Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

'Kod nas je prosječna plaća 12.000 kn, dok Fina i drugi financijski servisi prikazuju 4600 kn'

Ne tvrdim da su naše plaće fantastične — nama je želja mjeriti se s najboljima i želimo, u skladu s mogućnostima, imati znatno više plaće u budućnosti, napisao je Rimac
05. studenoga 2019. u 11:58 45 komentara 4711 prikaza
Mate Rimac
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/10

Mate Rimac otkrio je kolike su zaista plaće u njegovoj kompaniji Rimac Automobili i kako je došlo do razlike koja se prikazuje na Fini i onoga što se zapravo isplaćuje.

Andrej Plenković NAKON DOGOVORA S HNS-om Plenković čestitao ministrima što su svi stigli i najavio rast minimalne plaće za 250 kn

"U Rimac Automobilima prosječne su plaće 12.000 kn neto, dok Fina i drugi financijski servisi prikazuju 4600 kn.

Disclaimer: Ovim ne želim kritizirati FINA-u i druge institucije – ne smatram da je namjera u pitanju nego legacy problem s kojim se nitko nije bavio. Mi smo prije par godina pokušali riješiti problem i od tad više puta razgovarali s nadležnim institucijama. Najavljeno je da će se napraviti određene izmjene da se ovaj problem riješi, no kako se problem još nije otklonio, želim dati više informacija u vezi s ovom problematikom.

Hrvatska je dosta loše pozicionirana po investicijama u R&D i inovacijama u Europi što će se, nadam se, uskoro promijeniti", napisao je Mate Rimac.

Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili

"Unatoč tome tvrtke koje ulažu u R&D zakinute su. Svi izdaci za razvoj MORAJU se knjižiti pod nematerijalnu imovinu – gdje se takvi izdaci akumuliraju dok ne kreće eksploatacija te investicije. Takav način knjiženja nije naš hir niti nam daje ikakve prednosti u operativnom poslovanju (i dalje plaćamo pune doprinose na te plaće itd.) – to je jednostavno pravilo bilo gdje u svijetu – kod nas je i propisano zakonom. U našem slučaju svi se troškovi za razvoj automobila ili drugih sustava koje razvijamo knjiže na nematerijalnu imovinu, dok ne krenu prihodi od tih proizvoda – što u slučaju razvoja automobila može biti 5 ili više godina. U slučaju C_Two to će biti oko 100 M eura investicije (plaće, prototipovi, alati, testiranja…). Kada krene isporuka kupcima, kreće i amortizacija akumuliranih troškova. U te troškove spadaju i plaće ljudi koji rade na razvoju, što čini veliki dio naših zaposlenih. Isplaćene plaće knjižene na taj način FINA ne uzima u obzir prilikom izračuna prosječne plaće u poduzeću, dok uzima u obzir broj ljudi (ne isključuje ih brojčano iz izračuna – dakle svaki zaposlenik koji radi na R&D doprinosi umjetnom smanjenju prosječne plaće u statistici).

Davor Majetić 'Ugrožena im je budućnost' HUP o povećanju minimalca: Ovo je udar na poslovanje industrija koje isplaćuju minimalnu plaću

Takva praksa praktički kažnjava ulaganje u R&D – isto R&D ulaganje kojeg su nam puna usta.

Meni je to suludo i za takvu praksu ne vidim nikakav logičan razlog – čini se da je u pitanju greška sustava koju nitko nije primijetio. No ta greška nama, i drugim tvrtkama koje ulažu u R&D, izaziva štetu. Mi te plaće isplaćujemo na apsolutno isti način kao i sve druge i na njih plaćamo iste namete i doprinose državi. Detaljnije objašnjenje ovog problema može se pronaći u dopisu koji smo slali FINA-i prije 2 godine:

Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili

Dok zbog gore navedenog problema ispada da su plaće u RA smiješne, situacija je sasvim drugačija — prosječna neto plaća u RA je oko 12.000 kn uključujući prijevoz, odnosno oko 11.000 kn bez njega. Ukoliko uključimo ostale benefite (božićnice, uskrsnice…) prosječna je plaća iznad 13.000 kn neto. Ovdje se može vidjeti povijest naših plaća:

Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili

Istovremeno, na servisima poput Poslovna Hrvatska, dobivamo ovu sliku:

Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili

Upozoravao sam i Bisnode (vlasnik servisa poslovna.hr) na ovaj problem, ali oni samo prenose podatke od FINA-e i smatraju da je točnost podataka FINA-ina odgovornost.

