Svaki vozač koji kupuje rabljeni automobil nada se da on neće imati skrivenih nedostataka ili da mu stanje na brojaču kilometara neće biti lažirano. Međutim, pronaći vozilo s čistom poviješću može biti priličan izazov. Istraživanje tvrtke carVertical koja obrađuje podatke o automobilima pokazalo je da je rizik još veći pri kupnji automobila određenih marki – osobito ako tražite pristupačan model premium klase. Pokazalo se da modeli ekonomske klase češće imaju čistu povijest. Automobilom s čistom poviješću smatra se model koji nikada nije bio oštećen, nije mu lažirana kilometraža, nije korišten kao taksi vozilo, nije korišten za usluge dijeljenja vožnje ili usluge dijeljenja automobila i nije bio otpisan. Među svim markama vozila provjerenih u Hrvatskoj putem carVerticala ističe se Citroën – 72% automobila ovog proizvođača imalo je čistu povijest, a slijede ga Peugeot (69,7%) i Nissan (61,5%).
Citroën, Peugeot i Nissan proizvode vozila koja općenito manje privlače pažnju onih koji žele nepošteno zaraditi. Osim toga, ove marke obično nemaju snažne motore koji bi inače privukli vozače sklone riziku, što bi dovelo do povijesti oštećenja. Slijedi Alfa Romeo, čijih je 60,2% rabljenih automobila provjerenih na carVerticalu imalo čistu povijest. Na petom mjestu marki s čistom poviješću rabljenih vozila ponuđenih na prodaju je Toyota (59,8 posto). „Automobil s čistom poviješću mnogo je lakše prodati za dobru cijenu“, objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila i voditelj komunikacija u tvrtki carVertical. Tu se ubrajaju i Dacia (57,7%), Renault (56,8%), Fiat (56%), Seat (54,8%), Mazda (46%).
Pronalaženje automobila s čistom poviješću zahtijeva vrijeme i trud, a neke su marke posebno rizične. Među svim vozilima koje je carVertical provjerio u Hrvatskoj, BMW modeli imali su najgore rezultate – samo ih je 15,7% imalo čistu povijest. Sljedeći na listi su Ford (42%) i Audi (42,2%). U većini zemalja uključenih u istraživanje, znatno je manja vjerojatnost da će premium automobili imati čistu povijest, što znači da bi ljubitelji tih marki trebali biti posebno oprezni pri kupnji rabljenog modela. „Mnogi ljudi sanjaju o kupnji automobila premium klase, ali ne procjenjuju uvijek u potpunosti rizike koji dolaze s kupnjom takvog rabljenog vozila. Budući da su ova vozila skuplja, veća je vjerojatnost da će nepošteni prodavači krivotvoriti njihovu kilometražu ili sakriti nedostatke. S druge strane, jednostavno im se ne isplati riskirati skrivanjem povijesti vozila budget klase jer od prodaje takvih modela nema velike zarade“, kaže Buzelis.