O udžbenicima povijesti za osme razrede, odnosno o prezentaciji
Domovinskog rata u njima, stajalištima i svjetonazoru
njihovih autora, zastupljenosti pojedinih akcija i događaja, ulozi
prvoga hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana u tim burnim godinama,
prognanicima, izbjeglicama, zločinima počinjenim nad Hrvatima i Srbima,
žrtvi i agresoru, već se godinama vode polemike.
Rasplamsavaju se u pravilu uoči nekih važnih obljetnica, primjerice
akcija Bljesak i Oluja, a kao dobar "okidač" posluži im i pojava svakog
novog udžbenika iz povijesti. Ove godine zbog izmijenjenog nastavnog
plana i programa na tržište ih je izbačeno čak pet za osme
razrede osnovnih škola. I dok su tri udžbenika svjetlo dana
ugledala u tišini, dva su izazvala žestoke polemike i
prepucavanja podijeljenih stručnjaka i javnosti te zahtjev 18 akademika
i 10 povjesničara da ih se povuče iz upotrebe. Udžbenici
Školske knjige (autora Krešimira Erdelje i Igora
Stojakovića) i Profila (autorice Snježane Koren) još jednom
su pokazali da se ni povjesničari ne mogu složiti o prezentaciji
pojedinih činjenica i da svatko ima svoju viziju onoga što
bi dijete trebalo znati iz naše ne tako daleke
prošlosti.
Dio njih drži da se problem obrade Domovinskog rata u udžbenicima
povijesti prenapuhuje, a tako misli i dr. Nikica Barić iz
Hrvatskog instituta za povijest. Domovinskom ratu posvećene
su ukupno 2-3 stranice, a kad je tekst kratak, svaka riječ mijenja
intonaciju cjeline. Treba priznati i tamnu stranu Domovinskog rata,
počinjene pojedinačne zločine, ali u svakom slučaju mora se jasno
istaknuti da je Hrvatska bila napadnuta od višestruko jačeg
protivnika i da se 95. oslobađala, da je Oluja bila prekretnica,
oslobodilačka akcija koja je omogućila normalan razvoj Hrvatske.
Treba također biti jasno da Srbi u Oluji nisu protjerani, nego da su
otišli na poziv svojih vođa, a za učenike osmih razreda
svakako je prihvatljiviji termin "osloboditi" nego "staviti pod
hrvatski suverenitet objašnjava dr. Barić. O
činjenicama koje trebaju stajati u udžbenicima slažu se i
naši ostali sugovornici. Pridodaju tome značenje akcije
Bljesak, opsadu Vukovara, stradanje Dubrovnika, međunarodno priznanje
Hrvatske i primanje u UN.
Dr. Igor Graovac, također povjesničar iz Instituta, ističe da udžbenici
nisu Sveto pismo te da "sva znanstvena istraživanja pokazuju da djeca
samo 15 posto nauče u školi, a 85 posto izvan nje
u obitelji, društvu, na internetu..." Drži da udžbenici
moraju sadržavati znanstveno utemeljene činjenice i da se moraju
mijenjati u skladu s promjenama određenih znanstvenih
spoznaja. Autori moraju imati slobodu interpretacije
pojedinih događaja i činjenica, a polemika o tome treba li spominjati
zločine bespredmetna je. Mislim da ih je spornije prešutjeti
jer o njima djeca mogu svakodnevno čuti na radiju, televiziji, u
obitelji... objašnjava Graovac.
Dodaje da nastavnim planom i programom ne treba u cijelosti definirati
kako će se neki događaji obraditi, nego samo treba propisati u kojem
opsegu. Prestroga definicija također je interpretacija
povijesti, a svaki nastavnik opet ima svoju interpretaciju nekog
događaja. U svakom slučaju, treba poštovati
mišljenje struke, a znanstvenici trebaju odrediti koje
činjenice, bez politizacije, trebaju u udžbenike ističe
Graovac procjenjujući da se zapravo podijeljenost društva
odražava i na odnos prema udžbenicima. Da su i Tito i Tuđman važne
povijesne osobe slažu se svi naši sugovornici, ali se
razilaze na pitanju čija je uloga važnija.
Ne može ih se ignorirati i nisu crno-bijeli. No kod Tuđmana je
negativna strana manje izražena nego kod Tita, Titov projekt,
Jugoslavija, nije ga dugo nadživio i neslavno je propao
komentira dr. Davor Marijan. Po Marijanu, problematično je
što se u nekim udžbenicima povijesti stavlja znak jednakosti
između agresora i žrtve. Problem je autora što u
udžbenicima ima previše ideologije. Neosporno je da se ovdje
ratovalo jer su to htjeli Srbi, to je bio njihov i izbor njihovih vođa,
a ne izbor Hrvatske. To bi iz udžbenika trebalo biti jasno
zaključuje Marijan. Isticanje da je Tuđman Dinamu promijenio ime naziva
trivijalnim, a dio naših sugovornika banalnim.
