Taksi-prijevoz u Hrvatskoj sve je više pod lupom zbog niza problema koji muče građane i turiste. Liberalizacija tržišta iz 2018. godine trebala je donijeti jeftinije i dostupnije usluge, no umjesto toga bilježe se sve učestalije pritužbe na previsoke cijene, prijevare i nekontrolirano poslovanje, posebice tijekom turističke sezone.
Primjeri ekstremnih naplata nisu rijetkost: vožnja od nekoliko kilometara u Zagrebu naplaćena je 1500 eura, dok je prijevoz od splitske trajektne luke do mosta za Čiovo stajao 640 eura. „Za taj iznos možete avionom do Njemačke, a ne taksijem kilometar i pol“, ogorčena je Maša Boban iz Đakova. Slične situacije nisu rezervirane samo za turiste – Nikola iz Donje Lomnice kaže da je njegovoj sestri za vožnju naplaćeno 100 eura umjesto uobičajenih 30.
Prema Željku Bandiću, predsjedniku Sekcije taksi-prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, samo prošle godine Državni inspektorat zabilježio je preko 400 prijava, no stvarni broj nepravilnosti vjerojatno je znatno veći, piše HRT. Vlada sada planira izmjene Zakona o cestovnom prometu kako bi uvela maksimalne cijene vožnji. „Moramo balansirati između zaštite korisnika od previsokih cijena i osiguravanja da taksi-prijevoz ostane isplativ“, ističe ministar prometa Oleg Butković.
Liberalizacija iz 2018. donijela je određene prednosti, poput veće dostupnosti taksija, ali i prostor za zloupotrebe zbog nedostatka gornje granice cijena, objašnjava Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti. „Deregulacija je omogućila prijevare, posebno prema strancima“, dodaje.
Taksisti također traže promjene. „Zakon iz 2018. mijenjan je tri do četiri puta, što pokazuje da je loše postavljen. Tražimo cjelovito rješenje, uključujući minimalnu cijenu isplativosti“, kaže Bandić. Dubrovački gradonačelnik Mato Franković predlaže uvođenje kartica za vozače i vozila te obvezan upis u registar taksi-prijevoznika kako bi se spriječilo poslovanje neregistriranih vozila s taksi-oznakama.
Ministarstvo prometa planira i stroža pravila za agregatore te suradnju s Poreznom upravom i MUP-om kako bi se spriječilo osnivanje firmi koje nakon stvaranja dugova nestaju. Državni tajnik Tomislav Mihotić najavljuje dijalog s taksistima i korisnicima odmah nakon turističke sezone kako bi se pronašla rješenja. „Cilj je spriječiti ovakve situacije, ali i osigurati da taksi-prijevoz ostane održiv“, kaže Mihotić, dodajući da taksimetri moraju biti baždareni, a cijene jasno istaknute na vozilima.
Do stupanja novih pravila na snagu, prometni inspektori pojačat će kontrole kako bi se suzbile nepravilnosti. Građani i turisti, pak, ostaju u nadi da će novi zakon donijeti red na tržištu i spriječiti daljnje šokantne naplate.
FOTO U Zagrebu neki taksisti za par kilometara uzimaju i više od 100 eura, provjerili smo cijene taksija u svjetskim metropolama
U Zagrebu neki taksisti za par kilometara uzimaju i više od 100 eura, provjerili smo cijene taksija u svjetskim metropolama
Pozivam Vladu neka učini reda u toj "liberalizaciji taxi usluga" jer sad imamo kaos i kriminal. Loše za hrvatski turizam. Loše!