Naslovnica Biznis Poduzetništvo i karijere

Ovome nas nitko nije učio u školi: Bolje nam je nego da smo otišli u Irsku

Nakon fakulteta, ovi mladi kreatori i animatori nisu čekali da ih netko zaposli, otišli su u poduzetnike, radili danju i noću, ali nisu požalili
11. listopada 2018. u 10:16 16755 prikaza
Modni brand Klisab
Foto: BIPA Fashion.hr
Pogledajte galeriju 1/13

Mladi animatori otkrili su nam kako je studio koji su osnovali nakon završetka školovanja u tri godine postao respektabilna kreativna agencija s klijentima koji njihove animirane reklame naručuju iz cijelog svijeta. Njihovi vršnjaci otvorili su modni studio i u tri godine postali kreatorski dvojac, čije modne revije s nestrpljenjem očekuju hrvatske ikone stila.

Pametna ulaganja

- Prvi posao sam dobio za vrijeme studija. Svi smo mi dobivali prve angažmane kroz studentska prijateljstva i poznanstva. Radio sam ilustracije za gušt i pokazivao ih ljudima. Sve je krenulo s časopisom Medicinskog fakulteta. Nakon toga sam počeo surađivati s drugim publikacijama poput Men’s Healtha i Reader’s Digesta – kaže Stjepan Milas, koji je nakon završetka studija animacije na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu s kolegama Lukom Smetiškom i Martinom Mrzljakom otvorio kreativnu agenciju. Shvatili su da postoji granica koliko svatko od njih može ostvariti sam te da im je bolje da se udruže. Luka dodaje da su njih trojica imali komplementarne vještine, ali nisu razmišljali na isti način.

Studio U šumi | Autor : Studio U šumi Foto: Studio U šumi Luka Smetiško, dizajnerica Anja Knezić, Martin Mrzljak, Stjepan Milas, account manager Branko Basletić, copywriterica Lana Cirkveni

- Gurali smo s tri strane i to se pokazalo dobrom idejom. Danas smo u prvom redu kreativna tvrtka, specijalizirana za komunikaciju u polju marketinga. Nismo samo agencija ili samo produkcija. Spajamo produkcijske procese s kreativnim konceptnim razmišljanjem temeljenom na dizajnu, a klijentima se to sviđa – objašnjava Luka. Posao su pokrenuli na starom kompjutoru i laptopu. Danas su opremljeni najsuvremenijim uređajima koji su ih, kako kažu neprocjenjivo koštali.

- Na početku smo radili bez radnog vremena, petkom i svetkom. Bilo je puno neprospavanih noći i prekovremenog rada na projektima. Skupljali smo sredstva i ulagali ih u tvrtku. Napredovali smo dan po dan, svjesno planirajući svaku novu investiciju. Kultura ulaganja usađena nam je od samog početka. Ulažemo pametno, možda smo malo pretjerali s aparatom za kavu – kaže Stjepan kroz smijeh. U nepune četiri godine postali su respektabilna agencija s bogatim portfoliom radova za brojne klijente. Martin smatra da uspjeh mogu zahvaliti tome što nude integriranu uslugu proizvodnje sadržaja, od koncepta do produkcije.

- Odgovaramo na današnje potrebe za multimedijom. Stvaramo reklame koje se ne čitaju kao reklame, ne guraju sebičnu agendu prodavača, već recipročno nude zainteresiranim ljudima koristan sadržaj i prije nego što su se obvezali na kupnju. Publika je pametnija i informiranija. Želi sama istražiti što joj baš treba – objašnjava Martin. Poslove iz inozemstva dobili su po preporukama, a klijenti im se i sami jave kad vide njihove radove na digitalnim kanalima. Kao i mnogi poduzetnici susreli su se s poslovima za koje ih nisu educirali na fakultetu.

- Ludo bi bilo misliti da se sve može naučiti iz jednog izvora. Bila to birokracija, strukovna znanja ili neki drugi soft skill - oni se razvijaju s vremenom i iskustvom. Zvali smo prijatelje, pravnike, računovođe, čitali zakone. Učili kako što funkcionira, otvorili oči i slušali, po prvi put o stvarima koje su nam danas svakodnevica – objašnjavaju uspješni animatori koji imaju toliko posla da su u agenciji zaposlili troje djelatnika. Dodaju da nikad nisu požalili što su se nakon faksa odlučili upustiti u poduzetništvo.

 

Objavu dijeli u šumi (@u_sumi)

- Firma je počela kao eksperiment, s vizijom napretka i rasta. Netko mi je jednom rekao da je bolje bankrotirati u tridesetima, nego u pedesetima. Naravno, rizici u svakom poslu postoje, ali mi trenutno dobro manevriramo kroz sve izazove koji nam dolete. Skineš se do gaća i baciš na glavu. Ima li uopće drugog načina? Ja to apsolutno preporučujem svakome - zaključuje Luka.

Od mašine do biznisa

Mladi kreatori Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić u svom studiju dovršavaju kolekciju jesen zima 2018. / 2019., koju će ovaj mjesec predstaviti na zagrebačkom Fashion HR-u. Modni dvojac upoznao se za vrijeme studija na zagrebačkom Tekstilno-tehnološkom fakultetu surađujući na brojnim projektima i tako spoznali da bi mogli graditi modni brand Klisab.

Mladi kreatori Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić | Autor : Tomislav Miletić/Pixsell Foto: Tomislav Miletić/Pixsell

- Prvu kolekciju prijavili smo na Fashion Incubator, natječaj za mlade modne dizajnere, na kojemu smo 2014. godine i pobijedili. Tada nismo bili ni svjesni koliko će nas taj trenutak obilježiti i označiti početak našega stvaranja. Budući da smo željeli plasirati naš rad na tržište krajem 2015. otvorili smo obrt – kaže Marko. Dodaje da su novčanu nagradu s Fashion Incubatora uložili u daljnji razvoj, a konkretnije širenje poslovanja i kupnju mašina za rad osigurali su pomoću poticaja za samozapošljavanje. Daljnja ulaganja pokrivaju od zarade i tako osiguravaju poslovanje. Mnogi kreatori imaju svoje muze koje nose njihove kreacije na modnim revijama i kampanjama, a Marko i Tomislav najradije surađuju sa zagrebačkom manekenkom Ivanom Vukušić.

- Izrazito je bitan odnos između modela i dizajnera, budući da radeći kolekciju sve odjevne komade prvo vidimo na njima. Ivana nije samo lijepa i zgodna, njezin privatni stil vrlo je inspirativan i odrađujući fitting prije revije ili snimanja uvijek ju pitamo za savjet i mišljenje o stylinzima – otkrivaju kreatori. Smatraju da su uspjeh postigli zahvaljujući kontinuiranom radu na brandu i pažljivom građenju njegova vizualnog identiteta kroz dizajn, predstavljanje na revijama i službenim kampanjama. U nepune su tri godine stekli brojne poklonice svog rada. Među nima su i voditeljica Nevena Rendeli Vejzović te glumica Judita Franković.

Modni brand Klisab | Autor : BIPA Fashion.hr Foto: BIPA Fashion.hr

- Vjerujemo da su se sve naše klijentice stilski pronašle u našem stvaranju. Do svih suradnji došlo je organski, pa tako i s Juditom i Nevenom koje su stilski zanimljive i uvijek je užitak vidjeti kako kombiniraju naše komade – opisuje Tomislav.
Otvorivši obrt kreatorski dvojac morao je savladati poslove koji baš i nisu kreativni (npr. knjigovodstvo), a za njihovo obavljanje ih nisu učili na fakultetu.

- Od starta smo se maksimalno informirali i savjetovali s kolegama dizajnerima koji su prošli sličan put, sa savjetnicima iz ureda za samozapošljavanje i s roditeljima. Trudimo se konstantno biti maksimalno informirani kako bi što jednostavnije mogli poslovati – objašnjava Šabarić. Obojica se slažu da pokretanje vlastitoga posla zasigurno nije jednostavno, ali se do sada nisu našli u situaciji da požale zbog toga te mlađim kolegama savjetuju da nakon završetka školovanja pođu istim putem.

Modni brand Klisab | Autor : BIPA Fashion.hr Foto: BIPA Fashion.hr

Inovativno rješenje za poduzetnike
Ako ste i vi među onima koji su odlučili postati obrtnik ili poduzetnik, oprema na kojoj radite, vaša su najvrednija investicija, a mnogi ne znaju da svoju poslovnu imovinu možete osigurati. Ako želite vašu imovinu zaštititi od svih potencijalnih opasnosti koje joj prijete, odsad to možete učiniti i online.

Poslovni paket UNIQA osiguranja nudi osiguranje poslovnog prostora, opreme i zaliha, a u osnovnim pokrićima su: požar, eksplozija, udar groma, oluja, tuča, izljev vode, provalna krađa ili razbojstvo, udar zračne letjelice, vozila ili stroja u objekt. Dodatna pokrića koja se mogu ugovoriti su indirektni udar groma, osiguranje stvari vlasnika i zaposlenika, osiguranje reklama i natpisa, lom stakla, poplave, bujice i visoke vode te odgovornost prema trećima i zaposlenicima. Posjetite novi webshop UNIQE za poduzetnike.

Njega kose
BUDI DIVA
U Novoj godini zablistaj poput holivudske zvijezde: Kako uz male trikove do idealne frizure za najluđu noć

A1 izdvaja za Vas