Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Lifestyle Zdravlje

Tijekom izolacije može doći do tjeskobe i stresa: Psihologinja savjetuje kako sačuvati mentalno zdravlje

Hrvatsko društvo za psihološku pomoć ovih dana dijeli s Večernjim listom savjete za trenutnu situaciju, a danas otkrivamo kako zaštititi mentalno zdravlje u vrijeme samoizolacije.
17. ožujka 2020. u 12:00 0 komentara 1272 prikaza
Foto: shutterstock

Hrvatsko društvo za psihološku pomoć pomaže nam u novonastaloj situaciji, a kako se nositi sa samoćom, izolacijom i smanjenim društvenim kontaktom savjetuje Martina Čarija, prof.psih. 


"Suočeni smo s potpuno novim izazovom u kojem se od svih koji to mogu, traži da, što je više moguće, smanje kontakte s drugim ljudima i izlaženje iz kuće. Oko 9000 ljudi ima obavezu samoizolacije što znači da uopće ne smiju izlaziti iz svojih domova. Istovremeno, putem televizije i interneta redovito slušamo vrlo zabrinjavajuće vijesti o situaciji na koju nemamo mogućnosti utjecati (osim izolacijom), a ne možemo predvidjeti niti trajanje niti konkretne ishode odnosno kako će situacija na kraju utjecati na naše živote. Također, koliko god nam nekad ponedjeljak bio mrzak, osjećaj kontrole i predvidivosti koju nam daje dnevna rutina sada će biti smanjen. Takva situacija može nepovoljno utjecati na mentalno zdravlje nas i naših bliskih osoba. Osjećaji kao što su tjeskoba kojoj ne možemo naći „objektivan“ uzrok, napetost, nizak prag tolerancije na druge osobe, stalno razmišljanje o budućnosti i načinima na koje se možemo zaštiti od negativnih ishoda biti će češći. Povećana budnost da li imamo simptome virusa, zabrinutost da li neki simptomi koje imamo uobičajeno upućuju na virus također će doprinijeti povećanju uznemirenosti.

 | Autor : Privatna arhiva Foto: Privatna arhiva

Također, mogli bi se češće javljati osjećaji usamljenosti i izoliranosti. Što više vremena provedemo kod kuće održavajući samo minimalne kontakte s drugim ljudima, postoji mogućnost da će se ti osjećaji pojačavati, posebno ako se ne pripremimo za ovaj period. Osobama koje žive same, koje nemaju širi krug obitelji, koje su već imale poteškoća u području mentalnog zdravlja i/ili prethodna traumatska iskustva veća je vjerojatnost da će ovakva situacija teže pasti odnosno izazvati intenzivnije osjećaje.
Osjećaj životnog smisla koji nam daju svakodnevne aktivnosti koje obavljamo, sada će za neke osobe, posebno one koje nemaju dodatne hobije ili aktivnosti koje ih interesiraju i ispunjavaju, biti smanjen. Radi rizika za mentalno zdravlje koje ova epidemija donosi, važno je unaprijed razmišljati što možete činiti da biste zaštitili svoje mentalno zdravlje. Iako ovo nije situacija koju ste odabrali, dobro je pogledati koje nove prilike za vas donosi i posvetiti ovo vrijeme tim prilikama.

Kako razgovarati s djecom o koronavirusu saznajte u videu:

Što možete napraviti za sebe?
Glavne stvari koje je važno imati na umu: izaberite aktivnosti koje ispunjavaju vaše vrijeme konstruktivno; što je više moguće zadržite svoje rutine posvećene brizi o sebi i vašem zdravlju; ostanite, što je više moguće, povezani s bliskim ljudima i strogo ograničite u kojoj količini konzumirate vijesti o krizi.

Izvjesno je da ćete imati barem 14 dana koji će biti manje ispunjeni svakodnevnim rutinama nego što je to uobičajeno. Dobro je unaprijed razmisliti kakve nove rutine možete napraviti, a koje će imati pozitivan utjecaj na vaše mentalno zdravlje. Popis knjiga koje već dugo želite pročitati a niste dosada stigli, popis kućanskih poslova koje vam odgovara raditi, a želite se baviti s njima. Otvaranje bloga ili grupe na društvenim mrežama vezano za temu koja vam je važna. Što god odabrali, važno je imati na umu da se ovdje ne radi u uobičajenoj verziji slobodnog vremena u kojoj možete očekivati uobičajenu razinu efikasnosti. Radi uznemirenosti koja nas okružuje i nedostatka rutine, birajte aktivnosti koje vas ispunjavaju i vesele. Također, na internetu su dostupne stranice s cijelim nizom online oblika obrazovanja za odrasle kao što je učenje jezika. Sada je idealno vrijeme da im se posvetite. Važno je da u danu odredite vrijeme u kojem ćete se baviti učenjem, čišćenjem kuće, virtualnim druženjem s prijateljima i obitelji, kako se dan ne bi pretvorio u puno velikih planova koje ne napravite pa se na kraju dana osjećate još lošije.

