Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 32
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Ne možemo bez kruha

Kruh ujutro, popodne i navečer - godišnje pojedemo 62 kg pekarskih proizvoda

peciva
Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
17.10.2018.
u 12:18

Zabrinjava trend rasta uvoza proizvoda s dodanom vrijednosti u kategoriji kruha kojih smo lani uvezli za više od 50 milijuna eura

Pecivo za doručak, ručak i večeru, obično, slano ili slatko – zašto ne, pitaju se potrošači kojima je, pogotovo u većim gradovima, sve teže zaobići mirise koji ih mame na brzi obrok “s nogu”. Naviknutost na stalnu ponudu svježeg, mirisnog, hrskavog kruha i peciva, kojima su nas razmazili pekari i trgovci, lani je domaćoj pekarskoj industriji donijela 4,53 milijarde kuna prihoda, oko 330 mil. kuna više nego godinu ranije.

No potrošnja i dalje raste, a s njome i daljnji uvoz pekarskih proizvoda koji ne silaze s ljestvice top tri uvozna poljoprivredno-prehrambena proizvoda u Hrvatsku.

Mali obrti 2/3 proizvodnje

Lani smo uvezli kruha, peciva, keksa i kolača za vrtoglavih 129,1 milijun eura ili gotovo milijardu kuna, što je za 8,2% više nego godinu ranije. Kruha smo uvezli 9,5 tisuća tona, oko tisuću tona manje nego u 2016., no zabrinjava daljnji trend rasta uvoza proizvoda s dodanom vrijednosti poput pizza, pita i slično od 16%, koji se kao i kruh uglavnom uvoze zamrznuti i samo dopeku u trgovačkim lancima, te slatkih pekarskih proizvoda u kategoriji kruha s grožđicama, panetonnea, puslica, kroasana od 17%, kojih smo uvezli za više od 50 mil. eura.

Ipak, i uz tako enorman uvoz, ima prostora za rast novih tvrtki. Prije 13 godina bila su registrirana 322 trgovačka društva za proizvodnju kruha, peciva, slastičarskih proizvoda i kolača, 2014. njih 788, a čak 875 u 2017. godini, kaže Nada Barišić, direktorica Žitozajednice, udruženja mlinsko-pekarske industrije, ističući da tomu treba pribrojiti i oko 2000 pekarskih obrta koji proizvedu oko dvije trećine od ukupne proizvodnje od 370.000 tona.

Pšenice trebamo sve manje

Kad bi se gledala samo industrijska proizvodnja kojoj konkurira “industrijski” uvoz – koji diže profit Spara, Kauflanda, Lidla i drugih trgovaca koji vani zakupljuju cijele tvornice da proizvode za njih, zamrzavaju, a oni ih samo dopeku – reklo bi se da nam je svako treće slano ili slatko pecivo na tržištu iz uvoza kao i svaka 14. štruca kruha. No u kontekstu ukupne proizvodnje i potrošnje svako je deseto slano ili slatko pecivo i svaki 30. kruh iz uvoza, tvrdi Barišić, što utječe i na mlinarsku industriju, unatoč odličnoj žetvi u ovoj godini i porastu proizvodnje pšenice prve klase.

– Od ulaska u EU potrebe za domaćom pšenicom pale su za 100 tisuća tona – s 500 na 400 tisuća, što je evidentno ako podacima o uvozu pekarskih proizvoda pridodamo podatke o uvozu brašna – kaže Barišić. Još 2014. uvezli smo 11 tisuća tona, a 2017. gotovo 39 tisuća tona brašna. No, unatoč tim trendovima proizvodnja kruha ne bilježi pad. Dapače, 2017. proizvedena je 152.951 tona kruha, 1,3% više u odnosu na 2016., što znači da sektor podizanjem konkurentnosti, i na domaćem i na stranom tržištu, ima dobre rezultate – kaže Barišić.

Iako su sve više u trendu specifične vrste kruha, bez glutena, bez kvasca, s chia i drugim sjemenkama, proteinski, pivski, s kurkumom, heljdom, orasima, maslinama... koji kao i peciva pekarskoj industriji donose dodanu vrijednost, i dalje oko 50% prodanog kruha u RH čine crni, bijeli i polubijeli kruh. Najveća je domaća pekarska tvrtka Mlinar koji ima više od 230 prodavaonica u RH, Njemačkoj i Sloveniji. Proizvode prodaje u 20 država i ima franšize u devet zemalja na tri kontinenta. Mlinar je lani preuzeo šibensku Pekaru Krka. U proizvodnju i prodajna mjesta posljednjih je godina uložio više od 600 milijuna kuna i godišnje u pet pogona proizvede više od 170 milijuna proizvoda. Drugog “igrača” na tržištu, Pan-Pek, s mrežom od 48 specijaliziranih prodavaonica, kao i Studenac, preuzeo je poljski fond Enterprise Investors, s čime se nastavlja konsolidacija u pekarskom biznisu. No s filozofijom koju najbolje dočarava slogan Zagrebačkih pekarni Klara “LIVE. LOVE. EAT FRESH.”, potrošači sigurno neće ostati gladni kruha – a ni i kolača.

Ključne riječi

Komentara 1

AC
acer7
13:45 17.10.2018.

Što je veće siromaštvo, to je veća potrošnja kruha.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije