Iako je javna rasprava o predloženim kriterijima za upis u srednje škole završila u petak 7. ožujka, žestoke se kritike na račun ponuđenih rješenja ne stišavaju. Osim ogorčenih roditelja osmaša kojih se to izravno tiče, ali i nastavnika glazbenih i plesnih škola čiji se rad omalovažava, reagirali su i učenici, odnosno njihovi predstavnici u Nacionalnom vijeću učenika. Oni su, kako nam kažu, Ministarstvu obrazovanja uputili primjedbe i prijedloge na predloženu odluku o elementima i kriterijima za upis u srednju školu.
– Tražimo da se osmašima, osim sportskih rezultata, vrednuje i učenje stranih jezika, kao i pohađanje glazbene ili plesne škole. Sportska postignuća boduju se za sve škole, a šestogodišnja glazbena ili plesna škola samo za umjetničke škole. To je čista diskriminacija i mi želimo da se to promijeni. Dodatni bodovi jako su važni i oni nagrađuju nečiji trud – komentira predsjednik Nacionalnog vijeća učenika Luka Leopoldović. Njegova kolegica u vijeću Hana Josić naglašava apsurdnost davanja dodatnih bodova za glazbenu ili plesnu školu učenicima koji će upisati neku umjetničku školu.
Uzornima ukinut bod
– Za umjetničke škole ionako se mora položiti prijamni ispit. Prema tome, dodatni su bodovi za umjetničke škole irelevantni. Po ovom što Ministarstvo predlaže ispada da se isplati jedino baviti sportom. Smatramo da je to nepravedno – naglašava Hana i zaključuje:
– Čini mi se da izmišljaju toplu vodu kako bi stvorili privid da se nešto mijenja i kako bi se stekao dojam da nešto rade.
Drži i da nije dobro ni što je za uzorno vladanje ukinut jedan bod. Karlo Horvat, potpredsjednik Nacionalnog vijeća, učenik je prvog razreda daruvarske Gimnazije. Kad se upisivao prošle godine, u generaciji koja se prva upisala elektronički, dodatnih bodova nije imao.
(Foto: Dusko Jaramaz/Pixsell)
Trud treba vrednovati
– Imamo prijatelja koji je pohađao glazbenu školu. Ti bodovi pomogli su mu da se upiše, a njima je nagrađen i njegov trud. Nije lako ujutro ići u redovnu osnovnu, a popodne u glazbenu i obrnuto. Po cijeli dan nije bio kod kuće, nije imao vremena za igru i druženje s prijateljima. Uložio je ogroman trud i vrijeme i to bi trebalo vrednovati – ističe Karlo Horvat nadajući se da će Ministarstvo prihvatiti njihove primjedbe.
Pisanje primjedbi inicirala je Lukra Širok, predsjednica Vijeća učenika Dubrovačko-neretvanske županije.
– Mi zastupamo i naše kolege, učenike osnovnih škola, želimo im pomoći koliko možemo, a isto tako ta djeca koja će ovog ljeta upisati srednju školu jednog će dana raditi ovako nešto za svoje mlađe kolege – objašnjava motive zbog kojih se Nacionalno vijeće učenika uključilo u javnu raspravu o predloženim kriterijima za upis u srednje škole.
Lukra, maturantica gimnazije i glazbene škole, upozorava:
– To je diskriminacija i to ne smije tako ostati.
>> Za sportski uspjeh do tri boda na upisu, za glazbeni ili jezik - ništa?
>> Je li kriv, onaj tko ukazuje na pogreške ili onaj tko ih čini?
Što se ima bodovati strane jezike za matematičku gimnaziju? Što ako talentirano dijete živi u mjestu u kojem nema škole stranih jezika, ni kakvog kluba ili plesne škole? Za upis u srednjoškolsko obrazovanje treba bodovati samo znanje, treba nam mala matura. Ako kakvo dijete dobro nabija loptu ili se na prstićima kao zvrk okreće dok mu neko drugo krasno pjeva ili svira, ne znači da će naučiti rješavati diferencijalne jednadžbe.