Francuzi su navodno spremni samostalno razviti borbeni zrakoplov sljedeće generacije ako pregovori s Njemačkom o budućem borbenom zračnom sustavu (FCAS) ne uspiju, izjavio je anonimni francuski dužnosnik pred malom skupinom novinara. "Ako ne uspijemo postići dogovor o FCAS-u, nema razloga za zabrinutost. Francuska je već izgradila, zna kako izgraditi i sama će izgraditi borbeni zrakoplov", rekao je dužnosnik, naglasivši da bi projekt mogao uključiti i europske podizvođače, piše Politico. Ovi komentari dolaze u trenutku sve većih napetosti između Pariza i Berlina, signalizirajući da Francuska nije spremna ostati u programu pod svaku cijenu. Prema izvješću portala Politico, Njemačka razmatra Švedsku ili čak Veliku Britaniju kao potencijalne zamjene za Francusku ako dogovor ne bude postignut do kraja godine.
FCAS, pokrenut 2017. godine od strane Francuske i Njemačke, a kojem se kasnije pridružila Španjolska, ima za cilj zamijeniti francuske Rafale i Eurofighter Typhoon do 2040. godine. Međutim, nesuglasice oko upravljačke strukture i tehničkih specifikacija prijetnje su projektu. Francuska tvrtka Dassault Aviation inzistira na većoj kontroli nad razvojem novog zrakoplova, poznatog kao New Generation Fighter (NGF), tvrdeći da trenutna struktura može uzrokovati kašnjenja. Éric Trappier, izvršni direktor Dassaulta, u srijedu je pred francuskim zastupnicima naglasio: "Ako ne stvorite dinamiku čvrste moći, ne dobivate rezultate".
Drugi problem navodno se tiče težine zrakoplova. Francuska preferira lakši zrakoplov od 15 tona, prikladan za slijetanje na nosače zrakoplova, dok Njemačka favorizira teži model od 18 tona, optimiziran za zračnu nadmoć. Prema francuskom dužnosniku, teži zrakoplov zahtijeva snažniji motor, što bi moglo dovesti do kašnjenja. "Ako imamo različite potrebe s Njemačkom ili Španjolskom, moramo to jasno reći", dodao je.
Iako Dassault Aviation posjeduje tehničke sposobnosti za samostalnu proizvodnju, pitanje je može li Francuska financirati projekt bez europskih partnera. S druge strane, Njemačka tvrtka Airbus Defence and Space također tvrdi da može samostalno razviti zrakoplov, što dodatno komplicira pregovore. Politička situacija dodatno je zakomplicirana promjenama u francuskom vodstvu. Sébastien Lecornu, koji je bio ključna figura u pregovorima, premješten je s mjesta ministra oružanih snaga na mjesto premijera, a njegova zamjena još nije imenovana. U Berlinu ga smatraju osobom koja je mogla uvjeriti Dassault da se vrati za pregovarački stol.
Francuski dužnosnik naglasio je da je rok za 2040. godinu nepromjenjiv, posebice jer će zrakoplov biti dio francuskog nuklearnog odvraćanja. Predsjednik Emmanuel Macron mogao bi početkom listopada posjetiti Njemačku, dok je za isti mjesec planiran sastanak ministara obrane Francuske, Njemačke i Španjolske kako bi se razmotrili daljnji koraci za FCAS.
S obzirom na strateški značaj FCAS-a za europsku obranu, neuspjeh pregovora mogao bi imati dalekosežne posljedice. Francuska ostaje odlučna u izbjegavanju kašnjenja, dok Njemačka istražuje alternative. Hoće li FCAS ostati zajednički europski projekt ili će se zemlje razdvojiti u samostalne pothvate, ostaje za vidjeti. Sastanci u listopadu mogli bi biti ključni za budućnost programa.
Nestane li Njemcima šoldov za EU se Italiji i Francuskoj črno piše