Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Saab i Ericsson Nikola Tesla u Hrvatskoj otvaraju softverski centar

Wallenberg je dobro upoznat s kvalitetom hrvatskih softverskih inženjera. Upravo je njihov nedostatak usko grlo švedske privrede
16. ožujka 2018. u 16:35 0 komentara 1140 prikaza
Foto: Davor Visnjic/PIXSELL

Švedski će Saab s kompanijom Ericsson Nikola Tesla otvoriti novi softverski centar u Hrvatskoj. Prema prvim informacijama, centar će zapošljavati nekoliko stotina inženjera.

Saab Centar izvrsnosti Saab podržava istraživanje i inovacije u sklopu robotskog i autonomnog sustava u Hrvatskoj

Usto, Hrvatskoj se nudi konkretna pomoć i ekspertiza, odnosno stručni timovi, u razvoju znanstvenog parka koji bi – po švedskom modelu – okupljao akademsku zajednice i biznis. U oba projekta uložit će se 50 milijuna eura kroz deset godina.

Najavio je to jučer Marcus Wallenberg, glava imućne i poznate dinastije Wallenberg i čovjek koji uz upravljanje zakladom sjedi u nadzornim odborima većine švedskih multinacionalnih kompanija. Obiteljski konglomerat, građen stoljećima, a koji je početke imao u bankarstvu, da bi s vremenom prešli u industrijalce i društvene mecene, danas posjeduje značajne udjele u gotovo svim velikim švedskim industrijskim kompanijama, poput Ericssona, ABB grupe, Saaba, AstraZeneca, Stora Enso, Temasek Holdingsa. Vrijednost Wallenbergovih udjela u tim tvrtkama procjenjuje se na desetke milijardi eura.

Prošli slične probleme

Kako je rekao Wallenberg, Hrvatska je odabrana kao sjedište softverskog centar iz više razloga. Očito, i kroz kompaniju Ericsson Nikola Tesla dobro je upoznat sa situacijom u Hrvatskoj i kvalitetom softverskih inženjera, kao i njihovim konkretnim radom i inovacijama, ali i s problemima s kojima se Hrvatska danas susreće, a koji nisu bili nepoznati ni Švedskoj – odlaskom mladih ljudi. S druge strane, usko grlo švedske privrede predstavlja upravo mali broj softverskih inženjera. Prema najavama, centar bi zapošljavao inženjere iz Hrvatske, dok se ne razmišlja o uvozu radne snage iz drugih država.

Projekt softverskog centra, ali i znanstvenog parka, jučer su izložili premijeru Andreju Plenkoviću, ministrici gospodarstva Martini Dalić te ministrici obrazovanja Blaženki Divjak. Dok je kod sovfterskog centra situacija “čista” jer je riječ o SAAB-ovoj investiciji, kod znanstvenog parka ključni su čimbenici ipak u Hrvatskoj. Razvoj takvog parka, koji bi okupljao akademsku zajednicu i biznis, ovisi i o spremnosti lokalne samuprave, no Šveđani su uvjereni kako su upravo takvi projekti – poput onog švedskog u Linholmenu koji zapošljava 24 tisuća ljudi – ključni za razvoj i transformaciju zemlje. Švedska, koja je danas u vrhu po razvijenosti i socijalnoj državi, također je prolazila kroz krize – primjerice, nakon propasti tekstilne industrije, pa potom i nakon problema u brodograđevnom sektoru, istih onih s kojima se susreće i Hrvatska. No inovacija i otvorenost novim idejama i tehnologijama zamijenila je – simbolički i doslovno – stare industrije pa je tako znanstveni park smješten upravo u starom brodogradilištu.

Politika i razvoj

Uz Marcusa Wallenberga, projekte je u Hrvatskoj predstavljao i zamjenik ministra poduzetništva i inovacija Niklas Johansson, pokazujući kako politika podržava ulaganja i razvoj.

Na pitanje jesu li sovfterski centar i znanstveni park vezani uz lobiranje u hrvatskom vrhu za kupnju SAAB-ovih borbenih zrakoplova Gripen, Wallenberg odgovara da nisu i da ne ovise o rezultatima procesa izbora. Ponavlja kako postoji procedura odabra zrakoplova koji će Hrvatska kupiti i da za sada nemaju primjedbi na tijek procesa. Prije dolaska Šveđana, u nekim je medijima objavljeno kako dolaze s ponudama za ulaganja u hrvatske tvrtke Đuro Đaković, Gredelj i splitski Pomorski centar za elektroniku, no takvu potvrdu jučer nismo dobili. Iako već surađuju s nekim od tih tvrtki, primjerice Đurom Đakovićem, kažu da nisu iz tih kompanija dobili ponudu za ulaganja.

Pogledajte 10 stvari koje niste znali o Yugu, u jednom je bio bolji od Saaba:

1 / 11
Yugo je, zasluženo ili ne, na glasu kao jedan od najgorih automobila svih vremena. Kod nas je, barem nekad, bio sveprisutan, ali postoje neki zanimljivi detalji koji vjerojatno nisu poznati široj javnosti. Neke od njih preuzeli smo iz knjige Jasona Vuica "The Yugo – The Rise and Fall of the Worst Car in History" ("Uspon i pad najgoreg auta u povijesti").
GRIPEN Gripen spušta cijenu Veliki finale izbora nove eskadrile HV-a Gripen Agressor POBOLJŠANJE PERFORMANSI SAAB predstavio izuzetan zrakoplovni sustav: Gripen Agressor Nova radna mjesta Saab će osnovati Inovacijski program u Hrvatskoj

Znanstveni parkovi u Švedskoj godišnje stvore 7000 novih radnih mjesta

Uz Marcusa Wallenberga i zamjenika ministra poduzetništva i inovacija Niklasa Johanssona, u Hrvatsku je došla i zamjenica predsjednika znanstvenog parka Lindholmen u Göteborgu. Znanstveni parkovi imaju za cilj smanjiti razmak između akademske zajednice i biznisa, odnosno transformirati ideje koje studenti i znanstvenici imaju tako da budu primjenjive u rješavanju društvenih izazova, objašnjavaju. Također služe za privlačenje talenata.

U znanstvenim parkovima u Švedskoj uključeno je skoro 5000 kompanija. Te tvrtke sa svojih 70.000 zaposlenika surađuju s otprilike jednako toliko studenata i istraživača unutar znanstvenih parkova. Procijenjeno je da se oko 7000 novih radnih mjesta godišnje stvori u znanstvenim parkovima, a približno 400 tvrtki godišnje privlači venture capital. U biznis inkubatorima radi oko 800 kompanija s 3500 zaposlenika na 200 projekata, godišnje se evaluira oko 4000 ideja.

ACI Marine
Nautički turizam
Stigle megajahte - u hrvatske marine se u pet dana privezalo 55 jahti dužine između 24 i 180 metara

A1 izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.