
Prodaja automobila zbog krize je u Hrvatskoj pala čak 50 posto u 2008. godini te dodatnih 40 posto u 2009. Zbog toga je zatvoreno nekoliko autokuća te je pet do šest tisuća ljudi ostalo bez posla. S obzirom na stanje u državi, tržište automobila ove bi godine moglo pasti još više, pa je hitno potrebno poduzeti mjere za spas hrvatske autoindustrije, upozoravaju predstavnici autakuća.
Cvjeta siva ekonomija
Oni već neko vrijeme pokušavaju pronaći lijek za spas svoje branše, a to bi, tvrde, bilo privremeno smanjenje trošarina za 1000 ili 1500 eura na manje automobile, čija cijena je ispod 50 tisuća kuna.
– Tvrtke su u posljednjih pet godina ulagale u kapacitete, zapošljavale ljude te dobile velike kredite koje je sada sve teže otplaćivati. Kroz Gospodarsku komoru pokušavali smo pronaći lijek i mislimo da bi privremeno smanjenje trošarina pomoglo nama, ali i državi, jer je vrlo izgledno će bez njih procvjetati siva ekonomija na tržištu automobila – upozorava Damir Gavran, direktor Opela za Sloveniju, Hrvatsku te Bosnu i Hercegovinu. Opel je u krizi, za razliku od drugih, dobro i prošao, tvrdi Gavran, no pad prodaje automobila pogađa sve autokuće u Hrvatskoj. Hrvatska nema svoju proizvodnju automobila, kaže Gavran, ali postoje tvrtke poput AD Plastika ili Munje koje prodaju svoje dijelove velikim svjetskim proizvođačima automobila i koje također ovise o prodaji automobila.
Kako bi u krizi spasile svoje autoindustrije, brojne su europske zemlje, točnije njih 14, donijele programe poticaja za zamjenu starih automobila novima. Ti su programi spasili mnoga radna mjesta i proizvodnju, pa se naše autokuće nadaju da bi slične privremene mjere mogla donijeti i naša država.
Vedran Prasnikar, generalni direktor P.Z. Auta te zamjenik predsjednika Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, ističe da je sada najvažnije potaknuti prodaju automobila, a to je najlakše napraviti rasterećenjem automobila od izuzetno visokih poreza koji su u Hrvatskoj među većima u svijetu.
Čistija i sigurnija vozila
– Da bi trgovci automobilima mogli opstati u Hrvatskoj, trebamo prodavati 60 tisuća automobila godišnje, a naša je prognoza da ćemo ove godine prodati 35 tisuća. S ovim privremenim smanjenjem ovih trošarina profitirala bi i država kojoj bi se povećali prihodi od prodaje automobila – objašnjava Prasnikar. Prodaja novih automobila znači i smanjenje emisije štetnih plinova te veću sigurnost na cestama, upozoravaju u autokućama.
Nekoliko je ministarstava prije mjesec dana dobilo od udruženih predstavnika struke smjerove djelovanja na području autoindustrije kojim se želi aktivirati ta djelatnost. Pet, šest smjerova djelovanja, osim na prodaju automobila, odnosi se na sigurnost, zaštitu radnih mjesta, ali i okoliša, no još se uvijek čeka odgovor mjerodavnih.