Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Izbori 2015.

Skandal i cirkus umjesto sučeljavanja: Ovo je već treći HTV-ov 'izborni gaf'

HTV, unatoč upozorenjima, nije bio u stanju na profesionalan način organizirati izborno sučeljavanje uoči parlamentarnih izbora
06. studenoga 2015. u 15:10 42 komentara 5835 prikaza
HRT
Foto: Željko Lukunić/PIXSELL

Uoči sutrašnjeg dana izborne šutnje, umjesto ozbiljno i profesionalno pripremljenog završnog javnog izbornog sučeljavanja glavnih političkih aktera i takmaca, koje se trebalo održati večeras na javnom mediju – Hrvatskoj radioteleviziji – gledatelji i pretplatnici HRT-a, kao i politički sudionici utrke za parlamentarna mjesta, dobili su – cirkus.

A on traje već danima. Sve je započelo još u ponedjeljak kada se doznalo da je na završno izborno sučeljavanje HRT kao sudionike pozvao samo predstavnike pet političkih stranaka, i to – SDP-a, HDZ-a, Mosta, IDS-a i HDSSB-a. Smatrajući takav selekcijski stav posve neprihvatljivim i neprofesionalnim, stranka ORaH, odmah sljedeći dan, u utorak ujutro, pred zgradom HRT-a organizirala je "šutljivu" konferenciju za medije na kojoj je četvero ljudi iz vodstva stranke – predsjednica ORaH-a Mirela Holy, potpredsjednici Božana Zadro i Davor Škrlec te predsjednik Glavnog foruma ORaH-a Gordan Cmrečki – simbolično zalijepilo usta, protestirajući na taj način protiv medijske blokade.  Dok su oni šutjeli, glasnogovornik ORaH-a Dean Šarčević okupljenim je novinarima pročitao priopćenje stranke u kojem se ravnatelje i glavno uredništvo HRT-a poziva da javnosti objasne kriterije prema kojima će na sučeljavanje biti pozvano samo pet sudionika.

– K tome, ORaH poziva javnu televiziju koja se financira novcem poreznih obveznika, upravo kako bi bila servis svih građana Hrvatske, a ne glasnik SDP-a i HDZ-a i njihovih političkih "ljubimaca", na provođenje demokratskog sučeljavanja utemeljenog na pluralizmu koje će uključiti ORaH, ali i druge političke stranke – Živi zid, Bandić Milan 365, i to po uzoru na komercijalne TV kuće – poručio je Šarčević.  Navevši i nekoliko primjera medijske blokade ORaH-a, kada, kako je rekao, novinarske ekipe HTV-a uopće nisu došle popratiti neki izborni događaj ORaH-a ili su došle i sve snimile, ali na kraju ni sekunda od toga nije bila objavljena u Dnevniku, glasnogovornik ORaH-a konferenciju pred zgradom HRT-a završio je ovim riječima: – Upozoravamo javnost na neprihvatljivost toga da se program javne televizije koja treba osigurati pluralnost mišljenja uređuje u kabinetima Zorana Milanovića i Tomislava Karamarka.

"Što se mene tiče, bit će pet kandidata"

Kako je upravo u to vrijeme počinjala i sjednica Programskog vijeća HRT-a, tema izbornog sučeljavanja nije se mogla zaobići jer su i vijećnici dobili prigovor ORaH-a, ali i Živog zida. Naime, i vijećnike je zanimalo, posebice predsjednika Vijeća Brunu Kragića te članove Zdravka Kedžu i Maju Sever, na temelju kojih je kriterija odabrano samo pet sudionika sučeljavanja.  – Naš kriteriji bili su urednička procjena i relevantna istraživanja javnog mijenja koja je proveo HRT. A moja je odluka da će biti pet sudionika, odnosno kandidata iz onih izbornih koalicija i stranaka za koje je izvjesno da će ući u Sabor – uzvratila je rukovoditeljica Informativno-medijskog servisa HRT-a Lamija Alečković

