Veleučilište RIT Croatia je međunarodni kampus američkog sveučilišta Rochester Institute of Technology (RIT), koji već gotovo 30 godina djeluje u Dubrovniku i Zagrebu. RIT Croatia je visokoškolska institucija koja nudi dvije diplome - američku i hrvatsku za stručne prijediplomske studije te studentima pruža moderno američko visoko obrazovanje usklađeno s s načelima europskog sustava visokog obrazovanja. Naglasak je na razvoju praktičnih vještina kroz obveznu stručnu praksu do 800 radnih sati, multidisciplinarni pristup učenju i snažnu povezanost s industrijom. Studenti imaju priliku razvijati se u međunarodnom okruženju, uz snažnu podršku mentora i pristup suvremenim nastavnim metodama
Takav pristup dolazi do izražaja upravo u završnim radovima u sklopu stručnog prijediplomskog studija Service Management na dubrovačkom kampusu – projektima koji predstavljaju krunu četverogodišnjeg školovanja, ali i važan korak prema profesionalnom životu.
Završni rad (Senior Capstone Project) na RIT Croatia predstavlja više od pukog akademskog zadatka – on je kulminacija višegodišnjeg učenja, osobnog rasta i priprema za ulazak u profesionalni svijet. Studenti završne godine kroz kolegij Strategic Hospitality Project Development biraju, istražuju i predstavljaju teme završnog rada koje ne samo da odražavaju njihove interese, već često i oblikuju njihov budući profesionalni put.
Temelj za karijeru
Kako pojašnjava Rebecca Charry, nastavnica i voditeljica kolegija, završni projekt ima višestruku svrhu. „Studenti nadograđuju znanja stečena tijekom studija, istražuju temu koja ih istinski zanima i usvajaju ključne vještine upravljanja projektima – od planiranja i istraživanja do analize podataka i prezentacije“, kaže Charry i dodaje kako najuspješniji projekti nastaju kada postoji pravo partnerstvo između studenta i mentora.
Upravo zato, svaki student surađuje s izabranim mentorom, stručnjakom iz područja u kojem student razvija projekt. Jedan od mentora, dr. sc. Besim Agušaj, objašnjava kako proces započinje još semestar ranije: „Zajedno definiramo temu, ciljeve, okvir i metodologiju, no najvažnije je da student zaista želi raditi na toj temi. Motivacija čini razliku.“
Osobne inspiracije u oblikovanju završnih radova
Studentica završne godine Rozalija Francesković upravo je tu motivaciju pronašla u fascinaciji autentičnim suvenirima i njihovom značaju za luksuzne goste. „Zanimalo me kako autentičnost suvenira utječe na percepciju destinacije i što gosti smatraju vrijednim uspomenama. Taj spoj kulture, doživljaja i potrošačkog ponašanja oduvijek mi je bio blizak“, kaže Rozalija.
Njezino istraživanje nadmašilo je očekivanja – kako po kvaliteti, tako i po utjecaju. „Projekt mi je pomogao oblikovati konkretnu viziju karijere u kulturnom turizmu, ali i otvorio vrata kontaktima s profesionalcima koje sam intervjuirala“, otkriva. U konačnici, njezin projekt poslužio je kao svojevrsna posjetnica prilikom apliciranja za posao – i nije prošao nezapaženo.
Za Anamariju Senjanin, studenticu završne godine, inspiracija je bila vrlo osobna – borba s učenjem stranih jezika. „Željela sam znati jesam li jedina koja osjeća poteškoće s jezicima, pogotovo s obzirom na važnost komunikacije u turizmu“, kaže iskreno. Rezultati ankete koju je provela među kolegama potvrdili su njezine pretpostavke – i učvrstili njezino uvjerenje da je znanje jezika ključno za uspjeh u ovoj industriji.
Mentorski odnos kao temelj uspjeha
Uspješan završni rad nezamisliv je bez kvalitetnog mentorskog odnosa. „Mentor nije tu da piše rad umjesto studenta, nego da bude vodič, savjetnik i podrška. Proces je osoban i zahtjevan, ali i nevjerojatno ispunjujuć“, naglašava Agušaj. Anamarija potvrđuje: „Zbližila sam se sa svojom mentoricom više nego što sam očekivala. Da mogu vratiti vrijeme – opet bih je izabrala.“
Rebecca Charry ističe da mentorstvo često rezultira inovativnim projektima koji se ne zaustavljaju na razini akademske vježbe. „Imali smo radove koji su uključivali terensko promatranje, analize online recenzija, pa čak i 'tajne kupce'. Studenti ne pišu samo zbog ocjene – oni stvaraju vrijedne uvide koje mogu ponuditi industriji.“
Priprema za stvarni svijet
Struktura kolegija detaljno je osmišljena kako bi studentima pružila jasnoću i kontinuitet. Kroz redovite rokove, praktične zadatke i radionice, studenti postupno razvijaju sve dijelove svog rada. „Imali smo jasne smjernice i planove. To nam je jako pomoglo – osjećali smo se vođeno, ali i odgovorno“, opisuje Anamarija.
Prezentacija završnog rada pred komisijom, kolegama i obitelji emocionalan je trenutak. „Iskreno, uživala sam u prezentiranju. Bila sam toliko sigurna u sebe i svoju temu da sam primijetila koliko publika aktivno prati“, prisjeća se Anamarija.
Više od akademske obaveze
Završni projekt na RIT Croatia oblikuje studente ne samo kao stručnjake, već i kao osobe. „Najveća nagrada mi je kada vidim kako student od nesigurnosti preraste u samopouzdanog istraživača“, kaže dr. Agušaj. „To nije seminarski rad. To je dokaz njihove zrelosti i ozbiljnosti – i ulaznica za svijet nakon studiranja.“
Charry dodaje: „Uvijek podsjećam studente – svrha istraživanja je poboljšati svijet. Nekako, negdje, nekome.“ A kad to uspiju, i kada ih netko iz industrije angažira upravo zahvaljujući projektu – tada završni rad prestaje biti kraj studija i postaje početak karijere.
Za kraj, Rozalija i Anamarija dijele savjet budućim generacijama. “Počnite rano. Pitajte se što vas stvarno zanima i nemojte čekati zadnji čas. Vaše ime stoji iza toga rada – neka vas predstavlja s ponosom“, savjetuje Anamarija, a Rozalija dodaje: „Birajte temu koja vas zanima. Bit će vam lakše kroz cijeli proces, a možda vas baš taj projekt odvede na put koji niste ni sanjali.“