Naslovnica Vijesti

Zašto 'lažu'? Puhovski: Ankete se rade neozbiljno i zato su griješile

Davor Gjenero: 
Istraživanja javnog mišljenja nisu dovoljno kvalitetna za izbornu prognozu
30. prosinca 2014. u 09:39 97 komentara 14377 prikaza
Žarko Puhovski
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/2

Sve ankete koje su se provodile uoči prvog kruga predsjedničkih izbora aktualnom predsjedniku Ivi Josipoviću davale su debelu prednost.

Prema istraživanju Ipsos Pulsa provedenom sredinom prosinca, Josipović je dobivao čak 46,5 posto podrške, a Kolinda Grabar-Kitarović 34,9 posto.

Nema urote

Sličnu razliku u postotcima predviđalo je i istraživanje Promocije plus za RTL. Istraživanja su “promašila” i kada je u pitanju Ivan Vilibor Sinčić. Iako mu je istraživanje Ipsos Pulsa dalo prednost u odnosu na Milana Kujundžića, postotak podrške koji je u njemu dobio bio je manji od deset posto. Zbog čega su ankete toliko podbacile u odnosu na stvarni rezultat izbora? Politički analitičar Davor Gjenero drži da ima više razloga za to.

– Kao prvo, ne treba polaziti apriorno od urotničkih teorija da oni koji provode ankete rade i devijacije i precjenjuju jedno a podcjenjuju drugo biračko tijelo. Također, klasično konzervativno biračko tijelo izbjegava sudjelovati u anketama pa HDZ i HSS u najvećoj mjeri loše prolaze te su podcijenjeni, dok su liberalne opcije obično precijenjene – napominje Gjenero.

Isto tako, dodaje, istraživanja javnog mišljenja nisu dovoljno kvalitetna za izradu izborne prognoze, već pokazuju stanje političke arene na dan kada se ono provodi.

Važnost sučeljavanja

Da ankete ne lažu, odnosno ne griješe namjerno, drži i analitičar Žarko Puhovski. – Ankete su pogrešne ne iz namjere nego iz čistog neznanja. To je neodgovorno i trebalo bi početi raditi ozbiljnija istraživanja. Problem je što se rade na nedovoljnom uzorku te se previše oslanja na telefonske ankete... – smatra Puhovski. Ne vjeruje ni u teorije da su “trendove” promijenila sučeljavanja.

– To bi značilo da su sučeljavanja podigla Sinčića 300%, a to je nemoguće. Obično sučeljavanja djeluju na pojedinu listu ili kandidata za nekoliko postotaka – kaže Puhovski.

>>Josipović je bio zatečen i u šoku, Grabar Kitarović sigurna i u zanosu

>>Pogledajte prvi susret Josipovića i Grabar Kitarović nakon izbora

Ankete davale prednost Kujundžiću, a ne Sinčiću

Baš sve ankete davale su veliku prednost Ivi Josipoviću u odnosu na Kolindu Grabar-Kitarović. Ono u čemu su ankete pogodile bilo je jedino da će se predsjednik birati u drugom krugu, odnosno da pobjednika nećemo dobiti već nakon prvog izbornog kruga.

Gotovo sve ankete davale su znatnu prednost kandidatu Milanu Kujundžiću u odnosu na Ivana Vilibora Sinčića. A dogodilo se upravo suprotno.

  • Avatar nathanael.opet
    nathanael.opet:

    Ovo što pričaju puhovski & co. jednostavno nije istina! ... Ne radi se tu o šlamperaju (zanimljivo da to tek sad tvrde, a isto se događa godinama) - nego upravo suprotno - "ankete" se rade stručno i pomno smišljeno s ... prikaži još! jednim ciljem: kreiranje javnog mijenja, a ne analiza - namiještanje glave, a ne statistika. ... "agencije" tako postaju aktivni promotori pojedinih kandidata.

  • Avatar gecdra
    gecdra:

    Lažu več 70 godina,nebudu dugo.

  • Avatar HRVATSKI CENTAR OIE
    HRVATSKI CENTAR OIE:

    Svi nešto prebrojavaju, da li je 38 ili 37 posto, pa ću i ja. U pet godina javni dug narastao od 18 na 34 milijarde eura, broj radnih mjesta smanjen je za 150 tisuća, a broj nezaposlenih povećan za 120 ... prikaži još! tisuća te je BDP smanjen za otprilike 13 posto. Dovoljno, ili da brojim ovršene, blokirane, gladne?