Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Apel autodilera Vladi: Smanjite trošarine ili ćemo svi propasti

Prodaja automobila je 2008. pala 50%, a 2009. još 40%. Dosad je izgubljeno pet tisuća radnih mjesta, a trgovci drže da bi privremenom primjenom njihova prijedloga profitirala i država
02. svibnja 2010. u 19:30 24 komentara 14 prikaza
promet
Foto: arhiva vl

Prodaja automobila zbog krize je u Hrvatskoj pala čak 50 posto u 2008. godini te dodatnih 40 posto u 2009. Zbog toga je zatvoreno nekoliko autokuća te je pet do šest tisuća ljudi ostalo bez posla. S obzirom na stanje u državi, tržište automobila ove bi godine moglo pasti još više, pa je hitno potrebno poduzeti mjere za spas hrvatske autoindustrije, upozoravaju predstavnici autakuća.

Cvjeta siva ekonomija

Oni već neko vrijeme pokušavaju pronaći lijek za spas svoje branše, a to bi, tvrde, bilo privremeno smanjenje trošarina za 1000 ili 1500 eura na manje automobile, čija cijena je ispod 50 tisuća kuna.

– Tvrtke su u posljednjih pet godina ulagale u kapacitete, zapošljavale ljude te dobile velike kredite koje je sada sve teže otplaćivati. Kroz Gospodarsku komoru pokušavali smo pronaći lijek i mislimo da bi privremeno smanjenje trošarina pomoglo nama, ali i državi, jer je vrlo izgledno će bez njih procvjetati siva ekonomija na tržištu automobila – upozorava Damir Gavran, direktor Opela za Sloveniju, Hrvatsku te Bosnu i Hercegovinu. Opel je u krizi, za razliku od drugih, dobro i prošao, tvrdi Gavran, no pad prodaje automobila pogađa sve autokuće u Hrvatskoj. Hrvatska nema svoju proizvodnju automobila, kaže Gavran, ali postoje tvrtke poput AD Plastika ili Munje koje prodaju svoje dijelove velikim svjetskim proizvođačima automobila i koje također ovise o prodaji automobila.

Kako bi u krizi spasile svoje autoindustrije, brojne su europske zemlje, točnije njih 14, donijele programe poticaja za zamjenu starih automobila novima. Ti su programi spasili mnoga radna mjesta i proizvodnju, pa se naše autokuće nadaju da bi slične privremene mjere mogla donijeti i naša država.

Vedran Prasnikar, generalni direktor P.Z. Auta te zamjenik predsjednika Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, ističe da je sada najvažnije potaknuti prodaju automobila, a to je najlakše napraviti rasterećenjem automobila od izuzetno visokih poreza koji su u Hrvatskoj među većima u svijetu.

Čistija i sigurnija vozila

– Da bi trgovci automobilima mogli opstati u Hrvatskoj, trebamo prodavati 60 tisuća automobila godišnje, a naša je prognoza da ćemo ove godine prodati 35 tisuća. S ovim privremenim smanjenjem ovih trošarina profitirala bi i država kojoj bi se povećali prihodi od prodaje automobila – objašnjava Prasnikar. Prodaja novih automobila znači i smanjenje emisije štetnih plinova te veću sigurnost na cestama, upozoravaju u autokućama.

Nekoliko je ministarstava prije mjesec dana dobilo od udruženih predstavnika struke smjerove djelovanja na području autoindustrije kojim se želi aktivirati ta djelatnost. Pet, šest smjerova djelovanja, osim na prodaju automobila, odnosi se na sigurnost, zaštitu radnih mjesta, ali i okoliša, no još se uvijek čeka odgovor mjerodavnih.

Elipso

  • Agramer198:

    To stoji kaj veli mikrogrizzly,al treba imati na umu i mentalitet nas Hrvata. Znam susjeda koji je dobio novi posao u Končaru prije tri godine koji se relativno dobro plaćao,a budući da je bio jedini zaposleni od obitelji s troje ... prikaži još! djece to mu je fino kapunulo. I sad umjesto da svaki mjesec stavi na stranu dio koji mu nece toliko falit kako bi si uštedil da može zakrpat krov koji mu je prokišnjaval ili čisto radi toga da ima nešto za crne dane on lijepo odi i \"kupi\" si novi lijepi auto na kredit s prvom plaćom. I tako se on vozi, odvaja jedno 30% plaće za otplatu i sve fino i krasno. I onda udarila kriza, njega preselili na dosta lošije plaćeno mjesto, krov opet prokišnjava, a rata za auto sad ne jede 30 neg prije negdje oko 70% plaće. Al neda on auto. I tako ja gledam njega kak se on vozi u svojem novom autu,a djeca mu doma crnog kruha gladna. Ali hej pa on ima novi auto za 3-5 godina... Pa si mislim da vjerojatno nije jedini koji će radije se u novom autu vozit da ga suseda Štefanija može vidjeti neg da, ne daj Bože, ulica bruji o tome kako on nije mogao otplaćivati auto. A djeca mu dotle u dronjcima hodaju...

  • -obrisani-:

    pa nije cestarina išla 50% nego auto osiguranje koje dere mlade vozače i skida \"bonuse\".oni se najviše bogate.ali to je stara priča.uvijek se bogate banke i osiguravajuče kuće

  • mikrogrizzly:

    Sve divno&krasno (Ne laje kuja radi sela nego radi sebe!), ali... Zar ne bi bilo baš ono do boli unfair da se iz proračuna RH koji se puni, između ostalog, i posebnim porezom popularno zvanim harač, sufinanciraju i naknade za ... prikaži još! zamjenu starog automobila!? Doista ne vidim da je trenutak za tako nešto, a čak i da je prosperitet i sveopći boljitak nacije - opet je to moralno dvojbeno da li nekom poreznom obvezniku treba skinuti s računa e da bi neki drugi porezni obveznik dobio od države neki iznos da zamijeni svoj auto novim... Što se tiče krize i u auto segmentu tržišta - ah, notorno znano da se skoro 90 % kupovina automobila obavlja nekom financijskom protezom tipa krediti, leasing itd. Banke su zatvorile slavine, pooštrile uvjete, porasle su kamate i valutni rizik promjene tečaja, a ljudi strepe od gubitka posla i - to bi bili te svima znane novonastale okolnosti na tržištu koje rezultiraju padom prodaje. Trošarine su sigurno neki faktor, ali ne presudni jer ljudi naprosto nemaju više novca ni kredita nadohvat ruke kao nekada. U članku pak nema one informacije koja je objelodanila dugoročnu računicu nekih velikih proizvođača auta - da su oni spremni prodavati model i za 40 % nižu cijenu samo da bi preživjeli oni i grozdovi dobavljača koji su na njih naslonjeni. Znači, prvo neka oni dramatično snize cijene pa onda tražiti državu... Golf iste razine opreme je ionako recimo u RH skoro 2000 eura skuplji nego u Poljskoj!