Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 149
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
NE NASJEDAJTE

Ako dobijete ovakav poziv, ne odgovarajte s 'da'. Radi se o podmukloj prevari

Poziv
Shutterstock
08.11.2025.
u 06:30

Ponekad će vas pokušati zadržati na liniji predstavljajući se kao službenik banke ili državne institucije, no često poklope slušalicu odmah nakon vašeg potvrdnog odgovora

"Čujete li me sada?", "Jeste li to vi?", "Jeste li tamo?" Ukoliko vam netko postavi ovakvo pitanje u normalnom razgovoru, pristojno je dati do znanja da ga čujete jasno i glasno. Međutim, ako vam isto pitanje postave na početku poziva s nepoznatog broja, trebali biste biti na oprezu.

Upravo su takva pitanja, kako prenosi HuffPost, znak sve raširenije telefonske prevare, na koju upozorava i Better Business Bureau, neprofitna organizacija koja prati lažno oglašavanje i pritužbe potrošača. Melanie McGovern, direktorica za odnose s javnošću u BBB-u, istaknula je kako je od ožujka 2024. zabilježen značajan porast prijava građana zabrinutih zbog ove metode. Scenarij je jednostavan. Nepoznata osoba započinje poziv pitanjem "Čujete li me?" kako bi vas navela da odgovorite s "da".

Ponekad će vas pokušati zadržati na liniji predstavljajući se kao službenik banke ili državne institucije, no često poklope slušalicu odmah nakon vašeg potvrdnog odgovora. Njihov primarni cilj je dobiti snimku vašeg glasa kako izgovarate "da" i potvrditi da je telefonski broj aktivan. Jednom kada znaju da ste spremni odgovoriti, prevaranti vas mogu nastaviti zvati i pokušati vas "uhvatiti na prepad" u trenutku kada ste manje koncentrirani, objašnjava McGovern.

Kelly Richmond Pope, profesorica forenzičkog računovodstva i autorica knjige o prevarama, kaže da bi vam nasumično pitanje "čujete li me?" trebalo biti prvi znak za uzbunu. Takav početak razgovora s nepoznatim brojem sumnjiv je "jer odstupa od tipičnog i uobičajenog načina komunikacije", navodi Pope. Prije nego što vas uhvati panika, važno je napomenuti da, prema podacima BBB-a, za sada nema zabilježenih slučajeva financijskih gubitaka koji su izravno proizašli iz ovih poziva.

Organizacija sugerira da bi, u najgorem slučaju, prevaranti mogli iskoristiti snimku vašeg "da" kako bi autorizirali troškove na vašem telefonskom računu ili vas prijavili na neželjene usluge. "Nikada ne znate kako se snimka vašeg glasa može iskoristiti, izrezati i umetnuti u poziv s bankom ili kreditnom kućom kako bi se, primjerice, otvorila nova kreditna linija", upozorava Pope.

Ipak, Amy Nofziger, direktorica mreže za podršku žrtvama prevara pri organizaciji AARP, smatra da samo pitanje "čujete li me?" ne bi trebalo izazvati veliku paniku. Ona naglašava kako u njihovim bazama podataka nema dokaza koji bi povezivali odgovor na to pitanje s konkretnim financijskim prevarama. "Nitko nam se nije javio s pričom 'Izgubio sam 50.000 dolara zbog prevare s pitanjem čujete li me?'", ističe Nofziger.

Kako tvrdu, potrošači bi trebali biti znatno više zabrinuti zbog prevara lažnog predstavljanja ili onih koje uključuju poklon-kartice, jer je dokazano da one dovode do velikih financijskih i emocionalnih gubitaka. Stoga, ako pozivatelj nastavi razgovor i nakon početnog pitanja, imate više razloga za brigu. "Pita li vas za osobne podatke? Traži li od vas da uplatite kriptovalute ili kupite poklon-kartice? Ako je odgovor potvrdan, onda je 100% riječ o prevari", zaključuje Nofziger.

Pomisao da ste možda ugrozili svoju privatnost može biti stresna, no postoje koraci koje možete poduzeti kako biste ostali mirni i zaštićeni. "Viđala sam ljude u potpunoj panici jer su rekli 'da' na telefon. Naš je posao smiriti ih", kaže Nofziger. Prevaranti pobjeđuju kada vas obuzmu strah i tjeskoba, jer tada prestajete racionalno razmišljati. Umjesto da djelujete iz straha, djelujte iz pozicije snage i informiranosti. Umjesto da automatski odgovorite s "da", Nofziger predlaže da pitanje okrenete u svoju korist i upitate: "Zašto pitate?". Na taj način vi preuzimate kontrolu nad razgovorom.

Čak i ako vas pozivatelj oslovi imenom, ne opuštajte se. Mnogi osobni podaci danas su lako dostupni putem javnih registara ili društvenih mreža. Prevaranti će pokušati stvoriti osjećaj prisnosti kako bi vas naveli da otkrijete više informacija nego što biste inače. Najučinkovitiji način da se zaštitite jest da jednostavno ne odgovarate na pozive s nepoznatih brojeva. Pustite da se poziv preusmjeri na govornu poštu. Ako je nešto važno, poput poziva iz liječničke ordinacije, ostavit će vam poruku. Ako se javite, potvrđujete prevarantima da je vaš broj aktivan i time postajete meta za buduće pozive.

Ako ste i dalje zabrinuti, detaljno pregledajte svoje bankovne izvatke i račune kreditnih kartica u potrazi za neovlaštenim troškovima. Ako uočite sumnjive transakcije, prijavite ih svojoj banci i policiji. Možete djelovati i proaktivno – kontaktirajte svoju banku, objasnite situaciju i upitajte koje korake možete poduzeti kako biste spriječili potencijalne probleme. Na kraju, najbolja obrana od ovakvih prevara jest oprez i informiranost. Ne dopustite da vas trenutak nepažnje dovede u neugodnu situaciju.

Inspekcija pregledavala torbe dostavljača hrane: Mnogi pali na testu higijene, objavili i fotografije
Ključne riječi

Komentara 2

Avatar Točka na i
Točka na i
09:58 08.11.2025.

Tko se meni ne predstavi ja ga prvo pitam : "tko ste vi" ... a ako je snimljen "da" nešto što j eopasno onda su neki regulatori i tijela državne uprave jako zakazale u svom radu i štićenju GDPR-a!

HR
hrza
13:01 08.11.2025.

Ja redovito dobivam takve pozive i odgovaram na njih i nemam problema.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja

Pretplata