Naslovnica Kultura Film

Pogledali smo 'Daru iz Jasenovca'! Užas ustaških zločina prikazan je na katastrofalan način

Naravno, nitko ne može poreći da su se u Jasenovcu događali strašni zločini, da su djeca gušena plinom, ljudi ubijani maljem i klani velikim noževima, no to ne znači da su se od tih likova trebale napraviti karikature. Redatelj je tako napravio sličnu stvar kao primjerice Oja Kodar u filmu "Vrijeme za" ili Jakov Sedlar u "Četveroredu".
21. veljače 2021. u 13:18 475 komentara 158919 prikaza
Dara iz Jasenovca
Pogledajte galeriju 1/6

Nakon što je posljednjih tjedana postao djelo o kojem svi sve znaju premda ga još nisu ni pogledali, film Predraga Antonijevića "Dara iz Jasenovca" prikazan je u udarnom terminu u subotu navečer na RTS-u. Mora se priznati da je to bio poprilično čudan i dosad nezabilježen potez, jer je uobičajeno pravilo da se filmovi prvo emitiraju u kinima, a tek onda na televiziji. Državna televizija tako je očigledno izbila novac distributerima i pokazala da je ovaj film bitan državni projekt. Podsjetimo, prve recenzije u američkim medijima film su pokopale ističući kako se radi o jeftinoj srpskoj propagandi usmjerenoj protiv Hrvata i katoličke crkve. Je li doista tako? I jest i nije. Naime, "Dara iz Jasenovca" očigledno pretendira biti svojevrsna srpska "Schindlerova lista", film koji će govoriti o patnjama jednog naroda i fašističkim zlodjelima. No, "Dara" pada u onom najbitnijem - glavnoj radnji i plošno napisanim likovima.

"Dara iz Jasenovca" prikazuje život u koncentracijskim logorima u Jasenovcu i Staroj Gradiški gledan očima 10-godišnje Dare Ilić (Biljana Čekić), koja je s Kozare dovedena u Jasenovac s majkom, starijim i mlađim bratom. Njen otac već je bio tamo, radeći kao grobar u Gradini. Neposredno prije odlaska u Staru Gradišku Dari ubiju starijeg brata i majku i ona se sama mora brinuti za dvogodišnjeg brata u paklu logora. Nakon toga počinje nabacivanje radnje kojoj je očigledna namjera da prikaže ustaše što krvoločnijima i nehumanijima. Naravno, nitko ne može poreći da su se u Jasenovcu događali strašni zločini, da je Ante Vrban ubijao djecu u podrumu plinom, ljudi ubijani maljem i klani velikim noževima, no to ne znači da su se od tih likova trebale napraviti karikature. Redatelj je tako napravio sličnu stvar kao primjerice Oja Kodar u filmu "Vrijeme za" ili Jakov Sedlar u "Četveroredu".

Osim toga, Antonijević je napravio nekoliko faktografskih grešaka. Naime, ustaše u filmu redom nose crne uniforme, premda je dobro poznato kako je službena uniforma bila svijetlozelene boje, a crne su uniforme nosili samo pripadnici Crne legije. Valjda je tako  htio dočarati dodatno zlo. U Staru je Gradišku ubacio i časne sestre, premda one tamo nisu nikad bile. A te časne sestre izgledaju kao najgore negativke iz horor filmova, plavih očiju i prodornog pogleda. U jednoj sceni glavna časna sestra indoktrinira djecu u učionici, dok su na zidu fotografije Ante Pavelića i Alojzija Stepinca, koje je posebno spomenula kao njihove vođe. Poznato je da je Stepinac tijekom rata i sam spasio puno djece i osuđivao ono što se događalo u Jasenovcu, tako da je malo teže očekivati njegovu sliku na zidu tog logora. Također, po ovom filmu ispada kako su u Jasenovcu bili samo Srbi, Židovi i Romi, te da nije bilo Hrvata. Jedina Hrvatica koja osuđuje ustaše pojavljuje se na početku filma.

Posebna je priča sa sad već čuvenom scenom slavlja u kojoj za stolom sjede Nijemci i ustaše, a mladi nacist nakon prikazanog zlodjela povraća. Dok ustaše i Nijemci jedu, Srbi moraju plesati kolo oko stolica. Kad glazba stane, onaj tko ne sjedne ubijen je od strane Ante Vrbana (Igor Đorđević), koji istim nožem kida jabuku i kolje ljude. To sve iz automobila prate Dinko i Nada Šakić kojima se čin klanja toliko svidi da se upuste u sladostrasni koitus.

Naravno, da su se to američki recenzenti zbunili, jer su pomislili kako se radi o incestu između brata i sestre Luburić. Naime, likovi Nade i Dinka su potpuno marginalni, ne progovore niti jednu riječ, osim što ih se spomene, i jasno je kako su to samo radi te šokantne scene. Antonijevićevi likovi tako su većinom nabacani za potrebe pojedinih scena, a prosječni gledatelj će se vjerojatno i zabuniti, pogotovo kod ženskih uloga, jer sve zatvorenice imaju marame na glavi, pa se može dogoditi da se zamislite tko je od njih majka djece koju smo upravo vidjeli, a tko nova zatvorenica. Osim Hrvatice na početku valja spomenuti i ubacivanje Dijane Budisavljević, koja je prikazana točno onakva kakva je i bila.

Poseban bonus ide glumcima koji glume ustaše koji pričaju hrvatski s dorćolskim ili vojvođanskim naglaskom. Najveća pohvala ovom filmu ide zaista impresivnoj glazbi koju potpisuju Aleksandra Kovač i Roman Goršek. Moćno napisanih orkestracija ne bi se posramili ni najveći holivudski spektakli. A Antonijeviću predlažem da pogleda "Quo vadis, Aida?" Jasmile Žbanić, gdje se može vidjeti kako se jednako grozni zločini mogu napisati puno bolje napisanim likovima i bez prskanja po ekranu u stilu jeftinih horora.

BRANIMIR POFUK Srpskoj propagandi oko ‘Dare iz Jasenovca’ više nitko ne vjeruje, čak ni onda kad govori istinu Dara iz Jasenovca Američka kritika pokrenula internetski rat Hrvata i Srba srpski kandidat za Oscara "Dara iz Jasenovca" jeftina je i senzacionalistička antihrvatska propaganda srpskih nacionalista
krađa
Uhvaćen na djelu
Postavio kameru kako bi otkrio tko mu krade stvari iz ulaza, ali ovog lopova nije očekivao
PET FAZA SNA
Jeste li se ikad zapitali zašto spavate više od osam sati, a nenaspavani ste?
  • Majkomoja:

Dara, Porfirije, Vučić, Đoka......koja je ovo ofanziva s Istoka

• Herceg56:

Srpska propaganda i laž.

• mala_domejana:

Jel' vama stvarno nije jasno što stoji iza ovih članaka o Djoletu, Dari, Đokoviću, Vučiću i ostalima? Velike se pare daju "portalima" kako bi pisali ono što ispire mozak preostalima koji ga još imaju.