'SVE JE UKAZIVALO NA NESREĆU'

Misterij JAT-ovog zrakoplova koji je na 10.000 metara eksplodirao pa se srušio: Ova žena jedina je preživjela pad

Foto: Arhiva Večernjeg lista
1/6
13.06.2025.
u 16:10

Svijet se čudi slučaju Britanca koji je preživio pad zrakoplova Air India. Prije nekoliko desetljeća stjuardesa Vesna preživjela je pad zrakoplova JAT-a. Njen slučaj dugo je intrigirao javnost

Zrakoplov Air Indije na letu AI-171 srušio se u četvrtak neposredno nakon polijetanja iz Ahmedabada za London, odnijevši živote 241 od 242 putnika i člana posade. Svijet je zabezeknula priča o 40-godišnjem Britancu koji je preživio pad. "Ne znam kako sam izašao živ. Na trenutak sam mislio da ću umrijeti. Ali kad sam otvorio oči, vidio sam da sam živ. Otvorio sam pojas i izvukao se odande", ispričao Vishwash Kumar Ramesh indijskoj televiziji. Prema njegovim riječima, zrakoplov se nedugo nakon polijetanja počeo spuštati, a zatim se iznenada prepolovio, izbacivši ga van neposredno prije nego što je udario u tlo i eksplodirao u golemoj vatrenoj kugli.

Nešto slično dogodilo se nekoliko desetljeća prije i pri padu JAT-ovog zrakoplova. Tog se 26. siječnja, 1972. godine, na let Kopenhagen - Zagreb -Beograd, mlada stjuardesa Vesna Vulović ukrcala greškom, umjesto svoje kolegice istog imena i prezimena, što ju je umalo stajalo života. U trenutku kada je bio iznad grada Češka Kamenica, u tadašnjoj Čehoslovačkoj, JAT-ov zrakoplov DC-9 je iznenada eksplodirao, nakon čega se srušio s 10.160 metara visine. U toj je zrakoplovnoj nesreći poginulo svih 22 putnika te 5 članova posade, no pad je preživjela upravo 22-godišnja stjuardesa Vesna.

Postala je time svjetska rekorderka u preživljavanju pri padu s tolike visine, bez padobrana, te je ušla u Guinnessovu knjigu rekorda. Svi su željeli čuti njenu priču, no ona ju je odbila ispričati i novinarima BBC-a, pa čak i Oprah Winfrey. Ipak, nakon četiri desetljeća otvorila je dušu te je dala ekskluzivni intervju za dansku državnu televiziju DR, budući da su ju, upravo za Dansku, vezale "prve 22 godine života, prije pada".

- Tog je dana sve ukazivalo na nesreću. Sjećam se, za doručkom je Ratko Mihić non stop pričao o svom sinu i o svojoj kćeri. Kao da je on jedini otac na svijetu. Samo je pričao o svojoj djeci, osjećao je da ih više neće vidjeti - ispričala je danskim novinarima stjuardesa koja je pad preživjela u repu zrakoplova, a nakon nesreće je 27 dana bila u komi. Zadobila je frakturu lubanje, bile su joj slomljene obje noge, te tri pršljena, zbog čega je privremeno bila paralizirana od struka. Nakon što je 16 mjeseci provela na rehabilitaciji, Vesna se ponovo vratila na posao, nastavila je raditi u JAT-u, no ne više kao stjuardesa.

Brojne kontroverze

Nesreću JAT-ova aviona stručnjaci su istraživali dva puta. Najprije je češka komisija objavila da se avion prelomio na visini od 10.000 metara, ali kako nije otkriven uzrok, komisija je nastavila istragu. Zaključeno je da se DC-9 nije niti sudario s drugim avionom te da vremenski uvjeti nisu bili razlog nesreće. Unatoč službenoj verziji, prema kojoj je JAT-ov DC-9 eksplodirao na visini od 10.000 metara, sam uzrok pada jugoslavenskog, putničkog zrakoplova godinama je bio predmet brojnih teorija. Kao krivac navedena je čak i ustaška emigracija, koja je to navodno 'odradila' u sklopu operacije koju je sponzorirala CIA.

Foto: Arhiva Večernjeg lista

No, kako je vrijeme prolazilo sve se glasnije govorilo o tome da je putnički zrakoplov JAT-a bio srušen greškom, jer u to su vrijeme, upravo na tom prostoru, bile vojne vježbe. Naime, prema jednoj teoriji avion je oborio MIG čehoslovačke vojske, a prema drugoj čitava je priča bila falsificirana, jer je DC-9, navodno greškom pogodila raketa češke protuzračne obrane. Pojavila se i teorija prema kojoj je, u trenutku rušenja, avion bio na visini od tek nekoliko stotina metara, jer se od posade, navodno, tražilo prisilno slijetanje. Lančanom se reakcijom počelo sumnjati i da su rekord Vesne Vulović izmislili češki agenti, te da ona ipak nije preživjela pad aviona s više od 10.000 metara visine, zbog čega je uvrštena u Guinnessovu knjigu rekorda.

"Avanturistička priča"

Iza ovih posljednjih teorija bili su novinari, Nijemac Peter Hornung-Andersen i Čeh Pavel Tejner, koji su 37 godina nakon nesreće JAT-ova aviona izašli u javnost sa svojim otkrićem, koje je bilo temeljeno na kilogramima dokumentacije. Tvrdili su da JAT-ov avion nije stradao od bombe hrvatskih emigranata, već od zalutalog projektila tadašnje čehoslovačke tajne službe te je oboren na visini od tek nekoliko stotina metara. - Bomba hrvatskih emigranata prigodno je izmišljena kako bi se prikrila nesmotrenost tajnih agenata. Zanimljivo je da je službi državne sigurnosti tadašnje Čehoslovačke pošlo za rukom da tako avanturističku priču proširi po cijelom svijetu, a da nitko ne posumnja u nevjerojatan događaj koji su opisivali - izjavio je Hornung-Andersen.

Dodao je da je čudo preživljavanja pada s više od 10 000 metara obična varka domišljatih, čehoslovačkih tajnih službi, koje su period od prvog do drugog izvješća iskoristile kako bi, do detalja, razradile priču koju su nakon toga prezentirale svijetu. Vesna Vulović te tvrdnje nije željela komentirati. Preminula je u prosincu, 2016. godine, u 67. godini života, a njenom su smrću mnoga pitanja zauvijek ostala bez odgovora.

VIDEO Ruski vojni zrakoplov srušio se u blizini Ukrajine, najmanje 65 mrtvih

Komentara 10

FA
Fake
16:40 13.06.2025.

Je, kako da ne, pala je i malo se polomila.Još jedna priča iz yu mitologije.

SE
Senior2
20:21 26.01.2024.

Ako je avion pao 1972. godine onda su to 52 godine.

Avatar Tomislav_Šubić
Tomislav_Šubić
22:40 26.01.2024.

Zašto stalno objavljujete te naslovnice iz vremena Juge? Ajde koju za vrijeme Bljeska, Oluje, Južnog poteza...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije