Naslovnica Kultura Vizualna umjetnost

Stripaški otpor divljem kapitalizmu

Većinu karijere umjetnica je posvetila promoviranju drugih autora kroz projekt Komikaze, a potom i kroz novu mrežu Femicomix
03. siječnja 2017. u 12:00 0 komentara 6 prikaza
Ivana Armanini
Foto: Privatni album
Pogledajte galeriju 1/2

Ivana Armanini jedna je od najčvršćih konstanti hrvatskog nezavisnog stripa. Crta karakterističnim art brut stilom, a društveno angažirane teme obogaćuje apsurdističkim humorom. Još od kraja devedesetih svojim se vinjetama malih formata dokazuje kao važan umjetnički glas, no većinu karijere ipak je posvetila promoviranju drugih autora, prije svega kroz projekt Komikaze koji vodi od 2001. godine.

\'oconnel2_nnn_kul_060109\' MEđunarodna Afirmacija Komikaze u SAD-u najavljeni kao strip-projekt koji izaziva ovisnost

Rani crteži Glorije Scott

Zato istodobno čudi i ne čudi da je svoj prvi pravi autorski album objavila tek ovih dana. Jednostavno nazvan “Katalog”, na 132 stranice donosi presjek njezinih ključnih radova, od ra- nih ilustracija ludističkih detektivskih priča koje je u vrijeme studija pisala Mima Simić, objavljenih 2005. u zajedničkoj knjizi “Pustolovine Glorije Scott”, preko niza ilustracija koje je objavljivala u internetskim i tiskanim izdanjima Komikaza, do novijih radova među kojima se ističu vizuali projekta “Zombi proleter”, oblikovani poput pjesme u stripu, u najboljoj tradiciji “Debil bluesa” Mirka Ilića.

– Katalog je svojevrsni dnevnik mojih razmišljanja, inspiriran problemima običnih ljudi, animi- ranim filmovima koje sam gledala na zagrebačkom Animafestu, ali i ruskom književnošću i politički angažiranom literaturom – govori Ivana, koja je u “Katalog” uvrstila ilustracije inspirirane pisanjem Daniila Ivanoviča Harmsa, Sławomira Mrożeka, Petera Handkea i Karla Marxa. Osim političkom oštricom i pankerskom atmosferom, radovi Ivane Armanini osvajaju neposrednošću i jednostavnošću: bilo da je riječ o sentimentalnim posvetama vožnji bicikla zagre- bačkim ulicama ili ljutitoj reakciji na divlji kapitalizam koji sputava kreativnu i životnu energiju svakoga tko se ne pokorava njegovim pravilima, crteži Ivane Armanini djeluju kao produkt nesputane dječje igre. Njezini radovi nastali su pod utjecajem američke underground crtačice Mary Fleener te fanzina Emila Jurcana i slovenskog časopisa Stripburger koji je devedesetih bio središnje mjesto okupljanja nezavisnih stripaša iz regije. Ulogu Stripbrugera, zanimljivo, u dvijetisućitima će preuzeti upravo Ivanine Komikaze. U novije vrijeme Ivana gura i novi projekt Femicomix, zamišljen kao platforma za osnaživanje nezavisnih autorica stripa.

Festival bez žena

Posljednja stranica “Kataloga” ujedno je naslovnica prvog albuma Femicomixa, koji okuplja 17 imena iz 11 zemalja. Među njima su u našim krajevima najpoznati- je Nina Bunjevac, Dunja Janković i mlada Ivana Pipal.

– Među tridesetak nominacija za nagradu za životno djelo na najvećem europskom festivalu stri- pa u Angoulemeu ove godine nije bilo nijedno jedino žensko ime. To je trend koji nizom izložbi i drugih događanja pod okriljem Femicomixa nastojimo promi- jeniti – objašnjava Ivana, koja je svojom novom knjigom dokaza- la da hrvatske autorice imaju i te kako puno za reći.

Ivana Armanini
1 / 9
PRVI STRIP U MSU Grafička posveta Mangelosu iz punk-pera Ivane Armanini armanini STRIP Strip bi mogao biti terapija prenadraženim živcima i očima 'komikaze2_nnn_kul_160311' Strip Otpor crtačkom mainstreamu

 

 

 

VIP izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.