Na opasku Zdravka Kedže da u takvom odabiru "izglednih kandidata" ne vidi smisao javnog servisa, nakon koje je uslijedilo i pitanje Maje Sever – postoji li šansa da se ta odluka promijeni te se broj sudionika sučeljavanja poveća, čime bi se spriječili i daljnji prigovori i prosvjedi pred HRT-om, Lamija Alečković kratko je i rezolutno kazala: – Što se mene tiče, bit će pet kandidata. To je moja odluka. Na nju se nadovezao i ravnatelj programa HRT-a Saša Runjić dometnuvši da se prosvjedovanje pred HRT-om može smatrati i dijelom izborne kampanje. – Da smo spustili prag, u tom bi sučeljavanju sudjelovalo 9-10 kandidata i to bi se onda, umjesto u sučeljavanje, pretvorilo u predstavljanje programa. Mi se ne vodimo kriterijem atraktivnosti, no na nekom broju sudionika morali smo stati kako se sve ne bi pretvorilo u predstavljanje programa. Priznajem, nema sretnog rješenja. Možda je ovo nesretan kriterij, ali tako smo odlučili – kazao je Runjić.

Vodstvo HRT-a svoje mišljenje nije mijenjalo ni tijekom razgovora s novinarima koji prate rad HRT-a i Vijeća. A da je HRT-ov kriterij, najblaže rečeno, zaista nesretan, pokazalo se vrlo brzo. Naime, kako su prigovori oko ovog sučeljavanja stigli i Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) i Etičkom povjerenstvu, DIP je ocijenio da je HRT-ovo "tumačenje kriterija odabira sudionika suviše arbitrarno" te bi se time "utjecalo na stvaranje javnog mijenja u korist nekih sudionika izbora". I što se događa? Umjesto prihvaćanja kritika i savjeta te naknadnog pozivanja još nekoliko sudionika u sučeljavanje, HRT jučer kasno navečer, samo 20-ak sati prije prijenosa – otkazuje izborno sučeljavanje.

– HRT poštuje odluku DIP-a, ali smatra da se njome dovela u pitanje samostalnost uredničkih odluka te zakonom i pravilima zajamčena neovisnost javnog servisa. HRT je na sučeljavanje, na temelju istraživanja javnog mijenja i uredničke procjene, pozvala pet stranaka, koalicija i neovisnih lista za koje je procijenila da bi nakon provedenih izbora 2015. mogle biti važne u oblikovanju i izboru hrvatske Vlade, što je posve u skladu s pravilima koje je odredio Sabor te s HRT-ovim izbornim pravilima. Ovom odlukom HRT nedvosmisleno poručuje javnosti i svim sudionicima izbornog postupka da ne pristaje biti iskorištena u izbornoj kampanji – obznanili su s HRT-a.

HND traži HRT promijeni odluku

Očekivano, slijede brojne reakcije. Najprije ORaH HRT-ov čin otkazivanja sučeljavanja naziva skandaloznim, i optužuje Zorana Milanovića da je sve to učinjeno pod njegovom direktivom, dodavši da je Milanović time "pribjegao možda i najkukavičkijem potezu u svojoj političkoj karijeri". ORaH je na kraju svog jutrašnjeg priopćenja pozvao vodstvo HRT-a da promjeni odluku i omogući večeras izborno sučeljavanje, ali u proširenoj varijanti. Vrlo brzo reagira i Hrvatsko novinarsko društvo (HND) koje je danas također pozvao HRT da "hitno promjeni svoju odluku i organizira za večeras najavljeno izborno sučeljavanje te da na njega pozove sve predstavnike stranaka ili lista koje prema dosadašnjim ispitivanjima javnog mijenja imaju izgleda ući u Sabor", dodavši da javna televizija mora imati slobodu i autonomiju uređivanja programa prema profesionalnim novinarskim kriterijima, ali na temelju jasno donesenih pravila. HND drži da vodstvo HRT-a "griješi" kada upire prstom u Etičko povjerenstvo DIP-a zbog navodnog pritiska na uredničku autonomiju HRT-a te je donijelo "još problematičniju odluku od prethodne – ukinulo je već najavljeno sučeljavanje, što je odluka koja se kosi sa zadaćom javnog servisa".

