Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je u ponedjeljak izvješće o izvidima pomorskih prekršaja prilikom pomorske nesreće broda Lastovo, u kojem predlažu pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije, Davida Sopte kao odgovorne osobe u Jadroliniji, te odgovorne osobe na brodu. Zaključeno je da sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji nije u cijelosti uspostavljen te kako je zapovjednik broda Lastovo prekršio odredbe poslovnika upravljanja sigurnošću broda Lastovo, kojima se propisuju odgovornosti pojedinih članova posade u obavljanju operativnih zadaća vezanih uz sustav pramčane rampe.
U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture održana je konferencija na kojoj su izjave dali potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe kapetan Siniša Orlić.
Butković je u ime države uputio javnu ispriku i duboko žaljenje obiteljima poginulih pomoraca. - Vaši najmiliji obavljali su posao stručno, odgovorno i predano ali su zbog nemara i odgovornosti nekih drugih ljudi nažalost nastradali - rekao je Butković. - Sukladno svojim ovlastima i zaključcima ove istrage obavještavam javnost da sam sazvao skupštinu Jadrolinije gdje ću zatražiti razrješenje i opoziv Davida Sopte - rekao je Butković.
Butković je ponovio da je neposredno nakon nesreće razmišljao o ostavci iz moralnih razloga ali da je prevagnula dužnost i obveza prema obiteljima poginulih pomoraca da omogući da se sazna istina kroz neovisnu istragu. Napomenuo je i kako je bilo „dobronamjernih savjeta nekih ljudi” zbog nekih zakonskih prepreke da se ne objavi kompletno izvješće međutim da je zbog velikog interesa javnosti i istine donio odluku da se objavi cijelo izvješće.
- Izvide su proveli ovlašteni djelatnici Uprave sigurnosti plovidbe i Lučke kapetanije Rijeka, a sastojali su se od inspekcijskog pregleda broda, saslušanja svjedoka posade broda i djelatnika u Upravi Jadrolinije, tražili smo kompletnu dokumentaciju sustava upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija i broda Lastovo te došli do zaključka da sustav upravljanja sigurnošću Jadrolinije nije u cijelosti uspostavljen, održavan i provođen na način zahtjevan Uredbom Europske zajednice iz 2008. godine - poručio je Orlić.
Sukladno tome, dodao je, odlučeno je da se podignu prekršajne prijave protiv brodara (Jadrolinije), odgovorne osobe u kompaniji (predsjednik Uprave David Sopta) i odgovorne osobe na brodu (zapovjednik broda Lastovo). No, s time će se, naglasio je, pričekati do završetka istrage koju provodi DORH i za podizanje eventualne kaznene prijave za ista djela. - Jedno isključuje drugo za isto djelo - poručio je.
Dok Sopta tvrdi kako je kontrola ustanovila da je sustav sigurnosti funkcionirao, Orlić ističe da je sustav bio 'jako, jako manjkav'. - Za sustav upravljanja sigurnošću zadužen je isključivo brodar. Rade se periodični pregledi HRB-a, ali ako nešto niste odradili u kompaniji, ne možete svaliti krivnju na nekog drugog i reći 'OK, ako je to pregledao HRB, onda je sve u redu'. Dogodi se kod pregleda, koji su petogodišnji i jednogodišnji, da je sve u redu, a nakon dva dana se može neki sustav pokvariti, tako da to ne oslobađa kompaniju krivnje - kazao je.
- Istraga je potrajala nešto duže, nekoliko puta smo provjeravali činjenice iz istrage - rekao je Orlić. Orlić je kazao kako su zaključili 'da posada nije znala kako rampa funkcionira'. 'Netko je znao da rampa može pasti kada se ugasi hidraulika, većina ih nije znala. A za to je bio zadužen brodar da ih upozna. Oni su to morali znati. I to je osnovna stvar zašto jedan dio prekršajne odgovornosti ide prema brodaru - rekao je Orlić.
- Lučka kapetanije podiže optužni prijedlog protiv odgovorne osobe u brodaru i odgovorne na brodu i samog brodara, međutim s tim ćemo pričekati da vidimo odluku DORH-a hoće li eventualno biti dignute kaznene prijave za ista djela - rekao je Orlić.
Sopta samo mirno. Dobit ces ti drugu stolicu. Niš ne brini stari moj