Najstarije hrvatske slikarice

Carolina Voikffy i Fanny Daubachy na izložbi na kojoj je i muški akt časne sestre

"Autoportret kod rada" Caroline Voikffy
Zbirka Kovačić-Mihočinec
18.04.2025.
u 09:36

Autorica Žarka Vujić ovim nas postavom vraća na sam početak ženske likovne umjetnosti u Hrvatskoj te nas još jednom podsjeća na važnost zbirke dr. Josipa Kovačića, koji je 1965. godine počeo skupljati djela hrvatskih majstorica, koja trebala biti temelj nadolazećeg Muzeja hrvatskih slikarica

Osnivanje Muzeja hrvatskih slikarica već je dugo želja Galerije Kontura, smještene u Palači Demeter-Corvin, a nedavnim otvorenjem izložbe “Najstarije hrvatske slikarice – Carolina Voikffy Armero i Fanny Daubachy pl. Doljska Brlić”, još su jedan korak bliže cilju. Naime, nakon prvog postava ovog ciklusa, u kojem smo imali prilike vidjeti blizak odnos Naste Rojc i Dore Car, u ovoj nas izložbi, koja traje do 17. svibnja, autorica Žarka Vujić vraća na sam početak ženske likovne umjetnosti u Hrvatskoj.

Kao i prošlogodišnja izložba, i ova još jednom podsjeća na važnost zbirke dr. Josipa Kovačića koji je 1965. godine počeo skupljati djela hrvatskih majstorica, a dvadesetak godina kasnije cjelokupnu je kolekciju, na kojoj bi se trebao temeljiti Muzej hrvatskih slikarica, donirao gradu Zagrebu. Ipak, ova zbirka, koja ima ogroman potencijal za revalorizaciju i izjednačavanje uloga žena i muškaraca u umjetnosti, nikada nije izložena javnosti pa umjesto da se kao nacija od 1988. možemo pohvaliti drugim muzejem ovog tipa u svijetu – odmah nakon Nacionalnog muzeja žena u umjetnosti u Washingtonu koji je osnovala kolekcionarka Wilhelmine Holladay – napori za njegovo osnivanje i dalje traju, naglašava direktor Galerije Kontura, Zdravko Mihočinec.

Sama priča najstarijih hrvatskih slikarica započinje s Ivanom Kukuljevićem Sakcinskim, koji još 1856. godine piše tekst o južnoslavenskim slikaricama, uključujući Carolinu Voikffy Armero, kći grofa i prvog hrvatskog velikaša poduzetnika Franje Voikffyja, i Francisku, od milja Fanny, Daubachy pl. Doljsku Brlić, svekrvu književnice Ivane Brlić-Mažuranić, čiji se manji dio opusa nalazi u zbirci Kovačić-Mihočinec, dok se veći dio čuva u Rijeci, u zbirci Mažuranić Brlić Ružić. Iako su Carolina i Fanny, poput brojnih drugih hrvatskih slikarica iz 19. stoljeća, bile članice plemićkih obitelji, pristup likovnim akademijama bio im je onemogućen, naglašava Žarka Vujić, no mogle su si priuštiti putovanja i mentore koji su im pomagali u razvijanju talenta.

"Autoportret kod rada" Caroline Voikffy
1/11

– Teza o tome da je ženama bio potpuno zapriječen pristup institucionalnom školovanju nije točna. Zadnja istraživanja pokazuju da od ranih godina 19. stoljeća žene ipak ulaze u akademije – u vrlo malom broju, doduše, ali ulaze. Neke međutim, nemaju tu priliku, pa potporu i uporište traže u mentorima, a u istraživanju su izronili i grafički predlošci, točnije litografije, po kojima one rade. Nema sumnje kako je korištenje sličnih predložaka, moguće i priručnika, vodilo i sličnim interpretacijama pejzažnih motiva.

Carolina Voikffy, kao djevojka koja se školovala u Beču te prijateljevala s francuskim pejzažistom Felixom Ziemom, vrlo je lako dolazila do svojih predložaka, a tu su i brojna putovanja koje potkrepljuju njezini pejzaži. S druge strane, pretpostavlja se kako su likovni predlošci u ruke Fanny Daubachy dolazili iz Pariza, putem budućeg supruga Andrije Torkvata Brlića, ali i preko četvorice mentora. Takva privatna poduka djevojaka započinjala je precrtavanjem po spomenutim predlošcima, zatim je na redu bio rad prema gipsanim odljevima, a naposljetku je dolazilo slikanje prema nagim modelima. Bilo je to, naravno, ženama zabranjeno, no ovdje valja spomenuti Ana Mariju Marović, pobožnu Venecijanku bokeljskog podrijetla koju Kukuljević također spominje u tekstu iz 1856. te čija dva rada možemo vidjeti na izložbi u Galeriji Kontura, a jedan od njih je i muški akt.

Akvarel “Partija u parku” Fanny Daubachy koji je njezina snaha, Ivana Brlić-Mažuranić, poklonila Nasti Rojc, ilustratorici dječjeg romana “Čudnovate zgode šegrta Hlapića”
Foto: Zbirka Kovačić-Mihočinec

– Ana Marija Marović za cijeloga se života bavila karitativnim radom, kasnije se zaredila te u Veneciji osnovala red Obnoviteljica Presvetog Srca Isusova, a njezino je slikarstvo obilježeno sakralnim motivima. Upravo zato je zanimljivo da je dr. Kovačić uspio nabaviti njezina “Plešućeg satira”, koji se danas čuva u Uffiziju. Ženama tada nije bilo dozvoljeno crtanje u akt sali, kao što kaže teza Linde Nochlin i ostalih feministica, no ovo je odličan primjer kako je jedna časna sestra mogla slikati golog muškarca, upravo zato što je crtala grafički prikaz skulpture – kazala je autorica izložbe.

A još jedan nezaobilazni dio priče o najstarijim hrvatskim slikaricama je i Nasta Rojc, osnivačica Kluba likovnih umjetnica koju smo pobliže upoznali na samom početku godine izložbom “Jedan susret”. Ona je, naime, bila dugogodišnja prijateljica Ivane Brlić-Mažuranić, čuvarice opusa Fanny Daubachy te autorice prvog hrvatskog romana za djecu.

– Rojčeva 1913. godine radi ilustracije za prvo izdanje dječjeg romana “Čudnovate zgode šegrta Hlapića” koji piše Fannyna snaha Ivana Brlić-Mažuranić. (...) Zanimljivo je kako tekst u kojem je u fokusu život u skladu s dužnostima koji donosi mir, Ivana poklanja Nasti, osobi koja je zapravo uvijek pronalazila načine kako se boriti protiv dužnosti. (...) Uz knjižicu darovala joj je i akvarel “Partija u parku” svoje svekrve Fanny Daubachy Brlić i tako je on nakon više desetljeća spojio jednu od naših najstarijih slikarica s onom koja je kasnije, u idućem stoljeću, krajnje aktivno djelovala kako bi žene na našim prostorima imale akademsko likovno obrazovanje, bile profesionalno udružene i mogle likovnim djelovanjem, a ne udajom i ispunjavanjem obiteljskih dužnosti, osigurati svoju egzistenciju – zaključila je Žarka Vujić, koja kao autorica potpisuje obje spomenute izložbe. 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije