Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Crna kronika

MIG koji se srušio uopće nije smio letjeti!

Uzrok - Prema prvim informacijama iz Ministarstva obrane došlo je do zatajenja stajnog trapa i zapaljenja zrakoplova.
05. kolovoza 2014. u 16:35 54 komentara 20439 prikaza
MIG-21
Foto: Filip Brala/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/15

Pilot je bio pukovnik Stanko Hrženjak, iskusan i, kažu, odličan pilot borbenog zrakoplovstva, a spasio se katapultiranjem.

Prema riječima ministra obrane Ante Kotromanovića, njemu je dojavljeno kako je pilot imao problema sa stajnim trapom, pokušavao je dva puta sletjeti, pa se onda katapultirao.

Iskusni pilot

Svjedoci, međutim, govore i to da se zrakoplov zapalio još u zraku te brzo planuo a da se pilot tek tada katapultirao. Zagonetno je i što je riječ o MiG-u s brojem 121. On i njegov “parnjak” br. 122 ocijenjeni su prije godinu dana kao neperspektivni i nesposobni za remont pa nisu niti uzeti u obzir kada se odlučivalo koji će MiG-ovi iz RH otići na remont u Ukrajinu. Kako je remont u Ukrajini kasnio više od pola godine, ova dva već de facto otpisana MiG-a zadržana su, a na proljeće su im na papiru, umjetno, produženi resursi, kako Hrvatska ne bi izgubila sposobnost zračnog nadzora svog neba.

Ova dva islužena i prije više od 11 godina remontirana MiG-a (u rumunjskom Aerostaru) sve do danas bili su jedini operativni par borbenih zrakoplova. Tek prije nekoliko tjedana priključilo im se nekoliko MiG-ova remontiranih u Ukrajini, no s kojima je bilo puno problema u uvođenju u uporabu. U povodu Dana pobjede tako se iznad Kninske tvrđave našlo ukupno pet MiG-ova HRZ-a, tri 21-bis (sivo obojeni) remontirani u Odesi, popularna “kockica”, dvosjed na kojem se provodi obuka, te 121 (kamuflažni uzorak), predstavnik stare garde aviona koji odlazi u otpis. Kako stvari stoje, bio je to let previše za zrakoplov koji je, da su poštovani propisi, trebao biti u otpisu još prošle godine. Umjetno produživanje resursa, a sve zato što iz Ukrajine nisu stizali zrakoplovi u dogovorenom tempu, umalo su stajali života jednog hrvatskog pilota.

U vrhu Ministarstva obrane predahnuli su kad su čuli da MiG koji se srušio nije nijedan od onih koji su remontirani u Odesi. S obzirom na to da je taj remont u rekordnom zakašnjenju, a na zrakoplovima se i dalje događaju otkazi agregata ili navigacijsko-komunikacijske opreme, shvatljivo je takvo “olakšanje” u vrhu Ministarstva. No, time krivnja i odgovornost ovog ministarstva nije manja. Činjenica je da je pao zrakoplov koji je letio iznad svih dopuštenih resursa. Činjenica da je Samostalni odjel za vojni zračni promet, koji vodi bojnik Josip Čović, umjetno, na papiru produžio resurse premda je isteklo 10 godina od zadnjeg remonta u Rumunjskoj. Činjenica je da su tada najodgovornije osobe u MORH-u, Viktor Koprivnjak, pomoćnik ministra, kao i general Dražen Šćuri, zapovjednik HRZ-a i PZO-a, prihvatili to “rješenje” i tvrdnje da su “motori imali manji broj naleta, pa su još dobri”, te dopustili uporabu zrakoplova koji su trebali biti prizemljeni. U Ministarstvu se ne trebaju tješiti kako nije stradao “ukrajinac”. Svjedoci, naime, posjeduju i fotografije da je pri slijetanju u Zemuniku i “ukrajinac” s brojem 135 imao problem sa stajnim trapom, jedan mu se kotač nije izvlačio. Jedan naš čitatelj tvrdi kako je isto primijećeno i pri slijetanju na Plesu, nakon povratka iz Zadra, te da je 135-ica sletjela iz trećeg pokušaja.

Prebačen na Rebro

Pukovnik Hrženjak prebačen je na pregled u zagrebačku bolnicu Rebro. Prema prvim informacijama ima ozljede karakteristične za izvanredno katapultiranje (raketno odbacivanje sa sjedištem iz zrakoplova), dakle posjekotine i hematome. Večernji list ga je nazvao telefonom, a javio se vrlo smirenim glasom. Čestitali smo mu uspješno katapultiranje i spašavanje, a kada je čuo da ga zove novinar, uljudno se zahvalio i rekao “oprostite, ali ne mogu i ne smijem s vama kontaktirati, novine su mi sada zadnja briga, doviđenja i hvala lijepa”. To da se pilot uspio spasiti iz zrakoplova koji je skoro prije 12 godina remontiran i prije godinu dana mu istekao životni vijek govori dvije stvari – da je pilot bio dobro uvježban za katapultiranje i izvanrednu situaciju, te da je “stara kanta” imala ispravan sustav za katapultiranje.

– Javio mi se suprug i rekao da je dobro, srećom nitko nije stradao – kazala nam je potresena supruga pukovnika Hrženjaka.

>>Srušio se MIG-21 u blizini Velike Gorice. Pilot se uspješno katapultirao!

>>Ivan prvi pomogao pilotu: Avion se raspuknuo na tri komada!

>>Ovo je MIG-21 koji se srušio u polje kod Lomnice

>>Legendarni pilot Ivan Selak čudom spasio MIG i život

Abbott Nutrition
Akcija za djecu diljem svijeta
I Modrić se uključio u akciju: Tvrtka koja posluje i u Hrvatskoj sklopila suradnju s Real Madridom, evo o čemu se radi
Renault Zoe
ELEKTRIČNA AVANTURA
Tko ga nije vozio, ne zna što propušta: 'Odradili smo izlet po Hrvatskoj s električnim Renaultom'
  • Važna obavijest

    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • Deleted user:

    Ima li koje ministartstvo u ovoj vladi koje odrađuje svoj posao kako treba i po regulama?

  • Avatar bosanac1951
    bosanac1951:

    MIG koji se danas srušio uopće nije smio letjeti! .................................................................. Naslovnica je SVE rekla.....Moje pitanje: zašto je prvi pretpostavljeni uopće dozvolio pilotu da leti s zrakoplovom a morao je znati da je zrakoplov za otpis (zadnji servis prije 12 godina)....Šta ... prikaži još!ta da je pilot poginuo ?? Kotromanović odmah ostavka, bar iz moralnih razloga.

  • Deleted user:

    Moram još konstatirati da je put ove vlade isti kao i put ovog MIG-a