Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 2
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
INTERVJU MATT DARKO SERTIĆ

U vrijeme kada su većina mojih konkurenata otvarali proizvodnje u Kini i Koreji, mi smo se “vratili kući”

Matt Darko Sertić, osnivač Applied Ceramicsa
Foto: Applied Ceramics
1/3
19.10.2021.
u 15:12

Matt Darko Sertić osnivač je tvrtke Applied Ceramics d.o.o. specijalizirane za proizvodnju, strojnu obradu materijala i servis potrošnih komponenti u poluvodičkoj industriji te je jedini proizvođač industrijskog safira u Europskoj uniji.

Često čujemo da ljudi govore “Što nas ne ubije, ojača nas”. Ovu izreku Friedricha Nietzschea možemo čuti skoro svugdje, od pop glazbe, heavy metala do filmova i knjiga, a sigurno vam je barem jednom u životu netko, nakon teškog razdoblja u životu, rekao ovaj pametan zaključak.

Ipak, možda je najbolja primjena za ovu izreku znanost i poduzetništvo. Znanstvenici su čak i dokazali da rani neuspjesi imaju vrlo pozitivan učinak na kasniju karijeru. Unatoč problemima i razočarenjima, pojedinci koji se usude griješiti, pogotovo u ranim fazama karijere, često nadmašuju “u utrkama” na duže staze, pa se čini da nazadovanje u ranoj karijeri uzrokuje poboljšanje učinka među onima koji ustraju u svom naumu. Greške i neuspjesi su puno češće kod uspješnih poduzetnika nego što mislimo, što možda najbolje opisuje izreka Thomasa A. Edisona kako nije pogriješio, samo je pronašao 10.000 načina koji neće uspjeti.

Toga je bio svjestan i Matt Darko Sertić, poduzetnik koji živi svoj američki san na relaciji Sisak - Kalifornija, osnivač Applied Ceramicsa, tvrtke koja se bavi tehnologijom za proizvodnju čipova i donosi dašak silicijske doline u Sisak. Prošlogodišnji finalist programa EY Poduzetnik godine Matt Sertić nam je u razgovoru otkrio što ga je učinilo uspješnim poduzetnikom, boji li se neuspjeha i što bi poručio mladim poduzetnicima koji se tek spremaju pokazati svoje ideje svijetu.

Foto: Applied Ceramics

Nakon završene srednje škole u Sisku i fakulteta u Zagrebu odlučili ste se za roadtrip po Americi, točnije autostopiranje. Je li to (nevjerojatno) iskustvo utjecalo na vašu odluku da odlučite biti “salesman” u Americi, a ne prodavač u bivšoj državi?
Da, bilo je to davno… Šest mjeseci stopiranja po Sjevernoj i Južnoj Americi ostavi veliko iskustvo i osjećaj da stvarno možete postići skoro sve sto ste zamislili… Postaje jasno da je moje poslanje puno zahtjevnije od prodavača u bivšoj državi…

U kojem ste trenutku prepoznali poduzetnika u sebi i osnovali vlastitu kompaniju?
Poduzetničke korake sam pokušavao još za vrijeme sisačke Gimnazije. Na Fakultetu za Vanjsku Trgovinu u Zagrebu smo također često “vozili “ neke projekte. Čim sam došao u SAD, osnovao sam svoju šahovsku školu u Arizoni. Potom osovio na noge firmu West Coast Quartz Corp. za proizvodnju kvarcnih komponenti te osnovao Applied Ceramics. Applied Ceramics se brzo razgranao u Europi, Tajvanu, Izraelu i Japanu s proizvodima komponenti za poluvodičku industriju.

Sjećate li se nekog prijelomnog trenutka zbog kojeg ste postali uspješni? Telefonski poziv ili inspiraciju koja vas je odvela u pravom smjeru zbog koje ste danas direktor tvrtki Applied Ceramics i Sunceco te pokretač Poduzetničkog inkubatora Sisak (PISAK) i Kulinarskog instituta u Sisku
Velika je prednost živjeti i raditi u Silicijskoj dolini, mjestu gdje se rađaju nove tehnologije koje mijenjaju naše živote velikom brzinom. Još je veća prednost kada možete sudjelovati u razvoju tih tehnologija s primjenom egzotičnih materijala kakvim se bavi Applied Ceramics: glinica, quartz, silicij, safir, silicijev karbid, aluminijev nitrid, dijamanti, različiti polimeri za visoke temperature i sl. Istovremeno, iz Kalifornije se puno bolje vidi koliko bolno nedostaju naši chefovi u kulinarstvu i slastičarstvu na Jadranskoj obali… Koliko se sporo razvija proizvodnja i spremanje obnovljive, zelene, jeftine električne energije… Koliko je teško pronaći dobre, spretne, lucidne, marljive i poštene poduzetnike. Da, Hrvatska je veliko i nepresušno vrelo inspiracija za nove projekte.

Prije 15-ak godina ste se vratili u rodni Sisak, otvorili tvornicu i danas u Sisku radite iste stvari kao i u Americi. Kako gledate na odluku da se vratite u rodni grad i je li vam to predstavljalo još veći izazov s obzirom na to da stalno slušamo o problemima privlačenja stranih investicija u Hrvatsku?
Povratak u Sisak je bila izvrsna odluka. U vrijeme kada su većina mojih konkurenata otvarali proizvodnje u Kini i Koreji, mi smo se “vratili kući” da prenesemo znanje, kapital, tržište i tehnologije kako bi i Sisak dugoročno dobio ulaz u novu industriju – industriju poluvodiča. Kroz svih petnaest godina smo uživali veliku potporu lokalne zajednice – možda i zato sto sam i ja izrastao iz te iste zajednice. Uzgred rečeno, privlačenje stranih investicija kod nas ne rade firme profesionalno educirane i kvalificirane da se time bave, time se bavi politika “onako, usput.“ Dakle, prilike za nove poduzetnike.

Iza svakog uspjeha krije se i mnogo neuspjeha, od vlastitih grešaka do izvanrednih događaja kao što su potres ili pandemija. Kako su one utjecale na Vas kao poduzetnika?
Svaka kriza, neuspjeh, usporavanje je prilika da se uhvati zalet za dohvat novih uspjeha, tržišta, tehnologija… Svaki potres nudi i nove prilike da se pomogne ljudima, da obnovimo, moderniziramo, educiramo naše okruženje.

Foto: Applied Ceramics

Za vašu kompaniju imate puno planova, neki bi možda rekli da su preambiciozni ili neostvarivi, samo zato što nisu uobičajeni za zapadne zemlje već uglavnom za azijske. Gdje nalazite inspiracije za nove ideje?
Pokrećemo firme da se bave proizvodima koje nitko ne radi li ne radi dovoljno dobro: Kul IN je škola koja proizvodi chefove u kulinarstvu i slastičarstvu jer je to nasušna potreba svake turističke zemlje. Sunceco proizvodi sustave solarne energije s moćnim baterijama kako bi imali dovoljno zelene energije na mjestu gdje je trebamo baš onda kada je trebamo, svake godine uz nižu cijenu. Niža cijena energije uvjetuje nižu cijenu transporta, hrane, grijanja – niže troškove života naših sugrađana. PISAK proizvodi poduzetnike, glavni kotač ekonomskog prosperiteta svake, pa i naše, zemlje.

U Americi je poduzetnik stup društva, dok se u Hrvatskoj na uspješne poduzetnike gleda s dozom sumnje. Vi s druge strane pomažete startupovima da što lakše prebole dječje bolesti poduzetništva. Upravo takva podrška pomaže početnicima da opstanu u najkritičnijim fazama razvoja te u konačnici postanu novi Applied Ceramics. Naravno da svi početnici žele idealan savjet koji bi mogli odmah primijeniti na svoje poslovanje, ali znamo da to ne postoji. No, ako bi ih mogli savjetovati samo jednim savjetom, što bi to bilo?
Ostvarite svoje ideje koliko god to ludo zvučalo! Ne dajte se obeshrabriti jer vas okolina ne razumije. Nisu svi talentirani za poduzetništvo! Talentirani ste vi i još par ljudi koji već žive svoj san u Infobipu, Rimcu, Tesli ili Googleu. To možete i vi ako imate nešto što svima treba i puno upornosti da se to nešto i rodi!

Program EY Poduzetnik godine u čijem se finalu prošle godine zasluženo našao i Matt Darko Sertić se održava u više od 60 zemalja diljem svijeta te je jedinstvena nagrada koja se dodjeljuje najuspješnijim poduzetnicima u Hrvatskoj i svijetu. Ovogodišnje izdanje programa EY Poduzetnik godine 2021. ponovno je u potrazi za uspješnim poduzetnicama i poduzetnicima, a prijave su otvorene do 30. studenoga. Poznajete li uspješnu poduzetničku priču ili smatrate da bi poduzetnica ili poduzetnik iz vaše okoline bili idealni kandidati za nagradu, nominirajte ih za sudjelovanje.

Sadržaj nastao u suradnji s EY Hrvatska.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije