Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Ne uđe li u 'lex šerif' ograničenje mandata, dobit ćemo faraone

Jedina prava protuteža moći lokalnih čelnika, koji bi po novom zakonu mogli postati nesmjenjivi, jest to da vladaju vremenski ograničeno
20. rujna 2017. u 19:15 13 komentara 1683 prikaza
Milan Bandić
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL

Predloženim izmjenama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi koje su upravo u javnoj raspravi profitiraju lokalni čelnici jer se, kako je i bilo najavljeno, sprečava da vijeća i skupštine olako na proračunima ruše gradonačelnike, načelnike i župane.

Lovro Kuščević Izmjene zakona Lokalnim čelnicima petogodišnji mandat uz ograničenje?

Dva puta po pet godina

Ministarstvo uprave sad predlaže da se ruše samo lokalni parlamenti ako ne usvoje proračun koji je predložio lokalni čelnik (dosad su na prijevremene izbore išle i skupštine/vijeća i lokalni šefovi), a gradonačelnike, načelnike i župane po novom prijedlogu moglo bi se rušiti tek ako ni novoizabrana predstavnička tijela u roku tri mjeseca ne prihvate njihove proračune. Predložene izmjene zakona ne predviđaju adekvatnu protutežu lokalnim šerifima koji, usvoji li se takav zakon, postaju praktički nesmjenjivi faraoni. Jedini pravi balans bio bi da se lokalnim čelnicima ograniče mandati, ali da se oni kompromisno s četiri produlje na pet godina po mandatu. Iako Ministarstvo uprave nije takav prijedlog stavilo u zakon, ipak mu nisu neskloni. Budući da vladajući HDZ ima najveći broj lokalnih čelnika, upravo su u toj stranci i najveći otpori ograničavanju mandata, pa ne čudi da ministar uprave Kuščević to nije predložio u izmjenama zakona. No stječe se dojam da im nije nesklon, pa poručuje da će Ministarstvo uprave razmisliti i o ograničavanju mandata ako to bude predloženo u javnoj raspravi. Ministar nije nesklon ni spajanju predsjedničkih izbora s lokalnima, ali stručnjaci iz Državnog izbornog povjerenstva upozoravaju da održavanje različitih vrsta izbora istog dana zahtijeva promjenu više zakona.

Po sadašnjim rješenjima, navode, npr. isti birački odbor ne može provesti predsjedničke i lokalne izbore. Izvori bliski Ministarstvu uprave navode da bi se spajanjem tih izbora (što bi bilo moguće 2024. godine u prosincu) uštedjelo oko sto milijuna kuna. No od spajanja izbora, što se nameće kao rješenje ako bi se čelnicima mandat produljio na pet godina, važnije je da se lokalnim šefovima ograniče mandati. Vrlo vjerojatno bi to bila dva mandata, dakle deset godina. Neposredni izbor gradonačelnika, načelnika i župana već je lokalnim čelnicima donio veliku moć, ali taj model, pokazala je analiza dr. Ivana Koprića, nije ostvario očekivanja o većoj izlaznosti birača, većoj participaciji građana u politici itd.

Vladaju i 20 godina

U Hrvatskoj nije rijetkost da gradonačelnici vladaju i dulje od 20 godina (toj brojci je blizu zagrebački gradonačelnik Bandić, a zaokružio ju je riječki Obersnel) i u tom periodu stvore svoju mrežu koristeći gradske resurse, pa izbori više nisu pitanje hoće li oni biti izabrani, nego samo potvrda njihova postojanja...

šalter Silvije 
Tomašević Hrvatska nije ukinula ni pečat, a Italija i pisma već šalje u mirovinu Održavanje fontana REDOVNO ODRŽAVANJE Bandićeve fontane na servisu za dva i pol milijuna kuna Mislav Merkaš Apsurdi hrvatskog pravosuđa Optuženici koriste zakon i legalno razvlače svoje postupke
Indira Levak
dodjela MAC nagrade
Srpski mediji raspisali se o Indiri: 'Pojavila se gotovo gola, sve oči su bile na njoj'
HS kožnu bolest
Hidradenitis suppurativa
Bolesnici koji imaju HS kožnu bolest često pate od depresije i anksioznosti, a najbitnije je bolest prepoznati na vrijeme
  • herojulice:

    Samo da je sudstvo neovisno i radi svoj posao svi šerifi bili bi u zatvoru na dugo godina i pazili da im sapun ne ispadne prilikom tuširanja.

  • stefj:

    Vraća se stvar na staro, kao što je bilo prije nego je SDP donio lex Bandić. Nije to jedini zakon kojeg je donio radi jednog čovjeka, ima ih malo more (lex Perković, Komadina, Mamić, ...)... Takvo donošenje zakona samo s ... prikaži još! jednim ciljem uvijek otvara puno više problema nego donosi koristi. Treba malo razmisliti, napraviti analize i onda napisati zakon... Problem Zagreba je isti kao i problem države - ima previše interesnih skupina i previše ljudi dobije novac direktno iz proračuna, osim toga, kampanje su izrazito populističke, tako da jako teško dolazi do promjena... Pa pogledajte kako se ne mogu u državi provesti reforme, jednostavno ima previše zaposlenih u državnim i javnim službama, ima previše priljepaka na proračunu. Ista, ali potpuno ista stvar je sa proračunom u Zagrebu... Da li bi netko izabrao političara koji bi obećao da će urediti državnu i javnu službu, da će uvesti sustav bonusa i malusa, da će dati prednost struci ispred podobnosti? Naravno da ne...

  • VVJERODOSTOJNO:

    Ma tko može srušiti i mijeniti Bandića kad je polovinu gradskog proračuna u svakom mandatu potrošio na osiguravanje svoje pozicije i stolice i kroz korupciju, nepotizam, rodjačku strukturu i armiju kupljenih političara stvorio takovu biračku mašinu da ako želi može ... prikaži još! doživotno vladati u Zagrebu....