Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Svijet

Naš novinar na najvećem avioshowu: nastup ubojitog helikoptera izazvao tugu kod Hrvata

Ukrajinski potpukovnik Jurij Bulonka dobro je izvrtio Suhoj i tik do publike stisnuo gas do daske
08. kolovoza 2019. u 16:46 43 komentara 46887 prikaza
Pogledajte galeriju 1/9

Svjetska ratna zrakoplovstva u velikim su iščekivanjima. Potrebe za borbenim zrakoplovima sve su veće, a brojno stanje eskadrila ne zadovoljava planove. Iščekivanje, ako je riječ o NATO-u i zapadnim borbenim zrakoplovstvima, odnosi se uglavnom na neplanirano duga čekanja uvođenja u operativnu uporabu američkog aviona F-35. Kasne isporuke pa su ratna zrakoplovstva prisiljena produljivati vijek dosadašnjim uzdanicama, F-16 i F-18. Da se sve još uvijek bazira na provjerenim zrakoplovima 4. generacije dobro se vidjelo na ovogodišnjem najvećem svjetskom avioshowu RIAT-u 2019.

Iznenadna ponuda Zvonko Zubak nudi Hrvatskoj 12 Miragea 2000 za samo 75,9 mil. $

Najbolji piloti svijeta

Znameniti kraljevski međunarodni šou “Air Tatto” u britanskom Gloucestershireu održava se uvijek u pomalo zabačenom, ruralnom dijelu na jugozapadu Velike Britanije, gdje se nalazi RAF-ova baza Fairford.

Ta baza britanskih Kraljevskih zračnih snaga javna je tajna, čuva i stokove nuklearnih bombi, no jednom godišnje ta superčuvana baza otvara vrata hordama znatiželjnika koji na tri dana preplave prostore oko piste te prostrane baze. I ove je godine priredbu posjetilo oko 180.000 gledatelja, premda je prvi dan šoua, zbog neprestane kiše i niske naoblake, prošao neslavno jer gotovo nijedan zrakoplov nije mogao uzletjeti.

 

Osim F-35 koji se, međutim, sramežljivo ukazao i polako i u neatraktivnom letu udaljio što dalje od javnosti. Istina, na izložbenom prostoru gledateljima je bio predstavljen i taj čudnovati F-35, avion pete generacije, no znalci su se razočarali kada su primijetili da je izložena maketa F-35, a ne pravi zrakoplov. No, drugi dan, u subotu, sunčanu i vjetrovitu, što je karakteristično za klimu jugozapada Engleske u srpnju, šou se pokazao u svoj svojoj veličini. Cjelodnevni neprekidni nastupi desetaka raznih zrakoplova, moćnih letećih strojeva kojima najbolji probni piloti i instruktori vade dušu, fascinantan je doživljaj za svakog kibicera koji voli urlik mlaznog motora pod forsažom i miris izgorjela kerozina. Na “Air Tattou” ove je godine bilo 245 aviona iz 39 ratnih zrakoplovstava, no šou pamti i bolje dane, na primjer kada je 2003. bilo izloženo rekordnih 535 zrakoplova. Ima, naravno, aviona i za civilnu uporabu, poslovnih, sportskih, no u bazu Fairford dolaze uglavnom oni koji žele vidjeti što sa svojim aparatima mogu na nebu napraviti najbolji vojni piloti.

Mirage 2000 Svaka je ponuda dobra General Štimac i pilot Selak: Mirage je brzo rješenje da ne ostanemo bez pilota

Zvijezde programa, dakle, bili su veterani i dobro razrađeni zrakoplovi dobre stare četvrte generacije. Istočnu avioniku dostojno je predstavljao najveći ratni borbeni stroj na priredbi, Suhoj Su-27 ukrajinskog ratnog zrakoplovstva. Potpukovnik Jurij Bulonka dobro je izvrtio svoj Suhoj u nizu brzih pa što sporijih preleta, a programom doslovno iznad glava tisuća gledatelja te dodavanjem gasa odmah pri kraju zaokreta tik do publike, zaslužio je strahopoštovanje. Koje je, očito, utjecalo i na žiri, pa je Ukrajinac odnio jednu od glavnih nagrada. Ne bi bilo pravedno da prvu od tih pilotskih nagrada za svoj program ne dobije i “Ludi Finac”, kapetan Arto Uskoski, koji je bio upravo onaj koji je istjerao najviše “duše” iz svog F/A 18 Horneta koji vozi u finskom ratnom zrakoplovstvu. Njegov nevjerojatan program, a riječ je o pravom nebeskom baletu, najviše je oduševio i znalce i publiku.

Apache uz eksplozije i dim

Talijanska akrogrupa “Frecce Ticolori”, a riječ je o jatu od 10 Aermachija čudesne usklađenosti, osvojila je glavnu nagradu za takve grupe, a slijedili su ih Francuzi i Britanci sa svojim akrogrupama. Nastup najubojitijeg borbenog helikoptera zapadnjačke proizvodnje – Apachea britanskog ratnog zrakoplovstva, uz puno dima, eksplozija i mitraljiranja, izazvao je kod hrvatskih novinara dosta tuge.

Damir Krstičević Sabor Odbor za obranu dao zeleno svjetlo za novi proces nabave borbenih aviona

Postavilo se, naime, pitanje hoće li Hrvatska ikada biti u prilici nabaviti takav ratni stroj, koji je oklopljen, sofisticiran i ima sva potrebna oružja za ratovanje na zemlji i u zraku. Tuge, međutim, nije bilo u redovima pripadnika rumunjskog ratnog zrakoplovstva. Koji nisu u Britaniju stigli na svojim rabljenim F-16, nego hrabro i pomalo drsko na moderniziranoj inačici MiG-21 Lancera, koji su modernizirali u suradnji s Izraelcima gotovo do razine F-16. Što reći, MiG-21 postao je jedna od zvijezda programa, a voditelji programa odali su dužno priznanje njegovu bezvremenskom raketnom delta-dizajnu.

JAS-39 Gripen | Autor : Reuters/Pixsell Foto: Reuters/Pixsell

Gripenu brzinu s 1900 smanjio na nevjerojatnih 100 kilometara na sat

Na RIAT-u su u prostranim šatorskim paviljonima bili predstavljeni veliki svjetski proizvođači avionske industrije. Govorilo se puno o Lockheed Martinovu “dealu” s Bugarskom koji se zakomplicirao. Bugari, prema procjenama znalaca, kupuju osam F-16 block 70/72, koji će kada ih napokon Amerikanci počnu proizvoditi u novoj tvornici u J. Karolini, biti prave “zvijeri”, avioni između 4. i 5. generacije.

Tvornica dijelova za zrakoplove kod Zagreba Zlatna općinska ledina Kako smo u naše Jakovlje doveli tvornicu aviona: Ovdje će proizvoditi dijelove za Boeing, Airbus...

Međutim, nikomu nije jasno zašto Bugari kupuju “zvijeri” koje će biti toliko skromno naoružane i opremljene, gotovo “gole” zbog uštede, pa će brojne mogućnosti tih zrakoplova biti potpuno neiskorištene. Uza sve to, Bugari moraju osam aviona platiti unaprijed u punom iznosu od 1,3 mlrd. dolara, a dobit će ih najprije za četiri-pet godina.

Švedski SAAB, čiji JAS-39 Gripen gotovo u pravilu na kraju natječaja gubi zbog političkih pritisaka američke administracije, dao je veliku važnost tom Air showu, a vrh kompanije potpisao je s Britancima ugovor o zajedničkom projektu gradnje aviona pete generacije. Veliko je zadovoljstvo u SAAB-u i zbog uspjeha zajedničkog projekta s američkim Boeingom, trenažnog aviona T-X, koji je pobijedio na natječaju i novi je avion USAF-a.

Peter Fällen “Starbutt” (desno): Dozapovjednik baze i instruktor tvrdi da naši piloti mogu svladati Gripen za manje od godinu dana | Autor : Peter Fällen “Starbutt” (desno): Dozapovjednik baze i instruktor tvrdi da naši piloti mogu svladati Gripen za manje od godinu dana

Od vodstva SAAB-a saznaje se da nestrpljivo čekaju zahtjev iz Hrvatske u novom pokušaju nabave borbene eskadrile za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Kažu da je njihova linija za proizvodnju JAS-39 Gripena blok C/D spremna i da će Hrvatskoj, ugovori li se taj posao, zrakoplovi biti isporučeni u roku od dvije godine. Major Peter Fällen, dozapovjednik baze Sotenäs s 2000 sati naleta, objašnjavao je strogi postupak planiranja, prijave i odobravanja nastupa na showu. Sam je projektirao nastup, nakon isprobavanja odobrilo ga je njegovo zrakoplovstvo, potom je prošao i provjeru Britanaca. I tek tada mu je dopušten nastup pred publikom u Britaniji. Fällen je instruktor i trenirao je pilote iz Tajlanda, Južnoafričke Republike, Mađarske i Češke. Letio je i s pilotima HRZ-a te se nada da će Hrvati k njemu doći na obuku.

F-16 borbeni zrakoplovi ISPORUKA DO 2023. Bugarska kupuje američke F-16 borbene zrakoplove

– Vašim pilotima trebat će manje od godine dana obuke na Gripenima – kaže. A otkako je nekoliko tjedana proveo u Hrvatskoj na ljetovanju, kaže da stoji našima na raspolaganju.

– Ako trebate instruktora, ja se nudim – rekao nam je kao u šali.

– Dobro, prvo ćete obaviti dio posla u Zagrebu, a potom idete u Zadar – kazao sam mu, nakon čega je odmah ispalio: – Dogovoreno. Palo je i rukovanje i posao je “sklopljen”.

Fällen je osvojio i nagradu za demonstraciju u kojoj je Gripenom letio 1900 km na sat pa trenutak poslije, u tzv. slow flightu, nevjerojatno sporo, samo oko sto na sat! Inače, avion ne može letjeti tako sporo a da ne padne, no Fällen kaže da je u čelo imao vjetar od 30-ak čvorova.

Najcool predavanje o financijskoj pismenosti u Splitu
Najcool predavanje o financijskoj pismenosti u Splitu:
Kako uložiti 32.000 kn s 18 godina, zašto propustiti maturalac i koja je količina motora potrebna za skladan brak
  • Avatar navijač
    navijač:

    Ova vlada i mora naručiti nešto ako uopće misli prijeći izborni prag na godinu.

  • Avatar Ronin
    Ronin:

    nastup ubojitog helikoptera izazvao tugu kod Hrvata----- Odah sve zastave na pola koplja. Koja patetika hahahahahahah.

  • Trnjanec:

    Imala je Hrvatska Mi-24, pa su ih neki pustili da istrunu na livadi, nisu se udostojili ni krov napraviti nad njima, a kamoli neki hangar.