– Zato još jednom naglašavamo, sučeljavanje se mora održati, a na njega moraju biti pozvani predstavnici svih onih koji izgledno ulaze u Sabor. U protivnom, mislimo da oni koji su ovakve odluke donijeli ne bi smjeli biti na tako odgovornim dužnostima – završna je i vrlo jasna poruka HND-ova priopćenja koje su potpisali predsjednik HND-a Saša Leković i predsjednica Ogranka HND-a na HTV-u Sanja Mikleušević-Pavić.

No, unatoč reakcijama, pozivima i apelima, s HRT-a zasad neslužbeno doznajemo da se o promjeni odluke o otkazivanju sučeljavanja – ne razmišlja. Štoviše, na HRT-ovu portalu već je navedeno da će se na Prvom programu, u terminu kada je trebalo biti izborno sučeljavanje, emitirati američki film "Slučajni predsjednik". Neki bi se na to mogli nadovezati pitanjem – vode li to HRT "slučajni ravnatelji i urednici"? Odnosno, je li sadašnje vodstvo HRT-a doraslo i sposobno za posao koji im je dan u ruke i za koji oko 1,1 milijun pretplatnika svaki mjesec HRT-u uplati oko 90 milijuna kuna?

Jer, valja podsjetiti, ovo je aktualnom vodstvu HRT-a već treći izborni gaf. Prije godinu dana mnoge je kritike izazvala HTV-ova tvrdoglava odluka da sučeljavanje kandidata za predsjednika/cu države moderira Daniela Trbović. Potom je uslijedio HTV-ov prijenos inauguracije novoizabrane predsjednice zbog kojeg se danima vitlala prašina od prigovora, osuda, kritika... Sad se ispostavilo da HTV, unatoč upozorenjima, nije bio u stanju na profesionalan način organizirati izborno sučeljavanje uoči parlamentarnih izbora. A kao jedinu posljedicu svega navedenog za sada imamo to da su otkaze dobile – Elizabeta Gojan i Hloverka Novak Srzić.

>>'Žalosno je da javna televizija ne podržava demokratsko sučeljavanje'

>>'Povucite odluku i organizirajte sučeljavanje na HRT-u'

>>ORaH: HRT je otkazao sučeljavanje pod direktivom Zorana Milanovića

zbog nacističkih konotacija
Nakon što ga je RTL izbacio iz emisije oglasio se utučeni Jurica: 'Imam vam potrebu sve objasniti'
G
PASTELNO PROLJEĆE
Guess nagradni natječaj - uslikaj svoju kombinaciju i osvoji nagrade!
  • Avatar banovina
    banovina:

    Ukinuti im pretplatu i tih bezobrazno nezasluženih milijardu kuna godišnje.

  • Avatar abakus
    abakus:

    Večeras treba organizirati sučeljavanje predstavnika HDZ-a, SDP-a, HDSSB-a, IDS-a, MOST-a, stranke "Pametno", ORAH-a, Živog Zida, UIO, UH i Bandićeve stranke - to su stranke koje realno imaju šansu ući u Sabor. Predtsvanici tih 11 stranaka trebaju dobiti adekvatan termin (poslije ... prikaži još! Dnevnika u 19 sati) i dovoljno vremena da međusobno porazgovaraju uz minimalno filozofiranje i miješanje od strane voditelja koji ovoga puta, od srca se nadam, neće biti nes(p)retna Trbovićka. Pokušjate biti malo profesionalni, HRT-ovci. A nakon izbora treba pod hitno smijeniti Radmana i maknuti ga iz kuće koju je svojom upravom srozao na nivo neprihvatljiv za javnu televiziju jedne moderne demokratske države.

  • IDujas:

    Javni servis stavio se iznad zakona! Jeli na redu grčki model reorganizacije državne televizije (raspustiti i u minimalnom obliku oformiti)? Iskreno se nadam da jest!