S prvim hladnim danima koje je donio listopad počela je i sezona grijanja. Distributeri toplinske energije pustili su grijanje kućanstvima i gospodarskim subjektima priključenima na mrežu. No za sve one koji nisu spojeni na javnu toplinsku mrežu, priprema za grijanje počinje kontrolom dimnjaka. Njihov pregled i održavanje ima ključnu ulogu u sigurnosti korisnika, a o situaciji na terenu razgovarali smo sa Stjepanom Crljenom, zamjenikom pročelnika Sekcije dimnjačara pri Udruženju obrtnika grada Zagreba.
Kako temperature padaju, povećava se potražnja za uslugama dimnjačara. – Znate kako je, svi čekaju rujan i listopad da nas nazovu. I svi hoće u isto vrijeme obaviti pregled dimnjaka, ali to je nemoguće – kaže Crljen. Prema njegovim riječima, pregled dimnjaka za obiteljsku kuću traje od pola sata do sat vremena, a za višestambene zgrade potrebno je znatno više vremena. Sezonska preopterećenost pak uzrokuje kašnjenja i teškoće u organizaciji poslova pa savjetuje vlasnicima kuća i suvlasnicima zgrada da planiraju preglede tijekom toplijih mjeseci, krajem proljeća ili ljeti, kada nema gužve. – Tada možemo sve obaviti bez žurbe i osigurati da su dimnjaci spremni za sezonu grijanja – ističe. Ovakav pristup ne samo da olakšava rad dimnjačarima već i povećava sigurnost korisnika jer se potencijalni problemi otkrivaju na vrijeme.
Zagrebački dimnjačari suočavaju se i s dodatnim izazovima, koji su posljedica potresa koji je 2020. pogodio metropolu. – Još se bavimo konstrukcijskom obnovom zgrada, gdje smo angažirani na analizi stanja dimnjaka. A to nam je dodatni posao uz onaj standardni i oduzima nam puno vremena – govori Crljen. Potres je oštetio brojne dimnjake, posebice u starijim zgradama, što zahtijeva detaljne preglede i često složene popravke. Dodatno opterećenje pak smanjuje dostupnost dimnjačara za redovite preglede, što također naglašava važnost pravovremenog planiranja. Briga o stanju i ispravnosti dimnjaka odgovornost je vlasnika kuća i suvlasnika višestambenih zgrada. Nažalost, mnogi zanemaruju tu obvezu, često iz neznanja ili nedostatka vremena. – Ljudi su katkad neodgovorni, a neodržavani dimnjak lako može dovesti do katastrofe – upozorava Crljen.
Ističe pritom dva glavna rizika: požar dimnjaka i trovanje ugljikovim monoksidom. Požar dimnjaka može nastati zbog nakupljanja čađi i drugih naslaga koje se mogu zapaliti tijekom korištenja grijanja. Takav požar može se brzo proširiti i ugroziti cijeli dom. Još je opasniji ugljikov monoksid, poznat kao "tihi ubojica" jer je bezbojan, bez mirisa i smrtonosan. Ako dimnjak nije pravilno očišćen ili je začepljen, dimni plinovi, uključujući ugljikov monoksid, mogu se vratiti u prostor, što može dovesti do tragičnih posljedica. – Ne znate što je gore, da vam izgori kuća ili da se ugušite ugljikovim monoksidom. Vrlo lako se može dogoditi tragedija, a onda je kasno – zaključuje Stjepan Crljen.
Osim dimnjaka, važno je redovito održavati plinske uređaje, poput bojlera. Nenad Kuzman, majstor plinoserviser, savjetuje godišnji pregled bojlera i temeljiti servis svake dvije godine. Kako kaže, servis uključuje čišćenje dijela za grijanje sanitarne vode, gdje se nakuplja kamenac, a moguće ga je očistiti jedino kemijskim putem. Uz to, potrebno je očistiti i plamenik od prašine kako bi se omogućilo pravilno sagorijevanje plina, odnosno izbjeglo stvaranje ugljikova monoksida. Plinoserviser upozorava i sve koji su prije sezone grijanja mijenjali prozore, vrata ili imali energetsku obnovu da obavezno pozovu majstora kako bi provjerio postoje li potrebni preduvjeti za siguran rad bojlera.
– Atmosferski bojleri uzimaju zrak iz prostorije, a smanjen dotok zraka nakon obnove može uzrokovati povrat ugljikova monoksida. Riječ je o "tihom ubojici". On paralizira i ubija žrtvu a da ona toga nije ni svjesna. Stariji objekti projektirani su uz pretpostavku većeg dotoka zraka kroz porozne prozore i zidove, što se mijenja nakon energetske obnove – objašnjava Kuzman, koji također savjetuje izbjegavanje ventilatora u kupaonicama s atmosferskim bojlerima te otvaranje prozora ako se koristi kuhinjska napa. Majstor preporučuje i sklapanje paušalnih ugovora s ovlaštenim servisima, koji osiguravaju redovito održavanje i brzu dostupnost usluga. – Ljudi znaju biti nezadovoljni kad nazovu servis, a onda dobiju informaciju da uslugu moraju čekati mjesec dana. Pametno bi bilo već u proljeće ili ljeto servisirati svoje uređaje jer je sada velika gužva i teško je doći na red – zaključuje Nenad Kuzman.
Praktični savjeti za sigurnost
Kako biste osigurali sigurnu sezonu grijanja, poduzmite sljedeće korake:
• Planirajte preglede unaprijed: dimnjačare i plinoservisere kontaktirajte tijekom toplijih mjeseci kako biste izbjegli gužve.
• Redovito održavanje: čistite dimnjake jednom godišnje, a bojlere servisirajte svake dvije godine.
• Provjera nakon energetske obnove: pozovite majstora da provjeri dotok zraka za atmosferske bojlere kako biste spriječili opasnost od ugljičnog monoksida.
• Ugradite detektor ugljičnog monoksida: ovi uređaji pružaju dodatnu sigurnost upozoravajući na prisutnost opasnih plinova.
• Sklopite paušalni ugovor s plinoserviserom: osigurajte redovito održavanje plinskih i brzu dostupnost usluga.