Naslovnica Lifestyle Zdravlje

Okidač za bolesti: Kronična neispavanost šteti srcu i psihi

Psihički umor – umni poslovi, egzistencijalni strahovi... – zahtijeva puno više noćnog odmora
16. travnja 2013. u 12:00 0 komentara 3756 prikaza
spavanje, klupa (1)
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Proljetni umor u mnogih je – uz uobičajene simptome, bezvoljnost, klonulost, iscrpljenost – popraćen i nesanicom. A upravo je kvalitetan san jamstvo dobrog zdravlja! Iako se stručnjaci još uvijek spore koliko je točno sati potrebno da bi čovjek odlično funkcionirao u danu, najbolji je odgovor reakcija vašeg organizma.

Pet ili deset sati

Nekome treba devet ili čak deset sati, a nekome samo pet sati spavanja. No, sigurno je jedno – kronična neispavanost vodi u bolest. Ako je sna premalo, imunitet slabi pa tijelo trpi, što je put prema nizu bolesti. Lista je boljki podugačka, a nerijetko su to srčane tegobe, ali i psihičke. Naše se fizičko i psihičko zdravlje narušava zbog specifičnog procesa. Naime, tijekom spavanja naše tijelo proizvodi velike količine hormona koji su nužni za ozdravljenje i obnavljanje svih naših stanica. Ako ne spavamo dovoljno, naše će tijelo i dalje proizvoditi hormon eritropoetin, hormon rasta i testosteron, no neće proizvoditi dovoljne količine, što će utjecati na cjelokupno stanje organizma, osobito zdravlje. Stručnjaci upozoravaju na činjenicu da se čovjek danas iscrpljuje psihički više nego ikad u povijesti i da mu zato treba više sna. Pomislili biste naime da osobe koje se tijekom dana fizički iscrpe i rade teške fizičke poslove osam i više sati na dan da će trebati više sna od onih koji se malo bave fizičkom aktivnošću. No, istina je drugačija. Ako fizički neaktivni ljudi provedu više vremena trošeći se psihički – teški umni poslovi, učenje, depresija, ljutnja, strah, osobito egzistencijalni... – trebaju više sati sna, čak i od onih koji teško fizički rade. Naime, glavni razlog spavanja je dopustiti tijelu da proizvede veće količine hormona eritropoetina, hormona rasta i testosterona te stvori zalihe kako bi ono moglo ozdraviti i obnoviti svoje stanice za novi dan.

Razumno s jelom

No, da bismo dopustili tijelu da se tijekom sna dobro oporavi, valja voditi računa o vremenu uzimanja hrane. Ne treba jesti prekasno kako ne bismo tijelu ukrali snagu – jer kad probavlja hranu, troši energiju koja je nužna za obnavljanje tijela. Zato, kad se navečer prejedate, trebate i više sna kako biste se osjećali dokraja odmorno. A ako imate puno obveza, a malo vremena, stručnjaci savjetuju – jedite svježe voće i povrće i trebat ćete manje sna.

>> Trudnice ne bi smjele spavati na leđima zbog većeg rizika

TIJEKOM SPAVANJA NAŠE TIJELO LUČI

TIJEKOM SPAVANJA NAŠE TIJELO LUČI HORMONE NUŽNE ZA OBNOVU STANICA

Hormon rasta regulira metabolizam

Hormon rasta proizvodi žlijezda hipofiza, jednom svakih 90 minuta, a najjači je učinak sat nakon što čovjek zaspe. Taj hormon stimulira rast i proizvodnju novih stanica. Ima važnu ulogu u regulaciji metabolizma (mijena tvari). Kada hipofiza proizvede i izluči taj hormon, pomaže u održavanju zdravlja i jačini naših kostiju i mišića. Hormon rasta također može smanjiti i količinu masnog tkiva. Nedostatak adekvatne količine hormona rasta može biti i uzrok pojačanog debljanja i slabljenja mišića.

Testosteron za bolji imunitet

Testosteron je hormon koji izlučuju jajnici kod žena i testisi kod muškaraca. Male količine testosterona proizvode i izlučuju nadbubrežna žlijezda i maternica kod trudne žene. Dovoljne količine testosterona jamče bolji imunološki sustav, bolje pamćenje i koncentraciju, čvrste kosti i mali rizik od osteoporoze. Bez dovoljno sna proizvodnja hormona neće biti dostatna.

Važan za proizvodnju crvenih krvnih stanica

Eritropoetin je hormon koji proizvode naši bubrezi i, kako se iz samog naziva može zaključiti, stimulira proizvodnju crvenih krvnih stanica u koštanoj srži. Crvene krvne stanice pak prenose kisik do svake stanice tijela, ali i na sebe preuzimaju otpadne tvari iz stanica. Dakle, ako se dovoljno naspavate, razina eritropoetina bit će dovoljna za normalno funkcioniranje.

Poštujte signale svoga tijela Da

Poštujte signale svoga tijela

Da biste bili i ostali zdravi, nastojte spavati onoliko sati koliko vam tijelo zahtijeva. Zato je dobro da svaki dan idete spavati u isto vrijeme i da se budite u isto vrijeme te da pri tome spavate dovoljno dugo. Ne uzmičite pred primjedbama da ste možda spavalica ako vam treba osam sati sna. Ako se osjećate najodmorniji kada spavate baš osam sati, tada biste toliko trebali spavati svaki dan. Ako je to šest sati, onda spavajte baš toliko. Ako pak danima, pa i tjednima ne spavate kako treba, može doći do kronične neispavanosti. Nemojte se dovesti u takvu situaciju jer je to već alarm za hitan odmor. Ako ste izloženi većim fizičkim i/ili psihičkim naporima, trebat će vam još više spavanja nego što je uobičajeno. Nakon stresnog perioda – obvezno se naspavajte.

Obratite pozornost na ‘sitnice&rsq

Obratite pozornost na ‘sitnice’

Kuhana i prerađena hrana prije spavanja dodatno će umoriti vaš organizam, konkretnije vaš probavni sustav još će se više opteretiti pa će tijelu trebati više sna za oporavak.

U proljeće, ljeto i jesen spuštajte rolete na prozorima kako vas u rano jutro ne bi probudila dnevna svjetlost. Ako nemate rolete, koristite masku za oči ili nađite neko drugo rješenje.

Osigurajte dovoljan dotok zraka tijekom cijele noći, a preporučljivo je da prostorija u kojoj spavate bude zagrijana do 18 stupnjeva Celzijevih. Adekvatno se pokrijte – da vam ne bude ni prevruće ni prehladno.

Detonantno izgaranje
Neželjeno detonantno izgaranje
Što je famozni „misfire“ koji često spominju u Top Gearu i The Grand touru

A1 izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.