Turistička sezona polako se približava svom kraju – more se hladi, ležaljke se pokupljaju s plaža, na zagrebačkoj špici ponovno kreće nedjeljna potraga za najboljim mjestom pod suncem, a hrvatske turističke atrakcije i lokacije lagano se oslobađaju i posljednjih ljetnih gužvi. Ipak, naše najpoznatije turističke destinacije od danas možete pratiti na Prvom programu HRT-a, u novom serijalu "Ne zaboravite ostaviti recenziju", čije smo prve dvije epizode pogledali među prvima te koji će, barem na dvadesetak minuta, u vaše domove ponovno donijeti ljetni ugođaj, a usput ćete, bez da satima listate recenzije, saznati koje se hrvatske lokacije isplati posjetiti, a koje ne.
Ovaj dokumentarni serijal od osam epizoda na male ekrane donosi tim kojeg čine produkcijska kuća Eclectica, producentica Rea Rajčić, redatelj i kokreator Ivan Grgur, zatim redatelj dviju od osam epizoda serijala, Rino Barbir, te kreativni suradnik Nebojša Slijepčević.
Serijal "Ne zaboravite ostaviti recenziju" gledateljima donosi pozitivne, ali i negativne strane turizma te način na koji digitalni alati poput društvenih mreža danas utječu na popularnost i reputaciju pojedinih destinacija poput restorana, hotela i povijesnih znamenitosti, ali i, primjerice, turističkih tura poput one u Dubrovniku, inspirirane megapopularnom serijom "Igra prijestolja", što je upravo jedna od tema prikazanih u prvoj epizodi. Ondje također možete vidjeti kako izgleda posao članova udruge Dioklecijanova legija te koliko su turisti oduševljeni njihovom ulogom očuvanja rimske kulture, zatim kako se vodič Bruno brine o kuli u Bujama te zašto je splitski Froggyland izrazito popularan među turistima. Jedna turistkinja čak je napisala kako je iskustvo koje je doživjela u Froggylandu bolje od seksa, no unatoč svim čistim peticama predstavljenima u serijalu, ovaj muzej na TripAdvisoru ocijenjen je brojkom 4,2, a na Googleu s 4,1.
Serijal "Ne zaboravite ostaviti recenziju" jezikom mladih - brzo, jasno, duhovito, s puno stvarnih situacija - prikazuje turističku situaciju u HrvatskojDruga nas je epizoda, pak, odvela na Dugi otok, u maslinik u kojemu je umjetnik Vedran Petešić izgradio Veliku piramidu Sali te na mjesto na kojem se, kao suvenir pod nazivom "Lucky Donkey Shit", prodaje magareće govno, a zatim u Rovinj, u javni toalet u kojem već godinama radi simpatična Bugarka te koja je svojim radom zaslužila titulu najbolje usluge turističke sezone u Rovinju. Sve spomenute lokacije u serijalu su prikazane u vrlo kratkim crtama, a s obzirom na to da Hrvatska obiluje mjestima koja su, bilo s pravom ili ne, podosta hvaljena, producenticu Reu Rajčić i redatelja Ivana Grgura upitali smo kako su birali lokacije i atrakcije koje će prikazati u serijalu.
– Na Googleu smo tražili najpopularnije stvari u Hrvatskoj, a ono što je nama algoritam preporučio, to vi gledate. Cijeli serijal je o tome kako digitalno kroji stvarnost u masovnom turizmu, zato smo i birali mjesta koja su najrazglašenija po društvenim mrežama i ostalim platformama. S jedne strane, htjeli smo vidjeti što turisti, osim nama očekivanih stvari, žele vidjeti u Hrvatskoj jer nam to priča dublju priču o dinamici današnjeg turizma, a s druge, takva mjesta imaju more recenzija koje su idealne za kopanje bizarnosti, humora, ali i dobivanje nekih sjajnih fenomenoloških uvida. Svi znamo da su Dubrovačke zidine spektakl, ali što kažu jedinice, dvojke i trojke? Te recenzije često govore više o samim turistima koji dolaze ovdje, našoj ponudi i današnjem turizmu nego o samim zidinama – kaže Rea Rajčić, dok Ivan Grgur objašnjava zašto su se, kao produkcijski tim, odlučili za formu serijala koji nema voditelja.
