Naslovnica Zagreb ZG Vijesti

Evo što nam je ostavio vizionar koji je 'preselio' grad preko Save

Za njegova je mandata, od 1952. do 1963., metropola dobila i sljemensku žičaru te plivalište Mladost, a tramvaj je stigao u Držićevu
23. kolovoza 2017. u 14:00 63 komentara 4033 prikaza
Većeslav Holjevac
Foto: Goran Stanzl/Pixsell
Pogledajte galeriju 1/5

Može se prst uperiti u doslovno pola grada i reći kako ničega od toga ne bi bilo da nije bilo njega. Većeslav Holjevac, čija je stota obljetnica rođenja obilježena jučer, bio je gradonačelnik za čijeg je mandata Zagreb prešao preko Save. A malo je tko u ono vrijeme mogao pretpostaviti da će se i približiti rijeci, a kamoli da će je prijeći. No Holjevac je učinio upravo to, zbog čega je Ivo Frangeš zaključio: “Što je Šenoa naslutio kroz daleku viziju, Holjevac je stvorio, što je Krleža spominjao kao trnjansko blato i močvaru, Holjevac je pretvorio u gradsko središte.”

Park Grič Novi sjaj parka Grič Arhitekt Marijan Hržić: Testirao sam svaku klupu

Spasio ga od Beograda

Većeslav Holjevac rođen je 1917. u Karlovcu. Bio je političar, partizanski general i pisac, a dužnost gradonačelnika Zagreba obavljao je od 1952. do 1963. Jedna od njegovih prvih i ključnih odluka bilo je premještanje Velesajma iz Savske na desnu obalu rijeke. Nakon što ga je 1956. preselio, Velesajam je i više puta spasio od premještanja u Beograd, a nova komunalna infrastruktura iskorištena je za gradnju stambenih naselja “s one strane Save”. Doselili su se onamo mahom radnici koji su došli u Zagreb budući da je u tom razdoblju industrijski procvao. Sagrađene su tvornice ulja i papira, Chromos, OKI, Nikola Tesla... Zagreb je dobio i niz novih sportskih te kulturnih institucija poput Doma sportova, Zimskog plivališta Mladost, Instituta Ruđer Bošković, tiskare Vjesnik, zgrade Elektrotehničkog fakulteta, Pučkog učilišta, Iličkog nebodera... Medvednica je dobila prvu skijašku žičaru, pripremala se gradnja autobusnog kolodvora i putničke zgrade na Plesu, a stigla je i tramvajska pruga u Držićevu i Šubićevu.

Beč i Milano za inspiraciju

– Jako sam ponosna što sam kći gradonačelnika koji je od Zagreba napravio velegrad. Sjećam se da bio veliki vizionar i pun energije. Radio je po cijele dane, a onda bi popodne došao kući, ukrcao nas klince u auto i išli smo gledati Zagreb. Nadzirao je gdje se radi, ali i tražio gdje će niknuti nove zgrade, ondje gdje je još bilo “kukuruzište“ – prisjeća se njegova najstarija kći Tatjana Holjevac dodajući kako je otac inspiraciju često tražio u metropolama poput Beča i Milana. Posebno joj je drago što je upamćen kao “onaj koji je najviše učinio za Zagreb”, a to dokazuje i spomenik koji mu je podignut 1994., 24 godine nakon smrti, i dalje jedini spomenik zagrebačkom gradonačelniku.

Obljetnica je svečano jučer obilježena i u Skupštini, gdje je o Holjevčevim zaslugama govorio i aktualni gradonačelnik Milan Bandić, koji je više puta istaknuo kako mu je on bio i ostao uzor.


Novi Zagreb bio mu je najveći projekt, pa je odlučio i živjeti u Sigetu

Holjevac je prvo živio u Nazorovoj, no onda se preselio u Siget, na 11. kat nebodera. Odlučio je doći u Novi Zagreb koji je bio njegov najveći projekt. Stoga ne čudi da Avenija Većeslava Holjevca povezuje novi dio grada sa “starim”, i to baš preko Mosta slobode koji je izgrađen 1959. Jako mu je bilo važno i uređenje Trnja pa je gradsku upravu preselio u novu vijećnicu u Vukovarskoj, gdje je počela i gradnja Palače pravde, dvorane Lisinski... – Otac je jako volio Novi Zagreb i mislim da izgleda baš onako kako ga je zamislio. Htio je da svaki kvart može funkcionirati za sebe, da ima školu, vrtić, dom zdravlja i trgovački centar. Jako mu je bilo važno i zelenilo – ističe njegova kći Tatjana Holjevac. No čini se da toga naslijeđa nestaje, napominje urbanist Niko Gamulin, jer je zelenilo danas sve ugroženije, a planska gradnja koja se poštovala zamjenjuje se, kaže, stihijskom betonizacijom.     

Zagreb: Građani prosvjeduju protiv izgradnje poslovne zgrade na livadi u Sigetu Protiv izgradnje Prosvjed u Sigetu: 'Ovo nije Legograd - ovo je Zagreb'   Sandra Perković SANDRA PERKOVIĆ Dvorana na Velesajmu! Za mene je mala, za sprintere odlična    Novakova ulica uskoro će postati zona usporenog prometa Skeptični su u Novakovoj: Da auti ovuda voze 5 km/h? Nema šanse!
smoker box
SAVRŠENA AROMA
Nedostaje vam onaj karakterističan miris dimljenja, a ne želite se odreći komfora plinskog roštilja?

A1 izdvaja za Vas

  • carlo20:

    Proširio je bez veze Zagreb na preko 600 km² (po stanovništvu duplo veći Beograd ima površinu 360 km²). Umjesto da je sređivao zemljišne knjige i katastarski kaos zbog čega i dan danas imamo problema, te novogradnjom popunjavao prazan prostor starog ... prikaži još!g Zagreba te rušio tisuće potleušica koje danas vidimo po glavnim avenijama Zagreba, Holjevac je krenuo u nenormalno proširivanje Zagreba gradnjom ružnog betonskog socijalističkog sivila u koje je ciljano naseljavao samo one s partijskom knjižicom. Novi Zagreb je gradio je na zelenim površinama, krčio šume i njive, otimao je zemlju i kuće starosjediocima kojima dan danas nije plaćena ta otimačina. Danas u Zagrebu ima toliko rupa i praznog prostora te potleušica po glavnim avenijama koje koče razvoj Zagreba, a za to je najodgovorniji Holjevac, za katastarski kaos je najodgovorniji Holjevac, naravno, o tome ni riječ, već se svi moramo diviti socijalističkoj ružnoj arhitekturi nad kojom se 99% turista zgražava i izbjegava u širokom luku.

  • stefj:

    Gledajući iz perspektive ondašnje Juge, čovjek je sigurno bio jedna svjetla točka. Ali gledajući iz perspektive bilo koje zapadne zemlje, Zagreb bi se sigurno kud i kamo više razvio da Hrvatska nije bila u komunizmu i da nije bila u ... prikaži još! Jugoslaviji. Na žalost naklapanje što bi bilo kad bi bilo spada u alternativnu pseudoznanost i besmisleno je... No i za njega vrijedi kao i za većinu istih - ne pitaj me što sam radio prije '52...

  • sani1:

    Bože, koliko idiotarija u komentarima.