Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Znate li od čega se radi ambalaža? Plastični čepovi izmiču sustavu

Moramo čuvati kvalitetu hrane, zraka, tla i vode
27. rujna 2022. u 15:24 10858 prikaza
Fortenova grupa
Foto: Envato Elements
Pogledajte galeriju 1/2

Zdrava hrana, čisti zrak, tlo, voda...neophodni su nam za kvalitetniji život i standard. Planeta Zemlja naš je jedini i zajednički dom o kojem moramo brinuti domaćinski. Već i mala promjena ponašanja može značiti puno. A ako velike kompanije žele, mogu i hoće promijeniti svoju proizvodnju, način prezentiranja i prodaje robe, to je pomak koji ima dugoročno značajan učinak na život u današnjem svijetu, a poglavito za generacije koje dolaze i kojima ostavljamo jedini nam dom. Velike tvrtke primjer su i onim manjim, a taj lanac ako se pokrene – uspjeh je garantiran.

Održivost je budućnost. Uvjetuje je smanjenje emisije stakleničkih plinova, gospodarenje otpadom u cijelom procesu od proizvodnje hrane do amabalaže, stalne inicijative u zelene i društveno odgovorne projekte, smanjenje ugljičnog otiska od ambalaže, uvođenje pet ambalaže i svi načini očuvanja okoliša. Smjernice su to koje bismo trebali slijediti, a postoje kompanije koje su to uvele i zacrtale u svoju stalnu i dugoročnu strategiju. One su svijetli primjer da bismo svi očuvali svoje zdravlje jer ćemo udisati čišći zrak, piti čistu vodu i jesti kvalitetnu i zdravu hranu.

KRAVICA KRALJICA

Ambalaža sama po sebi nije zagađivač, no važno je pravilno zbrinjavanje ambalažnog otpada., stoga je bitno kakva je sama ambalaža te je li proizvođač unaprijed mislio o lakšem zbrinjavanju i recikliranju ambalaže. Može li amblaža biti na biljnoj bazi ? Neupućeni bi rekli da ne može. Ali to nije točno. Može i to vrlo uspješno. Kravlje mlijeko od jedne litre brenda Kravica kraljica iz Belja, pakira se u ambalažu proizvedenu od 82 posto materijala na biljnoj bazi – karton i plastika izrađeni su na bazi šećerne trske, a uz to, osim lakšeg zbrinjavanja ambalažnog otpada takvom proizvodnjom, na taj je način ugljični otisak te ambalaže smanjen za 18 posto.

Još je jedan svijetli primjer odgovornosti prema okolišu. Kontinuirano prilagođavanje poslovnih i proizvodnih procesa smanjivanju utjecaja plastičnih proizvoda na okoliš i sustav gospodarenja otpadom u Jamnici rezultirao i razvojem čepa spojenog s bocom, koji bi na tržište trebao izaći 2024. Riječ je o usklađivanju s EU regulativom čiji je cilj riješiti problem onečišćenja plastikom za jednokratnu uporabu, a plastični čepovi najčešće izmiču sustavu za skupljanje otpada i završavaju u okolišu. Povezanost čepa s bocom tijekom upotrebe može se u potpunosti riješiti novim dizajnom proizvoda, čime će se Jamnica uskladiti za zahtjevom direktive da svi spremnici za napitke do 2024. moraju imati pričvršćene čepove i poklopce tijekom predviđene uporabe proizvoda. Prema okviru EU-a o kružnom gospodarstvu, Jamnica HR ima obavezu na proizvodima u PET ambalaži koristiti čep s kojeg se neće odlomiti sigurnosni prsten. Takav čep naziva se tethered cap i razvijen je dobavljačem čepova i predstavlja dobar primjer kako pametni dizajn proizvoda može napraviti puno za zaustavljanje onečišćenja okoliša plastikom.

PRIRODNA POLJOPRIVREDA

Usmjerenost na prirodnu poljoprivredu i razvoj proizvoda i usluga kojima su svojstvene aktivnosti koje ne narušavaju prirodne ekosustave tendencija je koju treba slijediti. Primjer takvog kružnog gospodarstva poljoprivrede je kompleks Mitrovac u Belju, gdje se proizvode rajčice u stakleniku koji se grije energijom iz bioplinskog postrojenja naslonjenog na farmu s 4.000 mliječnih krava. Osim toga, u toj se proizvodnji upotrebljava isključivo biološka zaštita bez pesticida, jer je namjera svesti upotrebu pesticida u poljoprivrednoj proizvodnji i obradi tla na najmanju moguću mjeru te obrađivati tlo i proizvoditi na što prirodniji način.

Razvoj i proizvodnja zdravih proizvoda, poticanje zdravog ponašanja i promicanje dobrobiti za zaposlenike i zajednicu putem vlastitog poslovanja i poslovanja u lancu opskrbe trajno su opredjeljenje Fortenova grupe, jednako kao i uključivost i pružanje dostojanstvenih i sigurnih uvjeta za rad koji će dovesti do stvaranja zdravog gospodarskog okruženja, rasta populacije i smanjenja nejednakosti. Prošle je godine Fortenova grupa potpisala Povelju o raznolikosti i prihvatila odgovornost da primjenjuje raznolikost i jednake mogućnosti na radnom mjestu u svim svojim kompanijama, svjesna činjenice da je raznolikost jedan od osnovnih alata za postizanje inovativnosti i kreativnosti koja je potrebna kako bismo se transformirali u smjeru održivosti.

Fortenova grupa | Autor : Envato Elements Foto: Envato Elements

Svoju posvećenost održivosti koju je ugradila i u svoju dugoročnu strategiju, Fortenova grupa je pokazala i kroz objavu svoga prvog Izvješća o održivosti za 2021., kojim je kompanija utvrdila okolišne, društvene i upravljačke (Environmental, Social and Governance - ESG) ciljeve održivosti, pripremljene u skladu s GRI standardima - smjernicama za izvješćivanje o održivosti koje je osmislila Inicijativa za globalno izvješćivanje (engl. Global Reporting Initiative, GRI). U Izvješću se može pronaći cijeli niz podataka vezanih uz navedene teme i to iz 45 kompanija Grupe koja imaju značajne operativne aktivnosti i aktivno zapošljavaju.

Grupa je posebno ponosna na projekt doniranja hrane u kojemu je Konzum bez premca u Hrvatskoj, o čemu svjedoče četiri nagrade Najdonator koje su mu dodijeljene zaredom. U sustavu koji svakodnevno uključuje 14 posrednika iz ukupno 47 objekata, od 2016. godine prikupljeno je i donirano više od 1000 tona hrane, što je rezultiralo smanjenjem bacanja hrane, a time i manjim gomilanjem otpada.

„NAJBOLJE IZ HRVATSKE“

S obzirom na različite djelatnosti i regionalnu rasprostranjenost poslovanja, Grupa posluje sa širokim rasponom dobavljača, ukupno s njih više od 29 000. U Poslovnom području maloprodaja i veleprodaja, kojemu je strateška odrednica da kroz snažne saveze i partnerske odnose podržava lokalne dobavljače, osobito je naglašena suradnja s lokalnim dobavljačima. Tako putem različitih projekata na svojim tržištima, maloprodajne kompanije pružaju posebnu podršku domaćoj, lokalnoj proizvodnji. Time osiguravaju pristup svojim policama za male dobavljače i olakšavaju im plasman proizvoda, ujedno šireći domaću ponudu za kupce. Konkretno, Konzum ima projekt „Najbolje iz Hrvatske“ u okviru kojeg je na svojim policama u 2021. nudio 280 različitih proizvoda od 64 lokalna dobavljača u 68 trgovina. Mercator Slovenija je kroz inicijativu „Radi imamo domače“ imao 1500 lokalnih proizvoda u 259 trgovina, dok je Mercator u Srbiji u liniji „Ukusi moga kraja“ imao 211 proizvoda. Ta je linija proizvoda nagrađena oznakom Čuvarkuća 2021, koju dodjeljuje Privredna komora Srbije. Konzum BiH ima projekt „Kupujmo domaće jer domaće se voli jače“.

Sadržaj nastao u suradnji s HGK u sklopu konferencije Podržimo održivo.

Pneumatici automobila
SIGURNA VOŽNJA
Dio automobila koji često zanemarujemo, a najlakše ga je za pregledati
CVH
ZIMSKA VOŽNJA
Jeste li spremni: S hladnim vremenom dolaze i problemi s automobilima