Vežemo se kraj otočića Galešnjaka. Da, to je taj – onaj koji izgleda kao srce i koji je 2008. Google Earth proglasio jednim od nekoliko prirodnih srcolikih fenomena. Prozvan Otok ljubavi ili Otok zaljubljenih senzacija je na društvenim mrežama. Naš kapetan i vlasnik broda, Igor Stančić, zna dobro koliko je Galešnjak bitan. Jer ne samo da je u obliku srca već je oko njega i tirkizno plavo more, baš onako kao sa svih Instagram reelova i postova. Početak je svibnja, ali sunce prži, pa se cijela grupa baca u ne tako toplo more od 18 stupnjeva. Nema sad nazad da budeš kukavica i da ne skočiš. Osobito zato što nam služe fantastične pina colade s tabascom da se ugrijemo. Nakon toga posada nas čeka s debelim, mekim ručnicima, kao i topli jacuzzi na gornjoj palubi, dok chef priprema neki od ribljih specijaliteta.
Eto, takav je samo dio dana na mini cruiseru “Swallow” koji je upravo otvorio sezonu i plovit će Jadranom sve do sredine listopada. Na brodu ima 18 kabina, kruzer ima sve što je potrebno za vrhunsku uslugu i luksuz. U privatnom je vlasništvu obitelji Stančić, kao i još dva broda – “Lastavica” i “Nera”. Sva tri su dio Hrvatske udruge privatnih brodara, koja okuplja više od 260 brodova u privatnom vlasništvu koji su, prema podacima za 2023. godinu ostvarili godišnji promet od gotovo 319 milijuna eura, od čega tri milijuna odlazi u državnu blagajnu zahvaljujući uplaćenim porezima i obveznim doprinosima. Svi u udruzi moraju zadovoljiti i stroge kriterije, jer mali hrvatski brodari jedinstveni su dio ponude hrvatskog nautičkog turizma. Plove pod hrvatskom zastavom, brodovlasnik je ujedno i brodar, profesionalna posada na brodovima zaposlena je na temelju ugovora o radu, u posadi su redovito zastupljeni članovi obitelji brodovlasnika i to je obiteljsko poduzetništvo.
Uza sve to je 100% hrvatski proizvod, od projektiranja, izgradnje i opremanja, a brodovi su i turistički i putnički, te istovremeno pružaju turističko ugostiteljske usluge i prijevoz putnika. Brodovlasnici su hrvatska trgovačka društva i obrti koji pune prihode proračuna, obveznih doprinosa i prihoda za druge javne potrebe. Ne isplaćuju dobit, već istu reinvestiraju. Gomila je to regulativa, ali mali ih brodari poštuju. Uz to su i jedinstvena flota mini kruzera koja je postala omiljeni dio luksuznog i autentičnog turizma koji privlači gomilu stranaca. Jer gotovo 95 posto gostiju koji odmara na mini kruzerima dolaze izvan Hrvatske. Na “Swallow” većinom dolaze Amerikanci. Njima zbog ljepote destinacija koje su u ponudi i popularnosti Hrvatske kao turističke destinacije, nije teško potegnuti preko Atlantika i letjeti desetke sati kako bi se našli na njezinoj palubi. Jer brod je po mnogočemu poseban. Gastro ponuda je jedinstvena, jer vrhunski chef priprema jela koja većina nikad nije ni probala.
“Što je su to jakopske kapice?”, pita Amerikanka Vicky dok proučava menu ručka za sutra. “Prava delicija”, kažem, “trebaš probati.” Nikada nije probala ni hobotnicu, koju je chef Dejan iz Beograda uz pomoć svoje sous chefice Roseanne s Filipina spremio i ukomponirao s pireom od brokule i kukuruza. Sve su namirnice lokalne, vino je domaće, kao i maslinovo ulje. Deserti na brodu su rapsodija za sebe. Tart od borovnice, pjenasti kolač od jagoda sa šlagom, sočna pita od jabuka. Svaki dan smo u drugoj luci. Krenuli smo iz Šibenika, pa idemo za Vodice, Zadar, Mali Lošinj, Krk, Rab, Park prirode Telašćica... U Zadru su nam organizirali i turu gradom, Amerikanci su saznali da postoji rakija od višanja maraschino i nisu vjerovali da grad stvarno postoji od 9. stoljeća prije Krista. Kod Lošinja su nas ispratili delfini, a kod Raba čekala delicija – rapska torta.
“Vaša je zemlja prekrasna, predivna, nešto najbolje što sam vidio”, kaže Bill, bivši marinac, koji je već nekoliko puta bio u Hrvatskoj. Iako nas je nakon dva dana stigla kiša i nevera i stisli smo se u svoje jakne, apsolutno nam ništa ne fali. Čak štoviše, paze nas i maze više nego prije. Jer “Swallow” je fantastično nauljena mašina koja radi besprijekorno u svim uvjetima. Što god da se dogodi – gosti neće osjetiti ništa. Iza svega stoji vlasnik Igor Stančić, čovjek s mora Kvarnera, koji cijeli život živi i osjeća brodove, plovi i stvara. Zaplovio je s ocem i prije no što je prohodao, a onda preuzeo obiteljski brod.
“Moj otac je isto bio čovjek od mora. Brački ribar koji se preselio u Kraljevicu. Potom je krenuo u turizam, prevozio je goste iz Uvale Scott i ja sam kao njegov sin trebao raditi s njim. Prenio mi je sve znanje o moru koje je imao, a kroz to i ljubav”, kaže Igor, koji je kasnije završio pomorsku školu u Bakru i Pomorski fakultet u Rijeci.
Počelo je sa škampima
More ga je kasnije povuklo k ribarenju, pa je škampario i lovio škampe u bračkom kanalu. Tu je napravio neki prvi ozbiljniji posao i rodila se ideja da kupi pravi brod za turizam. Uz njega je cijelo vrijeme bila njegova supruga Irena. Kako je tada s njim lovila škampe, tako je i sada uz njega kao podrška oko svega u vezi njihovih brodova, dok je njihov sin Filip i sam morski kapetan na brodu Lastavica. Upravo je tim imenom Igor davno započeo brodsku priču, kupivši prvi brod tog imena. Bio je drven i prevozio je turiste na jednodnevne izlete. Kad ga je prodavao, nije htio prepustiti i ime, jer je bio emotivno vezan uz njega – jer Lastavica, to je njegova obitelj.
“Ovo je od početka obiteljski posao, i to nam je danas najjači adut. I naša posada je kao naša obitelj, zajedno smo više od šest mjeseci godišnje, moji Filipinci spavaju kod mene kad treba. Želimo da osjete da ovdje ne zarađuju samo plaću nego im je ovo i drugi dom”, kaže Igor dodajući kako većinu posade ipak čine domaći ljudi, a neki od njih su s njima 10 godina i više.
Kuhar Mateo iz Ogulina s Lastavica cruisingom radi od 19. godine. Tijekom desetgodišnjeg staža upravo je u brodskoj “kužini” svoj zanat razvio do savršenstva. Također, kapetan Toni karijeru je započeo kao mornar. Danas je ugledni i pouzdani kapetan i stalni član Lastavica cruising obitelji. Tonijevim stopama prije dvije godine s Lastavicom krenuo je i mornar Ante za kojeg je kapetan Igor siguran da će vrlo skoro i sam postati zapovjednik jednog od brodova u Lastavičinoj floti. Filipinac Jemarkpoe radi kao konobar, Filipinka Evelyn kao sobarica i maserka, a Hrvatska im predstavlja novi početak i šansu za bolji život. Svi oni članovi su posade Lastavica cruisinga, i to im je, kažu, najbolji poslodavac kojeg su do sada imali.