Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Carina zaboravila brod pa svi pogrešno računali BDP

Stvarni podaci bili su znatno drukčiji pa je Državni zavod za statistiku objavio ispravak
02. travnja 2012. u 08:00 19 komentara 10 prikaza
\'slavonija.... osijek...10.12.2007.... manja nezaposlenost u osjecko baranjskoj zupaniji... zavod za zaposljavanje u osijeku... snimio davor javorovic...\'
Foto: Davor Javorović/PIXSELL

Podaci o hrvatskom BDP-u, koji je bio procijenjen na skromnih, ali ipak pozitivnih 0,2 posto, otkrilo se – bili su pogrešni, odnosno temeljeni na pogrešnim podacima koje je objavio Državni zavod za statistiku (DZS). Zavod je reagirao priopćenjem u kojemu stoji da su otkrili pogrešku u podacima primljenima od Carinske uprave. Greška je dijelom ipak adresirana na DZS.

Grešku smo mi uočili

– Ne samo da nije DZS pogriješio nego je otkrio i ispravio pogrešku. Dobivamo mjesečno od Carinske uprave jedinstvene carinske deklaracije te ih statistički obrađujemo i objavljujemo. Tehničkom pogreškom Carinske uprave u kontingentu dostavljenih podataka nedostajao je dio deklaracija – kaže ravnatelj DZS-a dr. sc Ivan Kovač. Objašnjava da se krajem godine provode dodatne kontrole podataka, koje obuhvaćaju svih 12 mjeseci.

– Analizirajući skup carinskih deklaracija, uočili smo da nedostaje jedna carinska deklaracija, vezana uz jedan brod. Prema primljenim deklaracijama, iskazan je podatak da je brod uvezen s vanjske proizvodnje, a nedostajao je podatak da je brod izvezen na vanjsku proizvodnju. U kontaktu s Carinskom upravom utvrdili su da u bazi Carinske uprave postoji izvozna deklaracija za taj brod, ali nije dostavljena DZS-u. Stručnjaci iz DZS-a ustanovili su da nedostaje dio deklaracija za prva dva-tri dana u mjesecu i to za svaki mjesec od veljače do prosinca 2011. Stvarni podaci bili su znatno drukčiji pa je DZS objavio ispravak. Kovač vjeruje da, s obzirom na to da nije pogriješio DZS, "nije poljuljano povjerenje u statistiku nego, naprotiv, naglašena je nepristranost službene statistike". No, pogreška je pala na plodno političko tlo. Lako je pobudila sumnju da je namjerna kako bi se, u vrijeme predizborne kampanje, HDZ pohvalio rastom BDP-a. Jadranka Kosor se ograđuje i kaže: "Pitajte Popijača i DZS". Kovač podsjeća da je prvo načelo statistike EU – načelo profesionalne neovisnosti.

Stvarni BDP?

– Ako se pogreške u DZS-u i dogode, sasvim sigurno nisu politički motivirane – kaže Kovač, inače poznat u politici kao "težak za suradnju". Drži se tvrdoglavo propisa, što ga je umalo stajalo smjene još u vrijeme objave prvih dijelova rezultata popisa stanovništva 2011. Zna se da je premijerka Kosor bila ogorčena što joj Kovač nije želio prezentirati podatke prije no javnosti. Unatoč brojnim smjenama Kovač je i dalje ravnatelj u DZS-u. Upitan je li stavio mandat na raspolaganje, odgovara da jest, "danom stupanja na dužnost nove vlade premijera Zorana Milanovića, no ne vidi zašto bi pogreška koja nije nastala u DZS-u trebala igrati ulogu u donošenju odluke o imenovanju ravnatelja. Kako bilo, u ponedjeljak će DZS objaviti nove podatke o kretanju BDP-a u 2011. Analitičar Hypo banke Hrvoje Stojić procjenjuje da je pao 0,4 posto. Prema neslužbenim reakcijama, čini se da Stojić nije dobro procijenio.

Svi su podaci o uvozu i izvozu pogre&sca

Svi su podaci o uvozu i izvozu pogrešni

Došlo je do pogrešnog izračuna hrvatskog izvoza, uvoza, deficita robne razmjene, što je domino-efektom dovelo i do pogreške u izračunu kretanja BDP-a za 2011. Pogrešno je predstavljeno da je robni izvoz RH bio 8,8 milijardi eura (umjesto 9,6), uvoz 14,6 mlrd. (umjesto 16,3), a platni deficit 5,8 mlrd. eura (umjesto 6,7). Pokrivenost uvoza izvozom nije iznosila 60,3 posto, nego manje – 58,9 posto.

SUZANA KAČIĆ BARTULOVIĆ
Skandal u splitskoj školi: SDP-ovka pozirala s pištoljem, roditelji zgroženi, reagirao i Fuchs
r
OHR SAVJETNIK
Rozaceja: Crvenilo lica – možemo li ga sakriti?
  • Macaktom:

    Po 1000-ti puta zar nas Kradezeova sranja stvarno više mogu iznenaditi

  • stefj:

    Hm, po ovom članku ispada da smo jedan brod uvezli po 1,7 milijardi €, a izvezli po 800 milijuna? Još se ne bih začudio da se tako posluje, no kakav je to brod?

  • kresimirn:

    a jeste vi isto zapeli za milijardu... jedna milijarda simo tamo, tako svejedno