Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Taksisti: Trošimo 9 milijuna kn na obveze koje Uber nema

Država smatra da Uberovi vozači obavljaju taksi prijevoz, a da za to nemaju licence, dok u Uberu tvrde da iznajmljuju vozilo s vozačem
23. lipnja 2017. u 10:05 41 komentara 2311 prikaza
prosvjed taksista
Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Taksisti su u srijedu blokirali jednu od najprometnijih ulica u Zagrebu i tako obistinili svoje više puta ponavljane prijetnje da će prosvjedovati zbog Ubera koji smatraju nelojalnom konkurencijom. Pozivaju se pri tome na Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture koje je zaključilo da Uberovi partner-vozači u Hrvatskoj posluju nelegalno jer obavljaju taksi prijevoz bez potrebnih dozvola i licenci.

Prosvjed taksista Sve dok država ne ukine Uber, mi ćemo na ulice

Nedorečeni zakon

Kad je u srijedu na sjednici Vlade i premijer Andrej Plenković ponovio taj stav Ministarstva, prosvjednici su se razišli. Iako taksisti i Vlada tvrde da Uberovi partner-vozači nude klasičnu uslugu taksi prijevoza i to nezakonito, u Uberu tvrde da oni nude uslugu najma vozila s vozačem, a da je zakon u tom području nedorečen. No država to objašnjenje ne prihvaća pa prometni inspektori izriču prekršajne kazne Uberovim vozačima i zapljenjuju im vozila. Glavni argument taksista protiv Ubera su troškovi koji oni imaju jer se moraju držati zakona, a Uberovi vozači nemaju iako obavljaju isti posao. A ti troškovi, prema njihovoj računici, za oko 2500 taksista na godišnjoj razini iznose oko devet milijuna kuna. Stoga, smatraju taksisti, Uberovi vozači mogu imati niže cijene prijevoza jer nemaju troškove poput periodičkog pregleda vozila, baždarenja taksimetra, plaćanja licenci te taksi ispita za poznavanje grada... Uberovi partner-vozači pak tvrde da oni moraju plaćati PDV na uslugu najma Uber aplikacije, a da samo ta stavka na bazi 2500 vozača godišnje iznosi između tri i 12 milijuna kuna, ovisno o prihodima. O konačnoj sudbini Ubera u Hrvatskoj odlučit će novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, koji je u izradi.

prosvjed taksista
1 / 19
Prosvjed - Vukovarska

Za regulaciju taksi prijevoza u novom zakonu formirana je i posebna podskupina u kojoj su predstavnici svih zainteresiranih strana pa tako i taksista i Ubera. Novi zakon trebao bi liberalizirati taksi tržište, koje je prema mnogim mišljenjima sad preregulirano, pogotovo što se tiče ograničenog broja licenci za taksi prijevoz u nekim gradovima poput Zagreba. Taksisti se pri tome zalažu da se u biti zadrži postojeće stanje, izuzev tvrtki poput Cammea i Eko taksija, koje su ipak za lakši pristup tržištu, dok u Uberu navijaju za što veću liberalizaciju, prvenstveno što se tiče ograničenog broja licenci kako bi se olakšao ulazak na tržište, ali i da lokalna vlast više ne određuje cijene taksi usluga. Pri tome u Uberu pristaju na to da njihovi vozači moraju imati sve potrebne dozvole kao i taksisti, a razlika između klasičnog taksija i Ubera bila bi u tome da taksi i dalje bude jedna vrsta javnog prijevoza pa bi mogao i dalje voziti po žutim trakama i pješačkim zonama dok Uberovi vozači to ne bi mogli. Taksisti bi također i dalje mogli primati putnike s ceste dok bi uberovci mogli to raditi samo putem aplikacije. Uberovi vozači kao i taksisti moraju raditi po 12 sati dnevno kako bi zaradili plaću od 4000, 5000 kuna. Ministarstvo je pak utvrdilo da ti vozači ugovor potpisuju s Uberovom tvrtkom u Nizozemskoj koja i ubire od njih 25 posto provizije od svake vožnje.

Uber i taksi | Autor : VL Foto: VL

Bez uvida u prihode vozača

Stoga prihodi tvrtke Uber Croatia koja je registrirana u Hrvatskoj nisu veliki. Lani je ta tvrtka, u prvoj punoj godini poslovanja u Hrvatskoj, imala ukupne prihode od 4,2 milijuna kuna i neto dobit od 232 tisuće kuna. Državi je platila 99.500 kuna poreza na dobit.

Uber Croatia bavi se marketingom i promidžbom Uber aplikacije. Tvrtka plaća sve poreze i doprinose u Hrvatskoj te posluje s profitom – kazali su nam u Uberu i dodali da njihovi partneri posluju kroz vlastite tvrtke ili obrte, tako da nemaju uvid u njihove prihode ili zbroj ukupnih davanja državi pa to ne mogu ni komentirati.      

Marina Šunjerga Uber gubi pravo na rad diljem svijeta jer ne slijedi pravila Andrej Plenković Spor taksista Plenković na strani prosvjednika protiv Ubera: Zaplijenili smo 11 vozila Prosvjed - Vukovarska Uber o prosvjedu Vozač Ubera otkrio 'računicu' njegovih kolega: 'Zarada mu je do 9000 kn...'

Uber po zemljama

Italija

1. U Italiji smije raditi samo Uber Black 

Uber može raditi u Italiji, odredio je sud u Rimu u svibnju ove godine, ali samo Uber Black (crni luksuzni automobili s vozačem), koji nije velika konkurencija taksiju. Uber Pop, Uber X i Uber Pool zabranjeni su na temelju sudske odluke. 

2. Cijena licence ovisi o gradu, najskuplja u Veneciji

U Italiji se za licencu vozača taksija u Milanu plaća oko 150.000 eura, u Rimu oko 200.000, u Firenci 350.000 eura, a Venecija drži rekord s 400.000 eura. To je i neka vrsta otpremnine za taksistu jer licencu može prodati.

3. Taksisti traže da im se ne ukinu otpremnine

Gradovi ne povećavaju broj taksija i tako štite i otpremninu taksista. U talijanskim gradovima ima oko 50 tisuća taksi-licenci. Osnovno je što taksisti traže da im se preko noći, dolaskom Ubera, ne ukine mogućnost dobivanja otpremnine. 

Francuska

1. Uber France platila je 1,2 milijuna eura taksistima

U Francuskoj je 2016. izrečena kazna od 800.000 eura društvu koje je 2015. omogućilo upotrebu UberPop, a Uber France morao je platiti 1,2 milijuna eura nacionalnoj udruzi taksista. Ta aplikacija sad je zabranjena, a postoji UberX. 

2. Predlaže se da 5000 eura bude granica za porez

Glede plaćanja poreza, glavni menadžer Ubera za Europu Thibaud Simphal kaže da bi se moglo, kao što se razmišlja u Francuskoj, postaviti granicu. Oni koji zarađuju do 5000 eura godišnje ne moraju plaćati porez. 

3. Glavni menadžer Ubera za Europu bio uhićen

Glavni menadžer Ubera za Europu, Thibaud Simphal, kao odgovorni za Francusku bio je 2015. uhićen nakon što je UberPop proglašen nelegalnim. Simphal kaže da je od tada mnogo toga izmijenjeno i drukčije se gleda na Uber. 

1. Taksisti u Španjolskoj traže odluku suda o licenci 

Taksisti su od lokalnog suda u Španjolskoj zatražili da se izjasni oko Ubera koji nije zatražio od grada licencu za djelovanje. Barcelonski sud je sve proslijedio europskom sudu i odluka se još čeka. 

2. Odvjetnik Europskog suda o Uberu kao poduzeću 3. Trebat će dozvole koje ukidaju nelojalnost

Prema mišljenju glavnog odvjetnika Europskog suda pravde Macieja Szpunara, Uber je prijevozno poduzeće. To ne znači da će i sud biti istog mišljenja, ali ako bude tako, onda će se prilagoditi uvjetima koje imaju taksisti.

3. Trebat će dozvole koje ukidaju nelojalnost

U gotovo svim europskim državama postoji suglasje kako su Uberu potrebne dozvole kojima bi se jamčila sigurnost putnika i ukinula nelojalna konkurencija. Što vrijedi i za druge prijevozničke platforme (Lyft, Hitch a Ride...) (Silvije Tomašević)

Proveli smo jedan radni dan u adventskoj kućici
Nema predaje
Proveli smo jedan radni dan u adventskoj kućici: Radila sam kao BioManijak
  • drznedaj:

    Taksisti, pa prebacite se vi na uber, riješiti ćete se davanja , licenci itd. Jos ako budete marljivi i pristojni, do it cete do re ocjene sa time i puno prijevoza i zaradit ćete više sa manje davanja. Idite s vremenom.

  • Shaman:

    Može li mi netko objasniti zašto je taksist s tisuću dozvola vbolji od Uberovca? Što to meni kao korisniku usluga znači?

  • Dabiša:

    Često se vozim taksijem. Nikad ne dobijem račun, spomene ili priupita netko svaki stoti put. Ovo me je toliko razljutilo u srijedu da ću namjerno probati s Uberom, da vidim kakav je. Dosad nisam. I za male i kraće relacije ... prikaži još! (rtz) saznaš koliko im je dobro. Ovi moji sa stajališta, sve ih znam, redom iznajmljuju vlastite apartmane, sve zarađeno na taksiju. Kuće sređene, stanovi vrhunski, nikakvi krediti i dugovi. A listom poluobrazovani krkani s jedva kojim razredom škole. Malo koji vrhunski liječnik ili priznat inženjer ima što i oni. A koga pljačkaju? Baku što dođe s vlaka, jedva hoda, pa do Šalate 100 kuna uzimali. Samo su političari gori i ljigaviji. Čast malobrojnim izuzecima. .