Naslovnica Premium Kolumne

Po novim autocestama vozimo se u starim automobilima

U Hrvatskoj ljudi radije pješače nego se voze u starim autobusima, tramvajima i vlakovima
26. lipnja 2017. u 19:25 4 komentara 1244 prikaza
Foto: Grgur Zucko/Pixsell

Gradili smo autoceste i sve smo karte bacili na njih. Dobili smo u ovih 20-ak godina tako više od 1000 kilometara autoceste, utukli u njih nekoliko desetaka milijardi kuna i sad se po tim novim, modernim prometnicama vozimo u starim automobilima. To je jedan od zaključaka koji se može izvući čitajući prijedlog Strategije prometnog razvoja Hrvatske od 2017. do 2030. godine koji je trenutačno u javnoj raspravi.

Vojko Obersnel Vozni park Zagreb najviše troši na aute, ali ne po vozilu. Skuplji su i riječki i osječki vozni park

O starosti voznog parka hrvatskih građana već se pisalo, automobili su nam iz godine u godinu sve stariji, pogotovo nakon što smo ušli u EU i tako počeli unositi sve više rabljenih automobila iz država članica Unije. No u Strategiji su na jednom mjestu izračunate u detalje i godine drugih prijevoznih sredstava u Hrvatskoj – autobusa, vlakova, tramvaja, brodova odnosno trajekata. A ti podaci su više nego zabrinjavajući.

U Osijeku se tako ljudi voze u tramvajima prosječne starosti 45 godina, u Splitu su neki autobusi javnog prijevoza prešli 30 godina, prosječna starost brodova Jadrolinije veća je od 31 godinu. I stoga nije ni čudno da se kod nas javnim prijevozom koristiti svega 12 posto putnika. Njih 51 posto vozi se u automobilima, a čak je ljudima kod nas puno draže pješačiti nego se truckati u starim autobusima, tramvajima, vlakovima.

Tako u Hrvatskoj pješači 30 posto putnika. Vozni park javnog prijevoza kao uglavnom i infrastruktura kojom se on koristi stari su jer jednostavno nismo imali novca da ih moderniziramo. A onaj novac koji smo mogli posuditi, potrošili smo na uglavnom na autoceste. Dobra stvar nam se dogodila u međuvremenu, a to je što smo postali članica EU. Tako su nam se osim mogućnosti unosa rabljenih automobila, otvorile i brojne prilike za povlačenje sredstava iz EU fondova.

Na političarima je sad da provedu mjere navedene iz Strategije i zasuču rukave oko EU fondova. S tom kombinacijom vrlo se lako može povećati onih onaj udio od 12 posto ljudi koji koriste javni prijevoz i smanji onih 51 posto koji putuju osobnim automobilima. 

vlakovi Talgo Suvremeni nagibni vlakovi uskoro će povezivati Sarajevo i Zagreb kobzarro NEUSTRAŠIVA DJEVOJKA VIDEO Mlada Ruskinja ima prilično opasan hobi: Obuče odijelo šišmiša i surfa na vlakovima Fondovi Europske unije Hrvatskoj dosad više od milijardu eura za velike infrastrukturne projekte
Gorivo
UŠTEDA
Čak i najmanja sitnica može utjecati na potrošnju goriva u vašem automobilu

A1 izdvaja za Vas

  • Napalm:

    Dođeš u auto salon, narućiš auto, na njega platiš pdv, trošarinu, carinu ako nije iz eu, odeš ga osigurati i registrirati, platiš pdv, naknadu za ceste, naknadu troškova koji prethode registraciji (smješak pice na šalteru valjda), odeš natočiti gorivo jer ... prikaži još! nejde na zrak i tu platiš pdv, trošarinu, naknadu za ceste, pa nedaj bože da se autoputom voziš, jer tu je cestarina, pdv, pa te još kazne jer voziš auto mlađi od 10 godina i na regi ti oderu i porez na vozilo do 10 godina starosti, pa ti na redovnim servisima dernu opet pdv, a ako si ga kupio na kredit, evo javnobilježničkog dreka koji te odere prema visini kredita za to šta ti je pročitao ugovor s bankom koji si i onako već potpisao i još traži nekakvu javnobilježničku "nagradu"...bog te j.bo, pa se ti pitaj zašto vozimo stare krame, osim šta te i poslodavac j.be s malom plačom, jer i njega država je.e s nametima na te plače, pa si ni ne možeš priuštiti neki noviji auto.A ak kupiš polovni, e tu je još i porez na kupnju, pa javnobilježnička "nagrada"...

  • Avatar kravata
    kravata:

    znaci da ce nas stari automobili duže sluzit

  • Deleted user:

    Komentator je potpuno promašio. Ne vozim se javnim prijevozom jer voze sporo i nema linija! Osobno sam biio pristaša novih automobila, pa sam ih i kupovao, a onda sam skužio da je on u porsjeku toliko skup da je to ... prikaži još! gotovo porez na budale, pa sada mislim da je bolje uzeti polovni, voziti jedno vrijeme, prodati i opet tako. Napalm je već napisao koji su sve nameti u pitanju. Kako to da kuću ne mijenjamo svakih par godina? Dobro održavani automobil, radi dobro, što bi ga mijenjao. Ford je reako da je najbolji novi automobil. Jasno, on je proizvodio automobile! Da i mi proizvodimo automobile onda bi se i nama isplatio novi automobl. Ovako, nikako! Razlog nekonkurentnosti naših firmi, izmđu ostaloga, su nova vozila na leasing (službeni, neslužbeni, za mamu, tatu, sestru, baku, punicu,djecu...) koja ulaze u trošak firme. Na trošak firme kupi se i par apartmančića, kućica...! Sjećam se one Milanovićeve famozne izjvave da je automobil stariji od 4 godine nesiguran, pa su u vrijeme posvemšne štednje kulil tisuće automobila na naš račun, dakako! Zašto bi automobil od 4 godine, dobro održavan bio nesiguran? O tomu u komentaru nema ništa! Nema problema, kada bih imao novac, mijenjao bi svakih par mjeseci novi automobil, kao i novu košulju!