Ruđer Bošković

VIDEO Život jednog od najvećih hrvatskih znanstvenika, preteče Einsteina

Ruđer Bošković
Foto: Željko Lukunić/PIXSELL
23.01.2020.

Bošković je svojim predviđanjima kao genijalni vizionar omogućio niz kasnijih otkrića i postao začetnik moderne fizike.

Znanstvenici, izumitelji, književnici, umjetnici, istraživači, učenjaci… Hrvati se mogu ponositi cijelim nizom istaknutih sunarodnjaka koji su kroz povijest svojim djelovanjem zadužili kako svoju domovinu, tako i cijeli svijet, no mnogi premalo znaju o hrvatskim velikanima. Također, Hrvatska nije iskoristila potencijal da se na svjetskoj sceni brendira kroz uspjehe svojih velikana te je stoga Večernji list u 2020. godini odlučio pokrenuti veliki multimedijalni projekt “Hrvati koji su mijenjali svijet”.

Ruđer Bošković, najsvestraniji hrvatski znanstvenik i preteča
Einsteina, prvi je velikan kojeg smo odlučili predstaviti. Rođen je u Dubrovnik u 1711., a preminuo je u Milanu 1787. godine.

Jedan je od najvećih europskih umova svojega vremena i najsvestraniji hrvatski znanstvenik svih vremena. Bio je podjednako uspješan matematičar, astronom, geodet, fizičar, teolog, filozof, diplomat, arheolog i pjesnik te svećenik isusovac. Razvijao je europsku znanost 18. stoljeća djelujući u Rimu, Milanu i Parizu, ali i ostalim europskim metropolama toga vremena, od Londona i Beča do Carigrada i Sankt Peterburga, ostavivši važna djela na području matematike, fizike, astronomije, geodezije i filozofije. Njihov utjecaj osjećao se neprestano sve do početka 20. stoljeća.

Doduše, Bošković nije ostao upamćen po velikim epohalnim otkrićima, ali je svojim predviđanjima kao genijalni vizionar omogućio niz kasnijih otkrića i postao začetnik moderne fizike. Njegovo je kapitalno djelo “Teorija prirodne filozofije” (Theoria philosophiae naturalis), objavljeno u Beču 1758., u kojemu tvrdi da se tijela sastoje od konačnog broja nedjeljivih i neprotežnih točaka čije je svojstvo sila koja je na malim udaljenostima odbojna, a u većim prelazi u privlačnu.

Gotovo je nevjerojatna snaga intuicije kojom je Bošković stoljeće i pol prije Alberta Einsteina mogao doći na ideju o relativnosti prostora i vremena, konstantnoj brzini svjetlosti i mogućnosti prostora s četiri dimenzije. Imajući to na umu, ne zvuči nam pretjerana tvrdnja Friedricha Nietzschea da je Boškovićeva teorija o strukturi tvari, uz Kopernikovu ideju heliocentričnog sustava, „najveći trijumf nad osjetilima koji je do sada postignut“.

MA
mateivic1
16:06 23.01.2020.

Bošković je Hrvat ali srbuma to smeta her prisvajaju Hrvatsku povijest da bi imali opravdanja za buduće ratove na teritoriju Hrvatske.

AA
Aaa
09:44 23.01.2020.

Nemoguce da je jedna takva licnost hrvat... prema inteligenciji i uspjehu to mora biti pripadnik izabranog Srpskog naroda.

BA
bandido
21:23 23.01.2020.

Ruggiero postao Rudjer. Pa ga slave isto ko Fausta (Fausto) Vrancica ko hrvate. Max je hrvat, Rafael je hrvat Ante je hrvat, Franjo je hrvat. Drzte se njih.