Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 1
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
U trendu

Stiže nova generacija SMS-ova

mobitel
Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL
1/3
31.10.2018.
u 08:12

Infobipov stručnjak 
Matija Ražem o razvoju RCS-a, novog standarda mobilnih poruka...

Čini se da je SMS doista besmrtan! Ovih je dana ime po ovoj još nevjerojatno popularnoj mobilnoj usluzi dobila i jedna politička afera, a i u nas se, kao i drugdje u svijetu, Short Message Service i dalje uvelike koristi. Ipak, doba je Messengera, WhatsAppa, Vibera i sličnih aplikacija koje za slanje poruka koriste internet-protokole pa im je trošak gotovo nepostojeći, a pružaju bolje opcije od standardnog SMS-a. Došlo je vrijeme da se krene dalje. Operatori u popriličnom broju zemalja već su ponudili Rich Communication Service, a s obzirom na to da su se u njegov razvoj uključili i divovi poput Vodafonea ili Googlea, čini se da će RCS uskoro postati standardom.

Kako je naš Infobip predvodnik u pružanju Short Message Servicea za poslovne korisnike, koji na svojoj platformi mjesečno obradi i više od 6 milijardi poruka, savršeno je jasno da su uz navedene globalne korporacije oni izravno uključeni u razvoj ove nove komunikacijske tehnologije. I na nedavnom velikom skupu u organizaciji GSMA i Infobipa u Rovinju RCS je bio jedna od tema, a među vodećim stručnjacima u nas upravo je Infobipov Matija Ražem, viši potpredsjednik za razvoj poslovanja i voditelj telekom-divizije u Infobipu.

Video Huawei predstavio mobitele s novim dizajnom trostruke kamere i jakom baterijom

– RCS je, najjednostavnije rečeno, nova generacija SMS-a. Zovu ga i SMS 2.0, SMS plus i revolucijom SMS-a. To je komunikacijski protokol (Rich Communications Services) definiran na razini GSMA, krovne udruge mobilnih operatora. Bude li šire prihvaćen, omogućit će da se kroz trenutačnu SMS aplikaciju razmjenjuju slike, video i linkovi te da se konverzacija vodi između više sudionika. Drukčije rečeno, SMS će u svojoj novoj varijanti imati sve karakteristike chat-aplikacija kao što su WhatsApp, Viber ili Facebook Messenger – objašnjava Ražem te nastavlja kako je, za razliku od tih aplikacija, RCS službeni standard mobilne industrije.

Da biste ga koristili, ne morate instalirati novu aplikaciju. Ona se već nalazi na vašem telefonu. Međutim, da biste kao korisnik mogli primiti RCS poruku, i vaš pametni telefon mora imati mogućnost za to. Morate na njemu imati “defaultnu” messaging aplikaciju koja podržava RCS. Najčešće je to ona ista aplikacija koju koristite za slanje i primanje SMS-a. Ako je proizvođač uređaja na njemu ostavio Googleovu aplikaciju koja dolazi s operativnim sustavom Android, RCS je već podržan. RCS ima i druge napredne značajke kao što su chatbotovi koji omogućuju automatizaciju komunikacije između krajnjeg korisnika i brendova.

– Primjerice, korisnik može postaviti pitanje korisničkoj podršci ili se raspitati o raspoloživim veličinama nekog odjevnog predmeta i dobiti odgovore od tzv. chatbota, softvera pokretanog umjetnom inteligencijom, koja omogućuje prepoznavanje uzoraka ljudskog govora i pruža odgovore u skladu s prepoznatim pitanjima – kaže Ražem. RCS je već sada dostupan na Android pametnim telefonima, na mobilnim mrežama koje podržavaju RCS standard. Dakle, da bismo ga koristili, nećemo trebati nove uređaje.

– Vrlo je zanimljivo u ovom trenutku pitanje iPhonea. Apple za sada ne podržava RCS i veliko je pitanje hoće li ga podržati. Ako to ne učini, korisnici iPhonea neće moći izmjenjivati RCS poruke s drugim korisnicima, osim ako ne preuzmu dodatnu RCS aplikaciju. Istraživačka kuća Juniper Research vjeruje da će do 2022. i Apple prihvatiti RCS standard, na ovaj ili onaj način. Ipak, u ovom trenutku teško je predvidjeti kako će se stvari odigrati, upozorava Infobipov viši potpredsjednik. RCS razmjenjuje podatke preko IP-a, odnosno internetske mreže, i koristi podatkovni paket mobilnih pretplatnika ili Wi-Fi. Sve 3G i 4G mreže podržavaju RCS, pod uvjetom da operator ima instaliranu potrebnu opremu.

