ili cjelodnevnog planinarenja nema bolje okrijepe od malo mesa, kruha i hladne vode. Sami miris dok vadite stvari iz ruksaka podići će vam raspoloženje, a sad zamislite kako je ostalim stanovnicima šume koji imaju puno istančaniji njuh od nas. Zato prilikom boravka u prirodi svoju hranu čuvajte u spremnicima ili vrećicama koji neće propuštati miris. Jer, iako vi ne možete namirisati nešto u originalnoj ambalaži, ne znači da miševi, glodavci i medvjedi neće. 

 | Autor : PIK Vrbovec Foto: PIK Vrbovec

Naša je odgovornost spriječiti da divlje životinje odstupe od svoje prirodne prehrane, da budu ovisni o kamperima i planinarima ili da ih se dovede u opasnost zbog bliskog kontakta. Kad smo već kod toga, nevezano uz hranu, dok hodate planinama pravite buku da ne biste iznenadili medvjede i ostale divlje životinje. 

Još jedna (jeftina i jednostavna) opcija da zaštitite sebe i životinje je vješanje hrane o drvo. Paket s hranom mora biti obješen dalje od vašeg kampa, na visini od najmanje 5 metara i najmanje 4 metra od debla stabla. Također učinite sljedeće: 

  • Operite sve svoje suđe dalje od kampa kako biste spriječili neugodne mirise 
  • Procijedite vodu za suđe i provjerite jesu li svi ostaci hrane zapakirani s vašim smećem 
  • Ono što je najvažnije, pazite da ne ostavite nikakav trag u svom kampu – što god spakirate, morate donijeti nazad s vama u “civilizaciju” i baciti u predviđeni otpad 

Za kraj 

Planinarenje može biti izazovno, ali nagrađuje sve one koji se okušaju s nevjerojatnim pogledima i osjećajem slobode. Pažljivo planiranje obroka pomoći će vam da ne nosite višak kilograma u vašem ruksaku te budete zdravi i puni energije na putu. Dodavanje sušenog mesa u prehranu pomoći će vam da imate više energije i da se osjećate dulje siti. Takav obrok vam također daje nešto čemu se možete radovati kada se vratite u kamp ili kao nagradu nakon napornog dijela staze, a čak i najobičniji “snack” po putu uz dobru hranu i pravo društvo može biti obrok za pamćenje. 

Sadržaj omogućio PIK

Borna Kotromanić i Vlatka Pokos
podrijetlo novca
Pokos i Kotromanić zaratile zbog Nikoline Pišek: 'Ti nemaš dovoljno inteligencije ni morala'
Plastični čep
PAMETNO RJEŠENJE
Ovo je najčešći otpad koji smo pronašli na našim akcijama čišćenja, nismo to očekivali