– Čim smo krenuli razmišljati o tome da bismo mogli raditi seriju koja se bavi turizmom, pregledali smo postojeći TV sadržaj jer smo imali dojam da je turizam izlizana tema. Sadržaja je bilo, ali vidjeli smo dva dominantna recepta – prvi je format s puno stručnjaka u foteljama koji teoretiziraju, dok u drugome voditelj gledatelje putopisno vodi od lokacije do lokacije. Mi smo htjeli upravo suprotno – vidjeti današnji turizam kroz dvije prizme. Prvo, kroz nevidljivo digitalno (recenzije, mreže, platforme), koje definira što turisti žele i što im mi nudimo, te drugo, kroz oči ljudi na prvoj liniji, onih koji turizam rade, trpe ili konzumiraju. Zanimao nas je njihov stvarni radni dan, kako sezona i digitalni pritisci mijenjaju posao i život, te što oni o svemu tome misle. Razlog za format bez voditelja također je publika, odnosno činjenica da većina postojećih formata ne govori mladima njihovim jezikom, a upravo će oni najduže živjeti posljedice ovog modela turizma. Zato smo serijal stilom i ritmom približili društvenim mrežama – brzo, jasno, duhovito, s puno stvarnih situacija – kaže nam Ivan Grgur.
Kao što su autori već naglasili, ideja ovog serijala nije bavljenje turizmom kroz prizmu stručnjaka, već kroz prizmu onih koji u turizmu sudjeluju, pa su dijelom serijala postali i studenti turizma na VERN-u, točnije stvaratelji buduće hrvatske turističke ponude, te tehnološki stručnjak Vanja Bertalan koji je pričao o povijesnom kontekstu promjena.
– Kroz serijal imamo još sličnih sudionika. Primjerice, u zadnjoj epizodi, koja se bavi zimom u turističkim mjestima i budućnosti turizma, pričali smo s onima kojih se budućnost najviše tiče, a riječ je o jednom četvrtom razredu splitske osnovne škole. Oni su nam ispričali kako turizam sad utječe na njih i njihove školske praznike te što misle kako će se to razvijati u budućnosti, a zaključak je kako djeca uvijek puno suvislije i realnije vide probleme ovoga svijeta te bi ih puno efikasnije rješavala – kazala je Rea Rajčić.
"Ne zaboravite ostaviti recenziju" zapravo je video prikaz koji spaja mišljenje Hrvata o turizmu s recenzijama s platformi poput TripAdvisora, koje svima nama olakšavaju odabir lokacija koje posjećujemo u ulozi turista, a naše posljednje pitanje za kreatore ovog dokumentarnog serijala bilo je što zapravo žele prikazati ovim formatom.
– Imamo dojam da smo svi svjesni apsurda u koji se moderni masovni turizam pretvorio – čak i oni koji ga najglasnije brane. Taj bizarni igrokaz je istovremeno smiješan, zabavan, zabrinjavajuć, strašan i tragičan, a nekako smo svi beskompromisno ufurani u svoje uloge. Htjeli smo snimiti malu vremensku kapsulu tog trenutka – doba u kojem kao vrsta stalno putujemo, proizvodimo kaos i pokušavamo shvatiti tko smo. Ako serija išta postigne, voljeli bismo da na idućem putu, pogotovo mladi, na tren spuste telefon, dignu pogled, primijete gdje su i stvarno osjete mjesto te ga pokušaju tretirati s više poštovanja nego mi. Jer stvarnost, kad joj damo pažnju, još uvijek pobjeđuje feed – zaključuju producentica i redatelj serijala "Ne zaboravite ostaviti recenziju".