– Drugim riječima, RCS će raditi na mrežama onih operatora koji za to stvore tehničke preduvjete, odnosno dograde središnje sustave za razmjenu poruka (IMS). Neki su u tome brži, neki sporiji, nekima je to prioritet, a nekima nije. U ovom trenutku RCS podržava nešto više od 60 mobilnih operatora, od njih ukupno 800, uglavnom u Europi, Sjevernoj Americi i Aziji. Japan je svijetli primjer sa svim podržanim mrežama. Tvrtke poput Googlea, Samsunga i drugih proizvođača mrežne opreme i telefona aktivne su na polju poslovne komunikacije preko RCS-a. Prema podacima GSMA, RCS trenutačno ima nešto više od 160 milijuna aktivnih korisnika mjesečno. Mobilni operatori ulažu u razvoj mreže i usluga, kao i u međunarodnu povezanost s operatorima u drugim zemljama. Valja imati na umu da je RCS još uvijek relativno nova usluga, no brzo se razvija i može se očekivati da će u idućim godinama snažno rasti – kaže Matija Ražem navodeći kako britanski Juniper Research predviđa da će do 2022.

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL, Josip Regović/PIXSELL

RCS biti dostupan na više od dvije milijarde mobilnih telefona, ili na 38 posto svih mobitela koji će tada biti u upotrebi, što je ogroman porast u odnosu na današnje brojke. Navode i da će u nekim regijama, primjerice Sjevernoj i Južnoj Americi, zapadnoj Europi te u Kini i na Dalekom istoku RCS poruke moći primiti više od polovice svih mobilnih telefona koji će se tada koristiti. Ostaje pitanje hoće li RCS biti jeftiniji ili skuplji od postojećih usluga.

– O tim se pitanjima upravo raspravlja širom svijeta, ne samo u krugovima mobilnih operatora već i različitih povezanih IT tvrtki i strukovnih organizacija. Kako se radi o vrlo ranoj fazi, ispituju se različiti modeli naplate i komercijalizacije RCS-a. Za sada je teško reći koji bi mogao postati dominantan. Sigurno je da operatori traže održiv poslovni model i u igri su brojne mogućnosti – kaže Ražem.

 Do kraja 2018. u Europi 43 milijuna korisnika RCS-a

Gavin Patterson, glavni analitičar britanske istraživačke kuće Mobilesquared, navodi da je krajem 2017. oko 80 milijuna ljudi širom svijeta aktivno koristilo RCS. Očekuje da će do kraja 2018. taj broj biti 275 milijuna, a do kraja 2019. čak milijardu.

– U Ujedinjenom Kraljevstvu korisnika je još uvijek malo jer je Vodafone za sada jedini mobilni operator koji je uključio RCS. Ipak, očekujemo da će do kraja iduće godine u UK biti 30 milijuna aktivnih korisnika RCS-a jer će ga aktivirati i drugi operatori. RCS se brže širi u zemljama kao što su Njemačka i Rumunjska, gdje ga je uključila većina mobilnih operatora. Do kraja 2018. u Europi će RCS koristiti više od 43 milijuna ljudi, rekao je Patterson u komentaru za Večernji list.

 Infobip u partnerstvu i s Uberom

Infobip je već ranije dogradio svoju tehničku platformu RCS kapacitetom, na čemu su radili njihovi stručnjaci u Zagrebu i Vodnjanu, a početkom godine industriji su predstavili RCS pilot projekt s Uberom i Vodafonom. Uber je kroz taj projekt ispitivao mogućnosti za oblikovanje naprednih komunikacija i poslovnih scenarija prema svojim vozačima i putnicima. RCS je bio zanimljiv i u kontekstu njihove usluge Uber Eats.

– Sredinom listopada u Londonu smo nastupili kao glavni sponzor stručnog skupa o RCS-u. Okupili su se predstavnici britanskih mobilnih operatera, stručnih organizacija i globalnih brendova. Istraživačka kuća Mobilesquared predstavila je rezultate najnovijih istraživanja RCS-a, a među govornicima je bio i naš stručnjak Željko Bak iz Zagreba. Za nas je RCS još jedan kanal koji smo dodali na naš glavni proizvod – komunikacijsku platformu u oblaku. U mnogo smo je navrata proširivali novim kanalima i vjerujemo da smo u vrlo dobroj poziciji to činiti i dalje, ne samo s RCS-om već i drugim tehnologijama koje dolaze, kaže viši potpredsjednik Infobipa Matija Ražem.

Komentara 1

DA
davorradman
12:01 27.02.2019.

I od svih tih silnih riječi, ni zucnuti o tome kada će NAŠI operateri to podržati?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije