Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Đ. Đaković spreman je udvostručiti proizvodnju i izvoziti oklopnjake!

Među kompanijama u vojnoj industriji postoji strah. Naime, sve je manje narudžbi i ugovora pa nas čeka teška borba za svaki posao. No ako ste uspješni i imate dobar proizvod, i dalje ćete prodavati
13. kolovoza 2012. u 07:15 23 komentara 224 prikaza
'13.06.2012., Slavonski Brod - Specijalna vozila holdinga Djuro Djakovic. Oklopno modularno vozilo Patria AMV.  Photo: Ivica Galovic/PIXSELL'
Foto: 'Ivica Galovic/PIXSELL'
Pogledajte galeriju 1/3

Kako je bilo i najavljeno, finski proizvođač vojne opreme Patria i hrvatski Đuro Đaković holding formalno su dogovorili suradnju o prodaji oklopnih vozila diljem svijeta, slijedom čega su počele marketinške aktivnosti u dvije do tri strane zemlje. Dok iz pogona u Slavonskom Brodu svakog tjedna izađe jedan novi oklopnjak, u Helsinkiju analiziraju situaciju u vojnoj industriji pritisnutoj dužničkom krizom i rezanjem proračuna.

U ulici Kaivokatu, u sjedištu Patrije, razgovarali smo s Jukkom Holkerijem, zamjenikom predsjednika uprave finske kompanije. Za početak pitali smo ga kako ocjenjuje dosadašnju proizvodnju oklopnih vozila u Đuri Đakoviću.

Ima prostora za izvoz

– Đuro Đaković je vrijedan partner, u njegovim pogonima se proizvodnja odvija bez ikakvih problema te smo uvjereni da je ta kompanija spremna izvoziti oklopnjake na treća tržišta. Štoviše, mi u Patriji vjerujemo da se proizvodnja u Slavonskom Brodu može udvostručiti – istaknuo je Jukka Holkeri te dodao: – Sada smo prisutni u samo šest do sedam zemalja, tako da je prostor u svijetu izuzetno velik. U ovom su nam trenutku dva-tri tržišta posebno zanimljiva, no zasad ne smijem reći više. Na ta ćemo tržišta ići slučaj po slučaj, vidjet ćemo odakle slati vozila, a dakako, tražit ćemo najefikasniji način isporuke. U svakom slučaju, puno je zemalja zainteresirano za oklopna vozila pa smatramo da Đuro Đaković može odigrati važnu ulogu. Mnoge zemlje kojima Patria prodaje vozila žele i da ih proizvode. Ako neka zemlja s njima potpiše ugovor, moguće je da dio proizvodnje prebace ondje ako ugovor bude uključivao dovoljno velik broj vozila. Radi se obično o narudžbi od 100 vozila. Ako narudžba bude manja, prebacivanje dijela proizvodnje nije ekonomski opravdano – objasnio je Jukka Holkeri.

Velika finska kompanija Nokia bila je prebacila dio proizvodnje u inozemstvo, a nedavno je najavila i otpuštanje 10.000 radnika, što je izazvalo zabrinutost u Finskoj, stoga smo Jukku Holkerija pitali očekuju li se i u Patriji masovnija otpuštanja.

– Ako želite uspješno poslovati, katkad morate otpuštati i gasiti dio pogona. Mi u Patriji to želimo napraviti što pametnije, što bezbolnije. Nikako ne možemo reći da će se sve proizvoditi u Finskoj – ustvrdio je Holkeri.

Kada se radi o brojnim zemljama, napose europskim koje provode mjere štednje i stoga im ostaje sve manje sredstava za nabavu vojne opreme, zanimalo nas je koliko takva situacija otežava poslovanje Patriji. Među kompanijama u vojnoj industriji postoji strah, priznaje Holkeri, te objašnjava da je sve je manje narudžbi i ugovora te ih čeka teška borba za svaki posao.

Ne želimo gubitke

Ipak, vjeruje da, ako postoji dobar proizvod, i prodaja opstaje.

Na pitanje hoće li doći do pada cijena vojne opreme, Holkeri je izjavio:

– Nitko neće prodavati uz gubitke. Fokus je stoga na efikasnijoj proizvodnji i kvaliteti usluga, a manje na spuštanju cijena. Zapravo nema prostora za pad cijena zbog konstantnog rasta troškova proizvodnje.

Prošle je godine je prihvaćen prijedlog Europske komisije prema kojem pri prodaji vojne opreme u Europskoj uniji više neće biti moguće nuditi tzv. offset programe. Upravo je premještanje dijela proizvodnje Patrijinih vozila u Hrvatsku te dogovaranje poslova za hrvatske tvrtke pridonijelo sklapanju ugovora. Nova pravila trebala bi se primjenjivati na sve ugovore sklopljene nakon kolovoza prošle godine, smatra Holkeri. Kupnja dosad nije uključivala samo lijepa i kvalitetna vozila te sigurnost isporuke već i direktan offset, odnosno mogućnost prijenosa proizvodne tehnologije u drugu zemlju, što je bilo iznimno značajno, objasnio je Holkeri, zamjenik predsjednika uprave Patrije.

– Vidjet ćemo što će događati u praksi. Izgledni su izuzeci i zaobilaženje pravila, primjerice, ako se dvije zemlje udruže u proizvodnji. S druge strane, indirektni offset, putem kojeg se zemlji koja kupuje opremu nude poslovi u drugim sektorima, bit će teško provediv. Pa ipak, nisam siguran da će se novih pravila svi pridržavati. Treba također naglasiti da će ta pravila vrijediti unutar EU, ali ne i na ostalim tržištima, gdje ćemo nuditi vozila i druge proizvode – kazao nam je Holkeri.

Kada se radi o Hrvatskoj, zanimalo nas je jesu li dosad realizirali značajniji poslovi iz dogovorenog indirektnog offset programa.

– To je nešto što se odvija sporo. Ono što sada želimo vidjeti i na što smo fokusirani prodaja je vozila iz Hrvatske na treća tržišta. Za sve dogovoreno, uključujući indirektni offset, imamo vremena. A mi se uvijek držimo dogovora. Ono što obećamo, to i ispunimo – uvjerava Jukka Holkeri.

Pokušali smo doznati i u kojoj fazi je istraga vezana uz navodno podmićivanje u Hrvatskoj te je li itko od sadašnjih Patrijinih zaposlenika pod istragom?

– Ja osobno nisam bio na ovom mjestu niti uključen u poslove oko kojih se vodi istraga. No nemamo saznanja da je itko od naših zaposlenika pod istragom. Trenutačno nemamo nikakvih novih informacija niti postoje novi momenti. Želimo da čitav postupak što prije završi, posebno zbog osoba koje se već dugo nalaze u nezgodnoj situaciji. Razumijemo da je proces složen te se nadamo njegovu što skorijem okončanju – naglasio je Holkeri.

Ipak, afera je buknula i istrage u Sloveniji i Hrvatskoj opasne su za reputaciju Patrije, a možda bi u to ime mogle naštetiti poslovima na trećim tržištima. No, prema riječima finskog menadžera, za prodaju i biznis ne strahuju. Priznaje da takve istrage štete imidžu, no dodaje kako je u tom biznisu mnogo kompanija pod istragom ili su bile pod istragom pa svejedno uspješno prodaju svoju opremu.

– Poslovanje u vojnoj industriji koje istovremeno uključuje političke odluke, državni novac i nacionalnu sigurnost uvijek je osjetljivo. Prema tome, podložno je sumnjama. Danas, globalno gledano, postoji zajednička želja za transparentnijim poslovanjem, za jasnijim odnosima, a to je i naša želja – ističe Jukka Holkeri, zamjenik predsjednika uprave Patrije.

Odlično poslujemo s članicama NATO-a Bi

Odlično poslujemo s članicama NATO-a

Bi li poslovanje Patrije bilo uspješnije da je Finska članica NATO-a, pitali smo Jukku Holkerija, zamjenika predsjednika uprave Patrije.

– Nemamo informaciju da smo išta propustili ili da išta propuštamo time što Finska nije u NATO-u. Imali bismo možda pristupa određenoj dokumentaciji ili bi se možda nudile mogućnosti Finskoj u vojnom patroliranju određenim područjima, no Patria ništa gubi. Štoviše, našu opremu kupuju i članice NATO-a poput Poljske tako da pitanje članstva ne igra bitniju ulogu u našem poslovanju.

Na pitanje o okrupnjavanju sektora, Holekri odgovara: – To očekujemo već posljednjih desetak godina, no malo se toga dogodilo u segmentu kopnenog oružja i opreme. Aviosektor se konsolidirao, no drugi dijelovi nisu. U nacionalnim okvirima događaju se mali koraci, kao npr. u Francuskoj. Ipak „veliki prasak“ nije na vidiku. Dva su glavna razloga za to – nacionalna sigurnost i sličnost proizvoda. Nitko nije sklon ideji da mu druga zemlja preuzme vojnu kompaniju i time dio sigurnosti. A s obzirom na to da europske zemlje proizvode slične proizvode postavlja se pitanje u kojoj bi zemlji bio zatvoren pogon, što nitko ne želi.

Zagreb: Tomislav Tomašević sa suprugom, roditeljima i bratom
Iva Mertić Tomašević
Tko je izgledna prva dama Zagreba? Kada ga je tek upoznala, mislila je da Tomislav nije za vezu
CAMPGO Campers
PROMO
Hrvati prigrlili trend kampiranja
  • Avatar nekakav
    nekakav:

    ahaha! čemu kupovati oklopnjake koji niakd nisu sudjelovali u bojnim operacijama? za vozikanje po terenu? svašta. na svijetu postoje 2-3 oklopna vozila, i to su američka, ruska... kinezi, francuzi, nijemci, englezi, južnoafrikanci, izraleci, svi oni skupa su taj treći. đuro ... prikaži još! bez dozvole patrie ne smije ni sudjelovati s njihovim vozilima na sajmovima, a kamoli pokušavati ugovarati nešto!

  • katasteko:

    dali mu to netko brani ,da izvozi svoje proizvode ???

  • istima:

    Ja bih bio sretniji da je ĐĐ spreman proizvesti toliko najmodernijih kombajna za vađenje krumpira......