Naslovnica Vijesti Hrvatska

I HDZ i Most za uvođenje vinjeta na autoceste

Kako će nova vlada riješiti problem dugova za autoceste? Prva redovna otplata glavnice dospijeva na naplatu već 19. siječnja, i to u iznosu od 4,347.826 eura
04. siječnja 2016. u 11:50 132 komentara 22630 prikaza
06.07.2012., , Zagreb - Ispred naplatnih postaja Lucko nije zabiljezena veca guzva te promet prema moru tece neotezano.  Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/2

Formiranje Vlade Domoljubne koalicije i Mosta trebalo bi značiti i veliki zaokret u pokušaju rješavanju problema dugova za autoceste u odnosu na rješenja Vlade na odlasku. SDP-ova je koalicija dug od 4,3 milijarde eura Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb pokušala najprije riješiti davanjem autocesta u koncesiju, od čega je odustala zbog velikog otpora javnosti prema toj ideji, a onda se okrenula takozvanom planu B, inicijalnoj javnoj ponudi dionica (IPO) tvrtke HAC-ONC.

Oštro protiv koncesija

Prema prvom se planu od koncesionara očekivala jednokratna uplata od 2,5 do tri milijarde eura, a od IPO-a oko 1,5 milijardi eura. No zbog izbora IPO nije proveden, a prema svemu sudeći neće ni biti jer SDP i njegova koalicija odlaze u oporbu. HDZ pak i njegovi koalicijski partneri, ponajprije HSLS, oštro su se protivili davanju autocesta u koncesiju, ali i IPO-u. Oni su za rješenje nagomilanih dugova HAC-a i ARZ-a nudili refinanciranje kredita koje bi pratilo temeljito restrukturiranje tih tvrtki.

U tome bi imali i potporu stručnjaka jer su se mnogi ekonomisti zalagali upravo za to. Predsjednik HDZ-ova Odbora za promet i kandidat za ministra prometa Oleg Butković i HSLS-ov ekonomski strateg Josip Budimir jasno su govorili da se krediti mogu refinancirati uz povoljnije kamate, a Butković je navodio i da je jedna od mogućnosti povećanja prihoda od cestarine i uvođenje vinjeta. A u tome bi mogao imati i potporu u Mostu, koji se jasno odredio da je za promjenu dosadašnjeg sustava naplate cestarine na autocestama.

Iako dug autocesta nije bio tema pregovora Mosta s Domoljubnom i koalicijom Hrvatska raste, Most se u svom predizbornom programu, doduše vrlo općenito, dotaknuo i prometa te naveo da je za uvođenje vinjeta. Vlada bi se stoga nakon formiranja morala odmah pozabaviti dugom HAC-a i ARZ-a jer te dvije tvrtke zasad imaju osigurana sredstva za pokriće svojih kreditnih obveza samo za prvi kvartal ove godine. Ukupno im u toj godini dospijeva na naplatu oko 660 milijuna eura glavnice i kamata na kredite.

U HAC-u kažu da im u 2016. ukupno dospijeva 464 milijuna eura glavnice kredita. Tome treba pridodati i oko 100 milijuna eura za kamate. Pri tome prva redovna glavnica dospijeva 19. siječnja, i to iznosu od 4,347.826 eura. Za preostali dio kreditnih obveza koje će dospjeti nakon prvog kvartala, HAC je u prosincu lani raspisao natječaj za nabavu 200 milijuna eura, a predviđaju da će se ugovor o tom kreditu sklopiti u travnju. U ARZ-u pak procjenjuju da će im ove godine na naplatu stići 93,8 milijuna duga, a u taj iznos uključeni su i glavnica i kamate.

Uredna dinamika otplate

– Budući da se kamatna stopa temelji na euriboru koji je zadržao trend konstantnog snižavanja, realno je očekivati da će trošak kamata biti znatno niži u odnosu na planirani – navode u ARZ-u. Dodaju da rate kredita otplaćuju svaki mjesec tijekom godine prema ugovorenoj dinamici otplate, a u siječnju im na naplatu stiže 8,2 milijuna eura. I ARZ je raspisao u prosincu 2015. natječaj za novi kredit kojim će pokriti dospjele dugove, i to u iznosu od 70 milijuna eura.

>> 200 otkaza radnicima zbog organizirane krađe na naplatnim kućicama

>> Istražili smo cijene vinjeta i cestarina u Europi

4,3

milijarde eura ukupni je dug HAC-a i ARZ-a koji se pokriva svake godine uglavnom novim zaduženjem. Ove godine na naplatu dospijeva 660 milijuna eura     

564

milijuna eura glavnice i kamata dospijeva ove godine na naplatu HAC-u koji ima osiguran novac za prvi kvartal ove godine, a za ostatak je raspisao natječaj     

93,8

milijuna eura glavnice i kamata stiže ove godine na naplatu ARZ-u, u siječnju im na naplatu dolazi 8,2 milijuna eura. Raspisali su natječaj za nabavu još 70 milijuna eura     

Adrenalinska Hrvatska
Adrenalinska Hrvatska
Rafting može biti idealna zabava, ali hrvatske rijeke kriju mnoge opasnosti

A1 izdvaja za Vas

  • belimo:

    Većina vozača je vjerojatno za vinjete. No postoji "mali" problem; kuda sa nepotrebnim blagajnicima i uhljebima jer nema više višegodišnjeg muljanja sa novcem.

  • jureh77:

    Vinjete imaju normalne države, a naplatu korumpirane gdje se zapošljava po stranci i preko rođaka.

  • Avatar kiselica
    kiselica:

    Vigniette - dobar potez. Pitanje je kave ce biti cijene. Tunele bi trebalo posebno naplacivati kao u Austriji. HAC treba rasformirati u skaldu s potrebom.