Što je više moguće zadržite svoje rutine posvećene brizi o sebi i vašem zdravlju. Aktivnosti koje su inače bile za vas blagotvorne važno je pokušati zadržati što je više moguće: vježbanje, osobna higijena, kuhanje i zdrava prehrana, meditacija i slično pomoći će vam zadržati i fizičko i mentalno zdravlje tijekom izolacije. Možda trenutno nije moguće ići na treninge aerobika, no na internetu ćete naći puno prijedloga za vježbanje kod kuće, iskoristite ih. Vježbe mindfulnessa, odnosno povećavanja svjesnosti sebe i prihvaćanja kako se osjećamo također možete naći online i pokazale su se izuzetno povoljnima za mentalno zdravlje i za nošenje sa stresom.

Ostanite, što je više moguće, povezani s bliskim ljudima. Dogovor s prijateljima, susjedima i obitelji oko pijenja kave ili drugih vrsta susreta preko video poziva ili preko telefona pomoći će vam da ostanete što povezaniji s vama bliskim osobama. Zajedničke aktivnosti kao što su čitanje iste knjige ili zajedničko igranje igrice na internetu mogu biti dobar način da zadržite osjećaj povezanosti. Provedite više vremena s članovima obitelji s kojima živite. Zajedničko kuhanje, popravci po kući, crtanje i slikanje s djecom pomoći će cijeloj obitelji prebroditi ovo vrijeme. Provođenje više vremena s vašim kućnim ljubimcima u obliku npr. dužih šetnji po prirodi (izbjegavajući kontakte s drugim ljudima), imati će blagotvoran utjecaj na vaše mentalno zdravlje. Kreativne aktivnosti kao što je npr. izrada kućica za ptice na vašim terasama, priprema domaćih keksa za vaše ljubimce i slično biti će aktivnosti koje vam daju osjećaj da ste korisni, a ujedno opuštaju.

Strogo ograničite u kojoj količini konzumirate vijesti o krizi.  Ako želite, moguće je doslovno cijeli dan na televiziji i internetu pratiti vijesti o epidemiji, no važno je biti svjestan kako one utječu na vas. Ako primijetite da vas uznemiravaju, dobro je ograničiti koliko konzumirate ove sadržaje, definirati u koje doba dana ćete provjeravati novosti, a ostalo vrijeme se distancirati, jer zapravo nećete ništa važno propustiti ako samo dva puta dnevno provjeravate vijesti. Nagađanja o tome što će se dogoditi sutra ili za nekoliko tjedana vezano uz epidemiju mogu vas dodatno mentalno iscrpiti jer se bavimo s najcrnjim scenarijima koji bi se možda mogli dogoditi. Važno je fokusirati se na aktualne informacije koje su prikazane na stranicama pouzdanih izvora kao što su institucije koje se bave sprečavanjem epidemije.

Imajte na umu da je važno je da su vaši planovi za kvalitetno provođenje vremena realni, odnosno da ih se može napraviti u jednom danu. Ako i na uspijete napraviti sve što ste planirali, dozvolite si odstupanje od plana. Uz to, preporučuje se, radi podizanja imuniteta da se dobro i odmorite.

Treba ih informirati Hrvatsko Društvo za psihološku pomoć objavilo kako djeci objasniti epidemiju Masovna histerija Zbog koronavirusa sve više ljudi zahvatio 'sindrom hrčka': Evo što znači taj pojam Dobro je znati Mentalno zdravlje u pomagačkim zanimanjima: Kako se riješiti stresa i njegovih posljedica
teške optužbe
Ogorčeni zaposlenici: Bolnicu vode portiri i pralje s diplomom iz Banje Luke
r
OHR SAVJETNIK
Rozaceja: Crvenilo lica – možemo li ga sakriti?
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.