Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 1
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
USPJEŠNO PROŠAO TESTIRANJA

Ophodni brod 'Omiš' najbolji je brod u našoj mornarici

Testiranje novog patrolnog broda OOB-31
Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
1/47
09.03.2020.
u 17:31

Kada je već izgledalo da će Mornarica naručiti još samo jedan obalno-ophodni brod, dolazi do preokreta i ministar obrane Damir Krstičević s vlasnikom Brodosplita potpisuje nastavak gradnje

Nakon nekoliko godina neizvjesnosti za Hrvatsku ratnu mornaricu i njezinu Obalnu stražu nastupili su bolji dani. Kada je već izgledalo da će Mornarica naručiti još samo jedan obalno-ophodni brod, dolazi do preokreta i ministar obrane Damir Krstičević s vlasnikom Brodosplita Tomislavom Debeljakom potpisuje nastavak gradnje serije od četiri nova OOB-a.

Izgradnja prototipa u splitskom škveru produljila se iznad svih očekivanja, to otezanje čak je rezultiralo i međusobnim tužbama između Brodarskog instituta i Brodosplita, a toj se borbi priključio i konkurent na natječaju za taj brod Adria-Mar. Ta tvrtka, naime, nije se željela pomiriti s gubitkom na natječaju, a i sada je izašla serija tekstova o njihovu uspješnom poslu, doduše iz 2005. do 2008. godine, kada su za Libiju izgradili nešto manjih šest brzih ophodnih brodova od 30-ak metara.

Testiranje novog patrolnog broda OOB-31
1/46

Referencija MORH-a

Takvo lobiranje, naime, ne čudi s obzirom na to da posao nastavka gradnje još četiri u seriji OOB-a vrijedi 320 milijuna kuna. Brodarski institut i Brodosplit u razmiricama su nakon što je Brodosplit morao doraditi originalni projekt zagrebačkog instituta te je povećao gabarite broda i isprojektirao poboljšanja kako bi brod dosegao planirane vrijednosti. Naprotiv, Debeljak je osnovao i posebnu projektnu tvrtku u sastavu DIV-a, u koju je zaposlio grupu iskusnih inženjera upravo iz Brodarskog instituta.

U studenome 2018. godine novinari Večernjeg lista bili su prvi od medija na cjelodnevnoj probnoj vožnji prototipa OOB-31 Omiš, prilikom čega je isproban i pramčani automatski top na daljinsko upravljanje od 30 mm turskog proizvođača Aselsana. Svjedočili smo tada da su MORH-ovi inspektori bili iznenađeni učinkovitosti i broda i topa. Taj Brodosplitov projekt imao je mnogo neprijatelja, i u branši i u konkurenciji, no sve se promijenilo kada su MORH-ove inspekcije javno opovrgnule navode i glasine o tome kako brod ne valja.

“Brod je ispitivan po 87 programa ispitivanja MORH-a s tisućama izmjerenih tehničkih parametara. Tako je provjereno ispunjenje čak 211 postavljenih taktičko-tehničkih zahtjeva, a uspješno je zadovoljio ili nadmašio njih 200”, naveli su u MORH-u. Dodali su da je tijekom prototipnih ispitivanja u travnju i svibnju 2019. brod ispitan po šest dodatnih programa, “pritom znatno nadmašivši postavljene kriterije ispitivanja plovidbe po teškom moru”.

Konkretnije, MORH je naručio brod koji može suvereno ploviti po moru jačine 4, a pokazalo se da Omiš plovi na moru jačine 5 i da je operativan bez uključivanja sustava aktivne stabilizacije. Uz uključivanje stabilizatora, brod plovi i na moru jačine 6.

Rat brodograditelja

Omiš ima potpunu nuklearno-biološko-kemijsku zaštitu, mogućnost hermetičkog zatvaranja, a posjeduje i brodsku dekontaminacijsku stanicu. Posjeduje i jet-gliser koji se saonicama s krme u vožnji ispušta iz broda i razvija brzinu od 40+ čvorova. Kada se mora prikrasti cilju, Omiš ispuhuje dim pod vodu.