Radnice Dan jednakih plaća U Europskoj uniji žene zarađuju 16 posto manje od muškaraca

Ne tvrdim da su naše plaće fantastične — nama je želja mjeriti se s najboljima i želimo, u skladu s mogućnostima, imati značajno veće plaće u budućnosti. No s obzirom na to da mi nismo isključivo razvojna firma (imamo velik dio zaposlenika koji nisu inženjer/white collar – proizvodnja, održavanje…), smatram da je trenutačno stanje dobro i konkurentno u regiji i svakako u Hrvatskoj. Prosjek je još relevantniji s obzirom na to da nam je omjer prosječnih plaća i plaća managementa vrlo mali u odnosu na „svjetske“ firme – ja primam manje od 3x prosječne plaće u firmi dok je u SAD-u odnos CEO-a i „radnika“ preko 300 x – stoga je naš prosjek doista realan prosjek firme.

Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili

Iz rekapitulacija obračunatih troškova može se vidjeti i da isplaćujemo preko 1,000.000 € plaća mjesečno, odnosno pola milijuna eura poreza i doprinosa – svaki mjesec – ne računajući Greyp, vanjske suradnike i studente.

Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili

Osim dezinformacije o prosječnoj plaći je i način o računanju broja zaposlenih za firmu poput RA potpuno neadekvatan. FINA računa broj zaposlenih na temelju ukupnog broja radnih sati u jednoj godini. Za tvrtke koje, poput RA, brzo rastu – taj podatak nema veze s realnim stanjem. RA su u 2018. godinu ušli s 232 stalno zaposlena a zaključili godinu s 399 (vidi sliku ispod) dok u FINA-inim izvještajima stoji da imamo 316 zaposlenih. Krajem listopada imali smo 513 stalno zaposlena + 83 studenta i vanjskih suradnika. Uz kolege iz Greypa smo na 665 – ne brojeći naše zaposlenike u JV-u u Kini. Dakle RA i Greyp imaju preko 575 stalno zaposlenih te 93 studenata i vanjska suradnika, dok će na raznim portalima stajati sasvim druge brojke. Za ovaj slučaj razumijem da FINA i druge institucije ne mogu prilagođavati svoje sustave i procese anomalijama poput RA, no želim ukazati na to da brojevi na tim portalima nisu relevantni za mnoge brzorastuće tvrtke, pogotovo ako ulažu u R&D. Ovo nije samo problem za RA, nego i za mnoge druge tehnološke i brzorastuće tvrtke – problem koji bi trebalo biti relativno lako otkloniti.

Mate Rimac | Autor : Rimac Automobili Foto: Rimac Automobili

Nadam se da će ovaj problem biti otklonjen kako tvrtke koje ulažu u R&D u buduće neće imati ovaj problem i prikazivati realno stanje tvrtki poput RA", napisao je Rimac.

Video: Mate Rimac o novom električnom biciklu

 

KiK katalog
PROMO
Prolistajte novi KiK katalog i ne propustite super akcije!
  • stefj:

    Najveći problem plaća kod nas je da se sve računa neto, dok se vani sve prikazuje u brutu... Kod nas bi trebalo plaće isplaćivati u bruto2 iznosu, te onda s trajnim nalozima skidati s računa djelatnika. Onda bi se ljudi ... prikaži još! valjda napokon zapitali - pa koliko ja to placam za uhljebe mjesečno... Onda bi možda shvatili tko je pravi robovlasnik kod nas...

  • talibankovic:

    koja glupa država. tip stvorio mini industriju iz ničega a država ne vidi ništa...i tako 25+ godina jer jednostavno nismo na nivou zapadni drzava sa pameti.

  • Avatar Tom Tornado
    Tom Tornado:

    Draga Državo!Pa prestanite već jednom bacati klipove pod noge gospodinu Rimcu.Ako mu već ne pomažete(nemože se valjda niš ušićarit)nemojte mu ODMAGATI.Da se on mora već 10inu godina pravdati i opravdavati ...financije govore u njegovu korist.Nikad vam nije dista ,prestanite tražit ... prikaži još! dlaku u jajetu i ako on negdje pogriješi (što ne vjerujem)pomozite mu...Za njega bi i zakon promjenuo a ne za svaku politićku šušu koja se nakrala u kratko vrijeme pa završi u zatvoru...(njima pomažete)Sramota od države velika sramota.