Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 128
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Obećana zemlja

Ovo je pet hrvatskih tvrtki koje su procvjetale ulaskom u EU

tvrtke
Foto: Ivana Kaleb Asić
1/6
04.03.2014.
u 11:08

Izvoznicima porastao rejting, a tisuće eura štede se jer nema čekanja na granici.

Kineski znak za riječ kriza ima dva simbola; jedan znači opasnost, a drugi šansu ili priliku. Ulazak u Europsku uniju za mnoge se domaće izvoznike pokazao kao opasnost – zbog ukidanja povlastica koje su imali u CEFTA-i i velikog tržišta kojem se trebalo prilagoditi, ali za tvrtke koje predstavljamo pokazao se kao dobra šansa koju su znali iskoristiti.

Niska cijena nije uvjet

Europska unija sa svojih 500 milijuna potrošača uvijek je dobra prilika, ali samo za tvrtke koje imaju prepoznatljiv i konkurentan proizvod. Idejom i kvalitetnim radom može se ostvariti rast na bogatom i razvijenom tržištu na kojem niska cijena nije prvi uvjet za poslovanje, ali za to treba imati hrabrosti i financijsku podršku. Zato je za izlazak na tržište EU potrebno zaboraviti stare i uhodane modele te razvijati sofisticiran proizvod u visokoj fazi razvoja, koji će osigurati što veću dodanu vrijednost.

Jedina šansa

Istovremeno je nužna i institucionalna podrška izvozu u kojoj je uloga HBOR-a kao jedine domaće izvozne banke presudna. Pokretači industrije u svakoj državi su izvoznici, a uspješne su ekonomije koje znaju odgovoriti pritisku na stalno povećanje kvalitete. Ove tvrtke to znaju i umjesto da se sakriju od Europljana i krize, odlučile su uzvratiti unapređenjem poslovanja. To je jedino što garantira uspjeh na međunarodnom tržištu, ali i jedina šansa za održivu budućnost.

Izvoz veći 15 posto

Krapinsko poduzeće Mužek Kaminko d.o.o. proizvodnjom građevinskog i ambalažnog stiropora bavi se već 14 godina. Počeli su sa 15-ak radnika, a danas ih zapošljavaju 30, i to s prosječnom neto plaćom od oko 4500 kuna. Godišnje proizvedu više od 60 tisuća prostornih metara stiropora, a više od 50 posto izvoze u Sloveniju i Austriju.

Foto: Mladen Mandić

– Budući da je ukinuta carina od oko šest posto, sada smo na slovenskom tržištu konkurentniji u odnosu na iste proizvode koje su Slovenci uvozili iz Mađarske. Na jednom tegljaču s oko 120 prostornih metara stiropora, odnosno robe za oko 3300 eura, sada smo u Sloveniji jeftiniji za otprilike 200 eura. Puno znači i što kamioni više ne trebaju čekati na granici, gdje su prije gubili po šest, sedam sati – kaže vlasnica poduzeća Zdenka Mužek te dodaje kako su zahvaljujući ulasku Hrvatske u Europsku uniju u šest prošlogodišnjih mjeseci svoj izvoz povećali za više od 15 posto.

Inače, s obzirom na to da svoje proizvode ne mogu skladištiti na otvorenom, zalihe su im dostatne za tjedan dana, a 97 posto robe proizvode za poznatog kupca.

Kvalitetniji nego prije

Blaga zima hrvatskim proizvođačima drvnih peleta, krutog biogoriva za koje je sirovina biomasa donedavno smatrana otpadom, ne ide na ruku. I u skladištu delničkog poduzeća Energy Pellets robe je više nego što je bilo lani u ovo doba godine, no direktor Raoul Cvečić Bole ne žali se. U tvornici je 30-ak Gorana zaposleno u proizvodnji kojoj je kapacitet 30 tisuća peleta godišnje. Briketirano drvo izvoze već godinama, čak 95 posto u Italiju, Sloveniju i Austriju.

Foto: Goran Kovačić/PIXSELL

– Od 1. srpnja osjetno smo brži u transportu, naša roba do kupca sada stiže za jedan dan, a to je utjecalo na smanjenje troškova. Promijenio se i odnos klijenata. Do jučer smo trebali biti jako pažljivi i umješni u pregovorima, da nas ne preveslaju. Sada nam je pregovaračka pozicija jača, smatraju nas ravnopravnima, ne mogu zanemariti da smo članica – kaže Cvečić.

Proizvođači su morali i certificirati svoje proizvode, što Energy Pellets jest, pa više ne moraju biti ni jeftini.

– EU nam je omogućio da budemo bolji nego što smo bili – zaključuje goranski proizvođač energenta budućnosti za kojim će potražnja, uvjeren je, rasti.

Novi pristup radu

Požgaj grupa najveći je hrvatski proizvođač parketa i masivnih ploča koje najvećim dijelom plasira u Njemačku, Švicarsku i skandinavske zemlje, ali i na Daleki istok te u Ameriku, Kanadu i Tursku. Član uprave Goran Lučev kaže da je ulazak u EU donio velike pomake.

Foto: Ivana Kaleb Asić

– Nakon utovara roba putuje direktno i ne ovisi o carini, što je olakšalo transport. Osim pogodnosti vezanih za transport i carinjenje, na umu treba imati da suradnja s članicama EU povlači kvalitetniji pristup radu, ulaganje u znanje, ali i veću fleksibilnost te, svakako, poštovanje rokova isporuke prema vrlo zahtjevnom inozemnom tržištu – ističe Lučev.

Inače, Požgaj grupa ima pogone u Slavoniji i Lici, zapošljava 492 radnika, a u posljednjih 18 mjeseci zaposleno je 218 ljudi. U Vrhovinama, u kojima radi 47 zaposlenika, planira proširiti proizvodnju te zaposliti otprilike još toliko ljudi. U dugoročnom planu ima i izradu namještaja, a da bi opravdali takvu investiciju, objašnjavaju u Požgaj grupi, primarni je cilj naći kupce s kojima bi ostvarili kontinuitet proizvodnje.

Poraslo povjerenje

Otkako je Hrvatska ušla u EU poduzeća poput virovitičkog Technopartnera, koji se bavi strojnom izradom proizvoda od metala i njihovim izvozom na njemačko tržište, bilježe trajne pomake nabolje.

– Najveću razliku primjećujemo u operativnim poslovima. Otkako više nema carinskog postupka, štedimo na otpremništvu – kaže direktor tvrtke Tomislav Matasić.

Pojednostavljena administracija omogućuje toj tvrtki da proizvod do kupca u Njemačkoj sada stigne u roku od nekoliko sati.

Foto: Marija Lovrenc

– A prije se ponekad i danima čekalo na granicama dok ne prođe carinski postupak. Sada toga više nema, a ušteda nam je samo na toj stavci oko šest tisuća eura godišnje – procjenjuje T. Matasić.

Brže nabavljaju, dodaje, i čelične profile iz inozemstva, dio repromaterijala koji koriste u proizvodnji, a na koji su prije također dugo čekali zbog carinskog postupka. Izvoznicima poput njega, kaže, danas je ubrzan zbirni prijevoz roba i usluga. Fleksibilniji su u transportu proizvoda, osobito jer više nema ograničenja vlastitih prijevoznih sredstava kroz Austriju, koja su vrijedila prije ulaska u Europsku uniju. T. Matasić kaže i da su poduzeća likvidno rasterećena plaćanja PDV-a pri uvozu roba. Do stranih kupaca proizvod sada dolazi brže, kvalitetnije i jeftinije, a to dugoročno, procjenjuje T. Matasić, može značiti samo povećanu ponudu i bolje rezultate. Tvrtka nakon ulaska u EU nije povećala broj kupaca, ima stalne, provjerene i zadovoljne klijente, no činjenica je, poručuje T. Matasić, da je dojam o hrvatskim tvrtkama na stranom tržištu danas drugačiji, bolji.

– Osjeća se da sada imaju veću pravnu sigurnost kada posluju s hrvatskim tvrtkama. Lakše je dogovoriti poslovanje pa i razriješiti sporove koji su dosad zbog komplicirane administracije bili teško rješivi – kaže T. Matasić.

Upita je sve više

Odahnuli su od kada je Hrvatska ušla u Europsku uniju. Tako će najlakše svoj posao u novom okruženju opisati Mato i Igor Vidović, otac i sin, vlasnici tekstilne tvrtke Mako iz Osijeka. Tvrtku su pokrenuli prije 23 godine s petero zaposlenih, a sada ih je već 45. Slažu se da se poslovanje prije ulaska u EU i ovo danas ne može usporediti.

Foto: Ilustracija/Davor Javorović/PIXSELL

– Sada je puno brže i jednostavnije, nema zastoja kod uvoza i carinskih barijera. Više nemamo ni špediterskih troškova. A najvažnije od svega nam je što svakodnevno primamo sve više upita iz zapadnih zemalja za naše proizvode – sažimaju prednosti u Maku.

Poslovanje s partnerima u Njemačkoj, primjerice, napominju Vidovići, odvija se iznimno brzo. Od njih naručuju potreban repromaterijal koji se u kamion sprema čim ih nazovu. Slično je i kada ovi Osječani natovare kamion svojom robom koju plasiraju na tržište susjedne Bosne i Hercegovine, Njemačke, Italije, Švicarske, a odnedavno i Kosova.

– Strahovali smo malo od poslovanja sa susjedima, odnosno BiH, zbog ulaska Hrvatske u Europsku uniju, ali ni tamo nemamo nikakvih problema – zadovoljan je vlasnik ove osječke tekstilne tvrtke Mato Vidović.

Komentara 5

JA
james49
11:50 04.03.2014.

Moj cjelokupni stav prema hrvatskim poduzetnicima je porazan. Nisam ekonomski expert, ali to mi govori jednostavno zdrav razum. U Hrvatskoj nema STVARNIH poduzetnika osim onih koji čekaju da država pokrene izgradnju cesta, hidroelektrana ili ne znam čega, e da bii se oni kao lišajevi priključili. Ovih pet primjera pokazuju da je moguće i drugačije poduzetništvo, ali za takvo što potrebna su, rekli bi ameri 'balls'.

SV
svitilnik
15:01 04.03.2014.

Nije lako poslovati i opstati na uređenom tržištu EU s tako velikom konkurencijom. No kada smo nakon svih ovih događanja u svijetu pametniji i vidimo koliko je pogubno ići s kapitalom na politički nesigurna i neuređena tržišta ona postavka dada se moramo okrenuti EU i inima sigurnima tržištima širom svijeta sada dolazi do izražaja. Godine lutanja i smještanja našega gospodarstva u okvire „regiona“, jer nam je tako lakše poslovati , na koncu se pokazalo pogubnim . Isto tako jako je važno da strani kapital , koji se ulaže u naše gospodarstvo , dolazi iz isto tako politički sigurnih okruženja

Avatar bok
bok
16:21 04.03.2014.

...ostali dezurni duznobriznici bez texta koji su pokusavali sijati strah i promjeniti javno mjenje da se Hrvati referendumom izjasne protiv pristupa EU...??? Samo da nam je vise ljudi s poduzetnickim duhom i da konacno dobimo vladu koja bi provodila politiku koja bi ozivila gospodarstvo

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije