Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Lifestyle Zdravlje

Nutricionistica otkriva kako se pravilno i kvalitetno hraniti

Hrana našeg podneblja je mediteranska i ona predstavlja zlatni standard pravilne i uravnotežene prehrane
16. ožujka 2022. u 07:00 0 komentara 337 prikaza
povrće
Foto: Pixabay

Da je hrana lijek, rekao je još Hipokrat prije mnogo, mnogo godina. Međutim, skoro sve do današnjeg vremena nije se dovoljno ozbiljno shvaćala činjenica ili veliko povijesno značenje njegovih riječi.

U današnje vrijeme nutricionisti imaju vrlo zahtjevan zadatak - djelovati preventivno i buditi svijest o promjeni navika koje nekima drastično mijenjaju način života. Današnja užurbanost života, odnosno nedostatak vremena za hranjenje, pijenje tekućine, vježbanje, spavanje sigurno dovodi i do nedovoljnog unosa vitamina i minerala u svakodnevnoj prehrani.

Savjeti za kuhanje jednog chefa koji će svima dobro doći: Ovo želite znati....

povrće
1 / 12
Kuhanje je nekima velika strast, a nekima noćna mora. Bez obzira u koju skupinu biste se "učlanili", dobronamjerni savjeti profesionalaca uvijek dobro dođu. Ovo su neki od njih koje je dobro znati...

Nikada se nije više pisalo i govorilo o hrani, a nikada nismo bili deblji (pandemija debljine u svijetu) i bolesniji (veliki pad imuniteta, sve više alergija i intolerancija i svih ostalih dijetoterapija koje imaju veze sa vrstom i načinom prehrane - kardiovaskularne bolesti, dijabetes, maligne bolesti, autoimune bolesti). Pravilna prehrana ključna je za očuvanje dobrog zdravlja odraslih osoba te čini osnovu pravilnog rasta i razvoja djece i adolescenata.

Energetski neuravnotežena prehrana i neadekvatan unos pojedinih tvari predstavljaju čimbenik rizika, kako za razvoj deficitarnih prehrambenih poremećaja, tako i za niz kroničnih nezaraznih bolesti. Za uspješno održavanje poželjne tjelesne mase, unos energije (kalorija) mora biti jednak njezinoj potrošnji (tjelesnoj aktivnosti) uz konzumaciju raznovrsnih namirnica. 

Zdravstveno gledano, hrana našeg podneblja je mediteranska i ona predstavlja zlatni standard pravilne i uravnotežene prehrane. Ima određeni postotak proteina, ugljikohidrata i masti (15-20; 50; 25-30) koji svi zajedno predstavljaju bazu dobro balansirane zdrave prehrane.

Osobno bih preporučila svima da prehranu prilagode i vrsti hrane koju tijelo podnosi ili ne (što se utvrđuje testom intolerancije na hranu ili alergološkim testiranjima), a ne trendovima koji imaju kratki vijek trajanja. Za procjenu i prehrambenog statusa organizma koristi se nekoliko metoda, a jedna od njih je antropometrijsko određivanje sastava tijela te praćenja stanja organizma laboratorijskim parametrima.

Pogledajte za što sve možete koristiti tvrdi sapun u kućanstvu!

'boje, svjetlo i simetrija' Dizajnerica objasnila koje greške ljudi najčešće rade, a zbog kojih prostorija izgleda 'jeftino' Ilustracija pripazite! Kvare okus: Ovo su najveće greške pri pečenju pizze koju većina ljudi radi Ne zna što napraviti 'Suprug i ja se nismo seksali od mog poroda prije 9 mjeseci, a sad me počeo varati'

Prehrambene smjernice

temelje se na piramidi prehrane podijeljene u četiri razine, uz još poseban naglasak na dnevnu hidriranost organizma - unos minimalno 2 litre vode i fizičku aktivnost - biti fizički aktivan 30 minuta do jednog sata svaki dan. Žitarice, gomoljasto povrće i mahunarke nalaze se na dnu piramide, što nam govori da nam te namirnice trebaju biti temelj prehrane.
 
Povrće i voće nalaze se na drugoj razini, dok se namirnice životinjskog podrijetla (mlijeko i mliječni proizvodi, meso, perad, ribe, jaja) mogu naći na trećoj razini. Na vrhu piramide su masti i ulja te industrijski procesirana hrana bogata šećerom i mastima čiju potrošnju se preporučuje svesti na najmanju konzumaciju. Prehrana zasnovana na masnoj hrani i visokom unosu proteina opterećuje organizam, kao i pretjerani unos soli, što dovodi i do mnogih zdravstvenih problema. Prema tome, prehrana bogata voćem i povrćem, cjelovitim žitaricama, a siromašna zasićenim masnoćama, unos tekućine i uravnoteženo vježbanje, djeluje preventivno na zdravlje i na dugovječnost.  
 
Hervis
Sport bez granica
Nevjerojatna priča naše sportašice! U djetinjstvu je je izgubila vid, a danas rastura na skijama: Evo njene priče
Podravina i Slavonija
DESTINACIJE ZA INSPIRACIJE
Hrvatska Sahara, Plemićka ruta, kolijevka naivne umjetnosti
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.