Viceadmiral Robert Hranj ovih je dana kazao da je Mornarica s OOB-om 31 “dobila izvanredan brod, dosad najbolji brod u HRM-u”, a ministar Krstičević potvrdio je da MORH očekuje da će nova četiri broda biti dovršena u razdoblju od rujna 2021. do rujna 2023. godine. Cijena od 80-ak milijuna kuna po primjerku jednaka je onoj iz 2015., no više vrijedi referencija MORH-a koja će škveru omogućiti da OOB postane izvozni proizvod koji će prodavati po znatno većoj cijeni.

Kako je Hranj najavio da HRM planira u idućih 12 godina izgraditi veći ophodni brod, od oko 90 metara, očekivano u rangu višenamjenske korvete i koji će stajati zbog opreme i raketnog naoružanja te helikoptera, 15 do 20 puta više od OOB-a, izgledno je da će oko njegove gradnje krenuti novi “rat” između hrvatskih brodograditelja.

Brod je opremljen dnevnim kamerama visoke rezolucije za detekciju i praćenje ciljeva, termalnom kamerom za detekciju ciljeva na velikim udaljenostima te dvama dalekozorima za noćno motrenje. Za gašenje požara na drugom brodu ili na obali, na palubi kormilarnice ugrađen je vatrogasni top kapaciteta 1250 l/min i dometa 45 m

Brod ima punu operativnost pri stanju mora 5 (WMO) bez upotrebe sustava za dinamičko stabiliziranje. Nepotonivost je osigurana pri naplavljivanju bilo kojih dvaju susjednih vodonepropusnih prostora

Pramčani automatski top 1x30 mm Aselsan

SMASH System sa stabiliziranim optroničkim direktorom (dnevna TV kamera, termalna kamera, laserski daljinomjer)

Pramčani porivnik ugrađen je radi lakšeg manevra u luci

Sustav aktivne stabilizacije uz pomoć perajica koji omogućuje redukciju ljuljanja broda do 90 %

7,6m aluminijski jet RHIB za 6 vojnika s 12,7 mm teškom strojnicom na pramcu, brzinom od 40+ čvorova i doplovom 100 nM

LOA                                           43,16 m

B                                                8m

D                                                2,8 m

Brzina max                                 27,9 čv

Snaga                                         2 x 2525 kW

Doplov                                       1000 nM @ 15 čv

Autonomija                                 10 dana

Naoružanje                                 1x30 mm top, 2x12,7 mm strojnica, EOS

Materijal trupa                             čelik povišene čvrstoće - AH 36

Materijal nadgrađa                      aluminijska legura AlMg4.5Mn

Teška strojnica 12,7 mm (M2 HMG) na oba boka

Integrirani navigacijski sustav koji automatski generira upozorenja o situacijama kritičnima za sigurnost plovidbe

Video: Iskrcavanje snaga s brodova HRM-a u Zadru

Komentara 12

KR
Krotila2
18:07 09.03.2020.

Domačom proizvodnjom,jačamo vojno i ekonomski.

ST
stefj
18:09 09.03.2020.

Brod je dobar za predviđenu svrhu, većina ekipe su oduševljeni njime. Kolege koji su bili na njemu i na nekim usporedivim Američkim brodovima puni su hvale za ovaj naš... S njim se sigurno neće ići u NATO misije. Spor je, pa ne može služiti za presretanje, no zato se i zove patrolni, odnosno ophodni... Istina je da bi za naš tip obale prije odgovarali brzi i dobro naoružani brodovi, pa se postavlja pitanje smisla dugotrajnog patroliranja između otoka. No, s nečim se treba ploviti...

5S
505.scrtom
19:31 09.03.2020.

taj brod je super, možda me sada neće izbrisati

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije