Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Hrvatska sada ima veći potencijal od Španjolske i Njemačke

Kao mladi inovator C. Tomić omogućio je slanje loga i ringtonova SMS-om te postao poduzetnik
20. rujna 2012. u 10:34 10 komentara 617 prikaza
'18.09.2012., Zagreb - Chris Tomic, izumitelj real tonova za mobitele, vlasnik DayCafea, poslovni covjek i investitor u mnoge projekte u Hrvatskoj.  Photo: Goran Stanzl/PIXSELL'
Foto: 'Goran Stanzl/PIXSELL'

Jeste li znali da je hrvatski inovator omogućio slanje loga i ringtonova SMS-om? Vjerojatno niste, jer korporacija MonsterMob, koja je nastala iz ideje Chrisa Tomića i njegova partnera, nije u vlasništvu tih dvaju tinejdžera. Da nema nijednu dionicu, Tomiću je objasnio tim od devet odvjetnika u golemom uredu. Od kompjutorskog geeka postao je poduzetnik, ali i dalje razvija nove tehnologije. U Hrvatsku ulaže zato što u njoj vidi veliki potencijal, a novi izazov mu je lanac coffee shopova i restorana pod brandom DayCafe za koji najavljuje da će biti hrvatski Starbucks.

Što je DayCafe? Još jedan ugostiteljski lanac u nizu...

Želimo napraviti koncept poznat u inozemstvu, poput Starbucksa, na hrvatski način i s domaćim proizvodima. Važna nam je dobra hrana i još bolja kava.

Nekoliko sličnih lanaca u Hrvatskoj je propalo...

Istraživanje tržišta pokazalo je da su propali jer se nisu prilagodili tržištu. Costa coffee je došao s kopiranim modelom koji funkcionira u inozemstvu. U Hrvatskoj ljudi nisu navikli na samoposluživanje i to ne prihvaćaju. Zato radimo kompromise u odnosu na temeljnu ideju. Uskoro otvaramo još dvije lokacije u Zagrebu, gdje će fokus biti kava i take out hrana.

Što sve radite u Hrvatkoj?

U Hrvatskoj sam prije 12 godina prvi počeo prodavati sadržaje za mobitele, a bavimo se i prodajom zaštitnih folija. Već sedam godina ulažem u nekretnine. Gradio sam luksuzne nekretnine u Zagrebu, ali je na tržištu zastoj pa sam taj posao preselio na jug orijentirajući se na turizam.

Mislite na projekt Queen beach resort? O kolikom je ulaganju riječ?

Gradimo turističko naselje zatvorenog tipa kraj Zadra. U to ulažem 8,5 milijuna eura. Planiramo izgraditi 40-ak stanova u inteligentnim kućama u elitnom naselju, s luksuznim wellnessom.

Kako financirate projekte?

U Hrvatsku investiram vlastiti novac i dajem privatne pozajmice tvrtkama koje su nosioci projekata.

Zašto ste odabrali Hrvatsku?

Zato što ima više potencijala nego njemačko i španjolsko tržište. Sve što sam radio ovdje bilo je uspješno, jer je tržište vrlo zahvalno. Roditelji su mi iz Hrvatske i uvijek godišnji odmor provodim na Jadranu. Meni je ovdje najljepše i zato tu i investiram.

Kakva su vaša iskustva s birokracijom?

U Hrvatskoj ima dvostruko više regulacije nego u Španjolskoj. Puno ulagača odustaje, jer im se Hrvatska čini komplicirana. Zato je konkurencija manja. Istina je da treba uložiti puno više novca i vremena za pokretanje projekta, ali jednom kad se krene možete računati na puno veći povrat.

Koliko ste čekali na građevinske dozvole?

Trebalo nam je pet godina da dobijemo dozvolu. Održali smo niz prezentacija i sastanaka i na kraju smo morali modificirati projekt, ali držeći se izvorne ideje.

Novac koji ulažete uglavnom ste zaradili razvijajući rješenja za mobitele. Počinje li možda i vaša priča u garaži?

Ne! Ja sam počeo u podrumu svojih roditelja. S partnerom iz Švedske, kojeg sam upoznao slučajno, osmislio sam program za slanje loga ili ringtonova putem SMS-a za Nokia telefone. Uz pomoć ulagača otvorili smo prvi ured, a nakon godinu dana proširili smo se na 20 zemalja i stvorili kompaniju koja je danas lider u industriji. Imao sam 22 godine, radio sam dan i noć i liječnik mi je naredio da se odmorim. Želio sam izaći iz tvrtke, ali tada sam doznao da nemam udio u tvrtki. Umjesto dogovorenih 12 posto dionica, nisam imao nijednu dionicu. Bio sam naivan i nisam mogao zamisliti da se dana riječ neće poštovati. Otišao sam iz Monstermob LTD i osnovao svoju tvrtku. Danas smo proširili posao i na mikroplaćanja preko SMS-a koji smo za dizajnirali za mnoge korporacije.

Od prodaje zaštitnih folija do ma

Od prodaje zaštitnih folija do marketinga

Bavite se raznim poslovima, što sve radite?

Uz core business imam i tvrtku koja se bavi prodajom zaštitnih folija. Godišnje prodamo 1,5 četvornih metara zaštitne folije preko ureda u pet zemalja, a u Hrvatskoj držimo sedamdeset posto tržišta. Što se tiče moje osnovne djelatnosti, trenutačno nam je najveće tržište Južnoafrička Republika, a u Španjolskoj radim i u sektoru marketinga.

  • Avatar bok
    bok:

    ...nist abez dijaspore. Nitko normalan nema zivaca cekati nekakvu dozvolu 5 ili vise godina. Tos su vam ti koji koce gospodarski razvoj. Poslajite ih sto hoitnije na noviposal i Dinaride da cuvaju ovce.

  • sestrićna:

    hrvatska ima dobru(domoljubnu)dijasporu koja je usput i bogata ali i obrazovana..mogli bi njihovim ulaganjima hrvatsku pretvoriti u austriju..ali naši političari koji su uglavnom odgajani na komunističkim temeljima(i sad vladaju hrvatsko)to ne žele..oni bi i dalje vladali i imali ju za ... prikaži još! sebe..nešto slično kao srbi s jugoslavijom...

  • zagabria1:

    svaka čast, takvih nam ljudi treba. Inovativnih, poduzetnih, sa idejom i upornošću. Još samo da država osnuje fondove rizičnog kapitala po uzoru na Izrael i financira perspektivne projekte.