Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 40
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
SMRT AMELIJE EARHART

History u novom specijalu tvrdi da je pilotkinja umrla u zarobljeništvu

Amelia Earhart
Foto: Reuters/PIXSELL
12.07.2017.
u 23:00

Temelj je dokumentarca fotografija Amelije Earhart snimljena nakon pada

Nakon ubojstva Kennedyja, misterij koji američku javnost zaokuplja dugi niz godina jest i onaj o heroini, hrabroj pilotkinji Ameliji Earhart i njezinu navigatoru Fredu Noonanu, koji su nestali oko otoka Howland u Pacifiku 1937. godine. Reci i reci teksta, proizašli iz stotina sati istraživanja slučaja, napisani su u tih osam desetljeća. Ništa čudno, Amelia Earhart bila je prva svjetska pilotkinja koja je samostalno preletjela Atlantski ocean. Za taj je pothvat odlikovana, a oborila je i još cijeli niz letačkih rekorda. Golemoj popularnost nakon tog uspjeha doprinosila je i stanovita fizička sličnost s Charlesom Lindberghom, zbog koje su je zvali Lucky Lindy.

Izgubljeni dokaz

Doista, Amelia Earhart bila je “all american”, favorit svakog američkog kućanstva. Kada se 1937. godine s Noonanom otisnula na posljednji let, bilo je to u pokušaju oblijetanja zemaljske kugle u avionu Lockheed Model 10-E Electra. A sada je History Channel još jednom podigao prašinu dokumentarcem prikazanim američkoj publici u nedjelju navečer. “Amelia Earhart: The Lost Evidence” djelo je ozbiljnih ljudi.

Glavni je istraživač donedavni visoki dužnosnik FBI-ja Shawn Henry koji je u priču uključio niz renomiranih stručnjaka, a sve da bi utemeljio jednu tvrdnju – kako fotografija pronađena u američkom Nacionalnom arhivu prikazuje Ameliju Earhart i Freda Noonana žive na dokovima atola Jaluit u Pacifiku. Na slici je, dokazuje Henry, i avion Electra, ali i japanski ratni brod Koshu Maru. Dakle, prema ovoj teoriji, koja svakako nije nova, Earhartova i Noonan preživjeli su spuštanje, odnosno nisu se srušili u ocean.

Umjesto u more, spustili su se na atol Mili, gdje su čekali pomoć, no stigao je japanski ratni brod koji zaplijenio avion Electru, a dvoje zrakoplovaca odveo u zatočeništvo na otok Saipan, gdje su poslije i pogubljeni. Ima tu nešto; primjerice, teško da bi na pacifičkom atolu Jaluit, gdje je Koshu zastao na putu prema Saipanu, bilo još nekih bijelaca u to vrijeme, forenzička analiza daje naslutiti prema držanju kako bi to doista mogla biti Earhartova, kao i da bi na slici doista mogao biti Noonan, koji je i licem okrenut objektivu, a izmjere aviona koji vuče Koshu odgovaraju Electrinima.

Navode se i svjedočanstva dvojice marinaca koji su nakon rata poslani na Saipan da pronađu i odnesu ostatke dvoje zrakoplovaca. Ima tu i svjedoka koji tvrde da su vidjeli prisilno spušten avion, bjelkinju i bijelca na obali i dokovima, sve kako bi se dokazalo kako je Amelia Earhart na kraju ipak dočekala tragičnu sudbinu – pogubljenje nakon kojeg je pokopana na Saipanu.

Zašto bi je Japan pogubio?

No, činjenica je isto tako kako iskopavanja na mjestu gdje su se navodno nalazili grobovi dvoje avijatičara nisu dali baš nikakav dokaz da je tamo uopće bio nečiji grob. A onda su se javili i američki mediji koji u slučajevima nacionalnih simbola ne praštaju previše. Odmah su, naime, podsjetili kako je još 1982. godine objavljena knjiga japanske istraživačke novinarke Fukiko Aoki “Looking for Amelia”.

Ona je pronašla člana posade broda Koshu Maru koji je navodno pokupio Earhartovu i Noonana i koji joj je dokazao kako Koshu Maru u vrijeme avijatičarkina pada nije mogao biti bliže od nekoliko stotina kilometara. U daljem istraživanju Aokijeva pronalazi i druge dokaze koji u temelju ruše teoriju o Earhartičinu zarobljavanju. Japanu u to vrijeme nije bilo do ulaženja u bilo kakve sporne situacije sa Sjedinjenim Državama.

Upravo su, naime, ulazili u rat s Kinom, tako da situaciju u kojoj su zarobili i ubili najpoznatiju ženu na svijetu ne bi bila ni najmanje razborita. Suprotno, brojne su komunikacije potvrđivale uputu da se obrati pozornost za plovidbe oko Maršalovih Otoka gdje su se Earhartova i Noonan vjerojatno srušili te im se pruži pomoć ako ih se pronađe. Avion ih također nije mogao zanimati, njihove su letjelice već tada bile znatno suvremenije.

Protiv je takve teorije i najpoznatiji istraživač nestanka Amelie Earhart. U doba kada se specijal prikazuje i o njemu piše, Ric Gillespie se ponovo vraća na otok Nikumaroro blizu kojeg vjeruje da se Electra srušila, a Earhartica i Noonan umrli odsječeni od svijeta. Nada se da će pronaći barem fragment koji bi DNK analizom dokazao da je Amelia umrla tamo. Što je istina, ipak možda nikada nećemo doznati.

Tri teorije o tome što se dogodilo nakon nesreće

1. Electra je pala u Tihi ocean i završila na dnu

Najlogičnija teorija, mnogima i najprihvatljivija s obzirom na to da ju je i najteže dokazati. Dugi niz godina velike su oceanske dubine ostavljale izvan domašaja eventualno mjesto gdje avion danas leži. Ipak, razvoj tehnologije dopustio je da se pregleda površina oceanskog dna za koje se pretpostavljalo da je mjesto pada. Nije pronađeno ništa, no uvijek je moguće da je lokacija potrage pogrešna.

2. Amelia Earhart i Fred Noonan umrli su sami 

Teoriju o spuštanju na otočić Nikumaroro na kojem Earhartova i Noonan nisu dočekali pomoć te su umrli zastupa The International Group for Historic Aircraft Recovery, TIGHAR, koji vodi Ric Gillespie. I ovo je hvatanje za tračak nade jer raspoloživi su tek fragmenti dokaza koji idu u prilog tvrdnji kako je put dvoje avijatičara završio upravo ovdje. Tamo vjerojatno netko jest ostavio kosti, no tko, nije sigurno.

3. Zarobili su ih Japanci te ih pogubili 

Još jednom, dakle, Historyjev dokumentarac nastoji potvrditi također čestu teoriju kako je Amelia sa svojim navigatorom preživjela pad pa su je zarobili Japanci. Ponajviše se ova teorija oslanja na izjave svjedoka koji tvrde kako su na atolu Mili vidjeli nekakav avion, bijelca i bjelkinju, druge sa Saipana koji tvrde i kako su se o njima brinuli, ali i kako su gledali njihovo pogubljenje.

 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije