Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Vlada hitno traži kupca za CA, Qatar Airways najkorisniji

Analiza je pokazala da najbolji kandidati dolaze izvan EU, što im udio ograničava na 49 posto
22. veljače 2015. u 19:00 50 komentara 17358 prikaza
avion
Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/2

Vlada je odlučila opet potražiti strateškog partnera za Croatiju Airlines. Nakon propalog natječaja iz 2013. godine za kupca hrvatske nacionalne aviokompanije, na koji se nije javio nitko, ovaj put će u potrazi za strateškim partnerom angažirati IFC, investicijski fond Svjetske banke. A strateški partner je više nego nužan Croatiji Airlinesu koji će teško preživjeti bez njega. Svjesni su toga u Vladi, a na to upozoravaju i stručnjaci iz avioindustrije.

Jedan od njih je i Alen Šćuric, urednik i stručni kolumnist časopisa za zračni promet Aeronautika i stručni savjetnik Hrvatskog sindikata prometnih pilota koji je u opširnoj analizi, poslanoj, među ostalim, i Vladi i Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, iznio najbolje opcije kupaca Croatije Airlinesa. Situacija za Croatiju Airlines, navodi Šćuric, vrlo je loša. Nekad najjača aviokompanija u regiji, svedena je na hrvatsko tržište, a velika joj je prijetnja postao Air Serbia, kojemu je strateški partner postao moćni Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Air Serbija je od prosinca prošle godine uveo četiri leta dnevno na relaciji Zagreb-Beograd-Zagreb i tako odvlači putnike CA.

Opasna konkurencija

Privatizacija Adria Airwaysa dodatna je prijetnja hrvatskom avioprijevozniku. Slovenci su već o prodaji Adrije razgovarali s Qatar Airwaysom, od Etihada još moćnijom arapskom aviokompanijom. Šćuric navodi da, nakon što je Etihad udario na regiju preko Air Serbije, i ako Qatar pokrene regionalne linije preko Adrije i Ljubljane, za Croatiju više sigurno neće biti mjesta. Jedini izlaz je da netko kvalitetan hitno kupi Croatiju. Qatar u Adriji zatvorio bi i tu mogućnost i u tom slučaju Croatia ne bi imala nikakve budućnosti pa čak i da je kupi neki drugi jak igrač.

Ako Croatia Airlines ne nađe pod hitno jakog strateškog partnera, Šćuric predviđa da će Hrvatska ostati prometno izolirana, što je loše za gospodarstvo, a posebno turizam.

Usto, Zagreb i ostale hrvatske destinacije samo će puniti letove Air Serbije preko Beograda, što će dovesti i do egzodusa gospodarstvenih predstavništava iz Zagreba u Beograd, još više će putnika putovati u Europu i svijet preko drugih, inozemnih, aerodroma, a već sada svaki drugi putnik iz Zagreba putuje iz inozemnih zračnih luka. Sve će to pak još više usporiti rast u svim segmentima gospodarstva u Hrvatskoj, otežati konkurentnost te odbijati investitore i partnere od Hrvatske.

Maksimalni udio 49 posto

U Šćuricovoj analizi, prema koristima koje bi imali i Croatia Airlines i Hrvatska od mogućeg strateškog partnera, na prvom je mjestu Qatar Airways, a slijede Singapore Airlines, kineski Hainan Airlines, američka Delta Airlines te još jedna kineska aviokompanija – China Eastern.

No, s obzirom na to da se radi o aviokompanijama izvan Europske unije, one mogu kupiti najviše 49 posto dionica Croatije Airlinesa.

>> IFC će tražiti strateškog partnera za Croatia Airlines

>> Mladi piloti plaćaju Croatia Airlinesu 30.000 eura da nauče voziti avion

Qatar Airways

Broj putnika (2013): 22,6 milijuna

Zrakoplovni savez: One World

145 aviona

Qatar Airways ima 145 zrakoplova, od čega čak 84 širokotrupca te 11 širokotrupnih cargo aviona. Od uskotrupaca imaju samo airbusove, i to dva A319, 40 A320 i osam A321. U floti imaju i 10 A380. Naručili su još 255 zrakoplova koje treba zaposliti pa ih je moguće prebaciti na CA. Lani su najavili kupnju kompanija diljem svijeta, kao odgovor Etihadu, lokalnom neprijatelju na Arapskom poluotoku, s kojim bi se "potukli" i za ovo tržište. Jedna su od samo sedam zračnih kompanija s pet zvjezdica.

China Eastern

Broj putnika (2014): 83,8 milijuna

Zrakoplovni savez: Sky Team

467 aviona

Sa svoje tri podružnice ima čak 467 zrakoplova među kojima i A320 obitelj, što znači da je kompatibilna s Croatijom. Naručili su još 25 zrakoplova. Druga su najveća kineska kompanija i jedna od najvećih azijskih. U Europu lete samo u Amsterdam, Frankfurt, Istanbul, London i Moskvu, što znači da bi im dobro došao “hub” u Europi s konekcijama. Na istočnoj obali Sjeverne Amerike lete samo u New York, što znači da im nije nemoguće organizirati letove u tom smjeru s jednim stopom u Zagrebu.

Hainan Airlines

Broj putnika (2014): 26,3 milijuna

Zrakoplovni savez: -

413 aviona

Hainan sa svojih 13 podružnica ima 413 zrakoplova, među kojima i A320 obitelj. Naručili su još 29 zrakoplova, a podružnice dodatni 41 zrakoplov. U Europi lete tek za tri destinacije te dvije u Rusiji, što znači da bi im Zagreb mogao biti dobro europsko čvorište za velik broj konekcija. Na istočnoj obali Sjeverne Amerike lete tek za dvije destinacije (Chicago i Toronto), pa bi i linije prema SAD-u mogle ići preko Zagreba. Jedna su od samo sedam zračnih kompanija koje su rangirane s pet zvjezdica.

Delta Airlines

Broj putnika (2014): 164,6 milijuna

Zrakoplovni savez: Sky Team

789 aviona

Delta je druga najveća kompanija na svijetu sa 789 aviona i 247 destinacija, a po broju prevezenih putnika prva je u svijetu (121 milijun godišnje). Kompanija ima 14 “hubova”, od čega dva u Europi (Amsterdam i Pariz). Delta je i jedina kompanija koja ima svoju rafineriju. Iznos potreban za kupnju Croatije Airlinesa zarade u nekoliko dana, samo je pitanje možemo li ih zainteresirati za to. U prošloj godini profit im je bio 2,7 milijardi USD. S Deltom bi se iz Hrvatske odmah otvorile linije za SAD.

Singapore Airlines

Broj putnika (2014): 22,2 milijuna

Zrakoplovni savez: Star Alliance

177 aviona

Imaju 177 zrakoplova, od čega bez podružnica 115, i to isključivo širokotrupaca. Naručili su još 114 širokotrupaca, a podružnice još 20 širokotrupaca te 85 airbusova A320 i boeinga 737. U tom svjetlu eventualno širenje flote Croatije je sitnica za Singapore. Imaju letove za SAD (New York) koji trenutačno idu sa zaustavljanjem u Frankfurtu. Mnogo bi im povoljnije bilo da imaju letove sa stopom u Zagrebu, neusporedivo jeftinijim od Frankfurta. Dobili bi i opcije letenja iz Zagreba u Singapore.

Ministarstvo uprave, kojem je na čelu Ivan Malenica, pripremilo je odgovor Boži Petrovu koji potpisuje Vlada
EPIDEMIOLOŠKE MJERE
Državni službenici od sutra rade od kuće ili u timovima, no postoji jedna iznimka
NOVA REVOLUCIJA POLJOPRIVREDE
Star Trek na hrvatskoj njivi: Dronovi snimaju štetnike, AI zbraja kukuruz, traktor sam vozi...
  • Avatar think pink
    think pink:

    naša nesposobna vlada opet katastrofalno kasni. sada kad je air serbia prodana, slovenska adria pred prodajom, tržišna vrijednost croatie je drastično lošija nego prije 2 godine... sada će to biti prodaja po sistemu "daj što daš... samo da se toga ... prikaži još! riješimo"... sada cijenu određuju drugi, a ne mi...

  • mrki69tua:

    Usrićila se Air Serbia prodajom, evo čitam danas da im je kotač ispao hehe. Ma u Croatia Airlines treba baš kao i u svakoj državnoj tvrtki smanjiti broj šefova i šefića, tu leži ogroman novac i najveći nerad.

  • Avatar Halidumjestohalida
    Halidumjestohalida:

    Hitno trebaju prodat jer nisu dovoljno ukrali za mandata