Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Prije 27 godina MiG-om preletio na hrvatsku stranu: 'U pitanju su bile sekunde'

"Sletio sam na gotovo crnu ploču brzinom od 300 kilometara na sat", rekao je kasnije Borović
04. veljače 2019. u 12:00 32 komentara 9217 prikaza
MiG-21
Foto: Igor Kralj/PIXSELL

Na današnji dan prije 27 godina, 4. veljače 1992., pilot tadašnje JNA Danijel Borović preletio je MiG-om 21 u pulsku zračnu luku, čime je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (HRZ) dobilo prvi nadzvučni borbeni zrakoplov, a taj događaj označio je početak ustroja eskadrile lovaca u HRZ-u.

1. veljače 1993. VIDEO Dan kada je poginulo najviše pripadnika HV-a u akciji Maslenica

Borović se MiG-om 21 nakon polijetanja toga zimskoga dana u popodnevnim satima kao pratitelj za vrijeme vježbe presretanja u smjeru Bosanski Petrovac – Drvar na oko 3500 metara visine odvojio od vođe, skrenuo sa zadanog smjera i u sumrak krenuo prema Hrvatskoj.

U uvjetima lošeg vremena, kiše i sumaglice nad Likom, morao je mijenjati plan pa je Velebit preletio u smjeru Zadar – Nin u nepovoljnim uvjetima bez radioveze, mogućnosti navigacije, nalaženja orijentira i u opasnosti otkrivanja radara s Plješivice. Tijekom leta u nekoliko navrata razmišljao je i o iskakanju iz zrakoplova ponestane li mu goriva.

Peruća Obljetnica Peruće 'Nadao sam se da neće biti toliko zločina i da neće minirati branu, no oni su aktivirali eksploziv'

Vođen vlastitim dugogodišnjem letačkim iskustvom i osnovnim parametrima – smjer, brzina, vrijeme – uspio je pronaći smjer prema pulskoj zračnoj luci, na čiju je pistu uspio sletjeti unatoč teškim uvjetima, jer ju je JNA u povlačenju minirala i uništila svjetlosnu signalizaciju, pa je bila osvijetljena samo kamionskim svjetlima.

"Sletio sam na gotovo crnu ploču brzinom od 300 kilometara na sat", rekao je poslije Borović dodavši kako su u pitanju bile sekunde jer mu je već ponestajalo goriva.

Tako je uspješno završila dugo i pomno planirana jedna od najtajnijih, najneizvjesnijih i najspektakularnijih akcija u Domovinskom ratu. Borovićeva supruga i sin uspješno su također prebačeni iz Bihaća u Hrvatsku.

Sudnica Viši sud Beograd Nakon 10 godina suđenja napokon završne riječi za ratne zločine u Lovasu

Nakon preleta Rudolfa Perešina u Klagenfurt 25. listopada 1991., piloti Hrvati u JNA i njihove obitelji bili su pod posebnom pažnjom Kontraobavještajne službe JNA i Službe državne sigurnosti. U nastojanju da spriječe ponovne pokušaje preleta, onemogućavano im je letenje raznim administrativnim preprekama, slanjem na izvanredne liječničke preglede i postavljanjem dijagnoza.

Početkom 1992. Boroviću je ponovno omogućeno letenje, ali isključivo na dvosjedu u ulozi nastavnika, a istodobno su mu iz Zagreba preko kontakta poslali poruku da se prelet, ako je moguće, učini što prije jer se bližilo međunarodno priznanje Hrvatske, koje je i uslijedilo 15. siječnja 1992.

Borović je 2003. umirovljen, na vlastiti zahtjev, u činu pukovnika.

Pogledajte i video o prvom velikom porazu Ratka Mladića:

Josipa Lisac
INAUGURACIJA
VIDEO Pljušte komentari na izvedbu Josipe Lisac: 'Ovo nije moja himna'
Dekor tvornica rasvjete
ULAGANJE U PROIZVODNJU
Jedina tvornica rasvjete u Hrvatskoj investirala je značajna sredstva u povećanje proizvodnih kapaciteta
  • Vlaskoulicanec:

    Dečki, hvala vam od svega srca!!! I neka to bude primjer za buduća pokoljenja.

  • Deleted user:

    Hrabro, svaka cast!

  • CrniP:

    A kupili smo tada na crno i za male novce (daleko manje od 500 mil USD), ostalih 20-40 Mig-ova 21, te desetke Mi-8 i Mil-24. "...Nije mi jasno - kako to, kako to?!?" - netko nas sabotira :-)