Povjesničar Neven Budak sa zagrebačkoga Filozofskog fakulteta smatra
kako ništa u udžbenicima povijesti za osme razrede nije
sporno. Ionako su, kaže, prošli svu proceduru odobravanja,
zbog čega treba i pretpostaviti da su i njihov sadržaj i forma
primjereni i usklađeni s nastavnim planom i programom. Budak drži i da
pojedine tvrdnje vezane za Domovinski rat, a koje se zamjeraju autorima
Snježani Koren i Krešimiru Erdelji, također nisu sporne.
Djeca ionako o Domovinskom ratu slušaju u
svakodnevnom okruženju, kao i o problemima hrvatskih generala u Haagu i
o zločinima počinjenim nakon Oluje. Veća bi bila pogreška da
su te činjenice prešućene i da djecu prepustimo
interpretacijama roditelja i okoline smatra Budak. Posebno mu
je, dodaje, neshvatljiva reakcija akademika koji su zatražili
povlačenje udžbenika, a da ih prije toga uopće nisu ni vidjeli. Isto
misli i povjesničar Tvrtko Jakovina.
Koliko je tih akademika pisalo udžbenike iz povijesti u
vrijeme socijalizma? Koliko ih je kao članova partije odlučivalo u
socijalističkom razdoblju? Na kakvim bi oni temeljima gradili
državu na laži ili istini? Zar su zaboravili na koji su način
partijske strukture u bivšoj Jugoslaviji diktirale nastavu
iz povijesti? pita se Jakovina.
Nije mu jasno, dodaje, niti kakvi se to sporni citati pojavljuju u
udžbenicima.
Kad učenik osmog razreda pogleda Dnevnik i uzme svoj
udžbenik, treba li mu on pomoći da se snađe ili mu dati iskrivljenu
istinu? Mislim da se svi moramo napokon upitati želimo li da udžbenici
mlade napokon počnu pripremati za moderno društvo 21.
stoljeća ili ćemo ih pak držati u 19-stoljetnim paradigmama?
ističe.
Jakovina drži i da nije točno da je događajima koji su se tijekom
Drugog svjetskog rata odvijali na našim područjima posvećeno
više pozornosti nego događajima u Domovinskom ratu. No
problematičnim drži što se lekcije o Domovinskom ratu na
nastavi obrađuju pred sam kraj nastavne godine.
Mnogi nesigurni nastavnici to poglavlje radije preskoče ili
ga obrade kroz referate jer je ionako kraj godine, mogu uvijek reći da
nisu stigli to obraditi, a i jednostavno se ne žele upuštati
u izravne interpretacije smatra Jakovina.
Povjesničaru Hrvoju Klasiću sa zagrebačkoga Filozofskog fakulteta
najviše pak smetaju primjedbe da se djecu ne može učiti o
nečemo o čemu još uvijek ne znamo sve.
O čemu onda uopće i možemo govoriti, o čemu mi povjesničari
uopće i znamo sve? Kad bismo se time vodili u udžbenicima, ne bi
postojale ni lekcije o dolasku Hrvata na ovo područje, ni o Seljačkoj
buni, ni o ulozi bana Josipa Jelačića... Ni o jednom od tih događaja ne
znamo sve, a ipak se pojavljuju i obrađuju u školskim
udžbenicima povijesti kaže Klasić.
Također, dodaje, uz informacije u udžbeniku, svaki se profesor koristi
i nizom drugih izvora u nastavi, ali i vlastitim iskustvom, pogotovu
kad je riječ o Domovinskom ratu.
I sam sam bio profesor u školi i kad imate jednu
lekciju koja u udžbeniku zauzima jednu stranicu, a sat traje
45 minuta, normalno je da ne možete raditi samo po udžbeniku
kaže Klasić, jedan od povjesničara koji je stao u obranu autora
Krešimira Erdelje. Autoru su, naime, neki povjesničari i
akademici zamjerili što je u sklopu nastavne jedinice o
predsjedniku Tuđmanu kao primjer naveo njegovu naredbu o promjeni imena
nogometnog kluba Dinamo u Croatia.
Ja mislim da je to dobar primjer jer jasno pokazuje da u to
vrijeme još nismo bili spremni na demokraciju. No
najlošije je što ljudi koji se bave
znanošću reagiraju na nešto što uopće
nisu vidjeli. Ja bih prvi oštro osudio udžbenik u kojem se
predsjednika Tuđmana opisuje samo kao osobu koja je ime nogometnog
kluba Dinamo promijenila u Croatia zaključuje Klasić.
Pomaže i iskustvo nastavnika
Većina nastavnika povijesti drži da je gradivo o Domovinskom ratu prešturo obrađeno u udžbenicima. – Iako se lekcija o Domovinskom ratu uči na kraju godine, nastojim je temeljito obraditi. Đaci me i sami mnogo ispituju, pogotovu kad vide na televiziji suđenja našim generalima. Uvijek im kažem da nigdje u svijetu pobjednici ne sude svojim vojnicima osim kod nas – kaže Slavica Pervan, nastavnica u zagrebačkoj OŠ Tituša Brezovačkog. Vlastitim iskustvom iz Domovinskog rata u nastavi koristi se i nastavnica zagrebačke OŠ Lovre pl. Matačića Sandra Vidas. – Proživjela sam rat pa se ne moram držati samo udžbenika. Uostalom, radim u školi u koju idu uglavnom djeca branitelja pa već od kuće donesu hrpu informacija – kaže S. Vidas.