Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 41
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Pjenušac proizveden u potpunom mraku

I berba je obavljena prije prvih naznaka zore, uz naočale za noćni vid

Privatna arhiva
27.11.2021.
u 18:45

Butelje prve berbe, po prosječnoj cijeni od sto eura, završile su diljem svijeta i sve su rasprodane. Sudeći po interesu, u totalnom mraku najviše vole piti Kinezi

Ako vam ime Zlata radgonska penina odmah na prvu ne budi neke divne, davne uspomene, ne brinite se, još ste uvijek relativno mladi! Radi se, naime, o kultnom pjenušcu slovenske vinarije Radgonske gorice kojim se u vrijeme bivše države obavezno nazdravljalo mladencima, novim godinama, diplomama i svim drugim životnim radostima. Gotovo pola stoljeća poslije u vinariji iz Gornje Radgone, kraja u kojem se od 1852. godine neprekidno proizvode pjenušava vina, odlučili su da je vrijeme da ponovo u nečemu budu prvi i jedinstveni, ali ovoga puta na globalnoj razini.

U tome su, po svemu sudeći, i uspjeli zahvaljujući pjenušcu mističnog naziva Untouched by light, prvom pjenušavom vinu na svijetu čija se proizvodnja – od trenutka berbe do procesa starenja vina u tami špilje u Gornjoj Radgoni – odvija u potpunom mraku.

I čaše su crne i brendirane

Čarolija koju su time željeli postići ovdje ne staje jer pjenušac je punjen u boce od 99% tamnog stakla i dodatno zaštićen u dramatičnom pakiranju u crnoj vakuumiranoj vrećici, a preporučuje se konzumacija u zamračenoj prostoriji, s posebnom maskom na očima te iz otmjenih crnih Spigelau čaša, posebno brendiranih za ovaj pjenušac. Premda su iz Radgonskih gorica s berbom iz 2016. na tržište izašli prošle godine u listopadu, u Hrvatskoj se o njemu počelo više govoriti zahvaljujući dinamičnom duetu koji stoji iza ugledne PR agencije Bruketa & Žinić & Grey, zaslužne za vizualni identitet proizvoda kao i za cjelokupnu marketinšku kampanju.

Osobito nakon što su na prestižnom svjetskom festivalu kreativnih komunikacija Cannes Lions za ovu genijalnu kampanju osvojili nagradu brončani lav. Na ideju da u Radgonskim goricama krenu u ovako zahtjevan postupak proizvodnje došla je enologinja Klavdija Topolovec Špur, koja je nadahnuta znanstvenim radom profesorice s kalifornijskog sveučilišta Anne C. Noble o negativnom utjecaju svjetlosti na proizvodnju pjenušavih vina odlučila iskušati ovu teoriju i u dogovoru s cjelokupnim timom vinarije krenuti u proizvodnju prvog pjenušca na svijetu u potpunosti netaknutog svjetlošću.

– Vina i pjenušci oduvijek su se čuvali u zatamnjenom prostoru, upravo da bi se izbjegao utjecaj svjetlosti, ali nitko se nije posvetio sveobuhvatnom procesu od početka proizvodnje do završne faze kada proizvod dolazi do potrošača. Mi smo u tome uspjeli i kao rezultat smo dobili pjenušac koji maksimalno izražava sortu chardonnay povezanu s terroirom na kojem je grožđe uzgojeno – objašnjava Topolovec Špur.

S njezinom ocjenom složio se i Pierre-Yves Bournerias, stručnjak iz Instituta Oenologique de Champagne pozvan da među prvima kuša Untouched by light, a koji je, prema Klavdijinim riječima, nakon prvih gutljaja zašutio, da bih zatim nekoliko puta samo uzviknuo: “Wow!”. U svojoj konačnoj ocjeni nije štedio pohvale: “Ovo je pjenušavo vino bogato i primamljivo na nosu s razvijenim notama zreloga žutog i bijelog voća poput breskve, kruške i nagovještaja manga… vrlo zavodljivo. Prvi dojam u ustima je potpuna svježina sa živahnim citrusnim notama. Zatim polagano slijede kremoznost i nježnost, naglašeni vrlo blagim i delikatnim mjehurićima, što sve pridonosi lijepoj zaokruženosti ovog pjenušavog vina. Retrookus je dug, ali i dalje svjež s nagovještajem mineralnosti. Usta žude za sljedećim gutljajem!”

U prilog njegovim riječima ide i lista nagrada koje su pripale pjenušcu Untouched by light, od srebrne medalje na Decanteru, zlata na natjecanju Glass of Bubbly te titule Zlatna nacionalna inovacija Slovenije. Da bi cjelokupni projekt uspio, u vinariji su mu od samog početka udahnuli zajednički duh, svi zaposlenici sudjelovali su na neki način u njegovoj realizaciji, a najuzbudljivije je bilo uoči prve berbe za koju su imali vrlo ograničeno vrijeme jer se i ona odvijala pod okriljem noći i s posebnim naočalama za noćni vid.

Slavni Savoy je ipak propao

– Da bismo uspjeli berbu odraditi u zadanome roku, odnosno prije prvih jutarnjih zraka sunca, u njoj su sudjelovali svi zaposlenici Radgonskih gorica, a pomogli su nam i susjedi iz okolnih vinograda. Bilo je vrlo zanimljivo i veselo u pripremnoj fazi u kojoj smo svi zajedno iskušavali naočale za noćni vid, jer treba se na njih priviknuti da biste mogli odraditi tako zahtjevan posao kao što je berba grožđa. Bila je to jedna vrlo uzbudljiva i dramatična noć u Gornjoj Radgoni – smije se Topolovec Špur.

Uzbudljivi su i rezultati koje postižu na tržištu diljem svijeta. Berba 2016. godine, lansirana u listopadu 2020. po respektabilnoj cijeni od stotinu eura izazvala je golem interes diljem svijeta i u potpunosti je rasprodana do ljeta ove godine, a najvećim dijelom je završila u Kini.

– Naš kupac za kinesko tržište u prvom je naletu naručio 180 butelja, ali već nakon 14 dana stigla je narudžba za još 300. Pitali smo u čemu je stvar jer samo transport brodom traje 2 mjeseca, nije nam bilo jasno kako to da je u tako kratkom roku stigla nova narudžba. Gospođa s kojom surađujemo poslala nam je video koji se “vrtio” na kineskom Instagramu. Ne razumijemo kineski, ali smo gledajući taj kratki spot shvatili da ima tvrtku koja plasira naše proizvode na kineskom tržištu i da joj jako dobro ide – objašnjava fenomen uspjeha njihovog pjenušca kod Kineza direktor vinarije Borut Cvetkovič.

Ideja je bila da prvo međunarodno predstavljanje “netaknutog svjetlošću” naprave u londonskom hotelu Savoy, ali to je zbog epidemioloških mjera moralo otpasti pa su u suradnji s agencijom Bruketa & Žinić & Gray event preselili u svoju vinariju. Hit su naravno i na slovenskom tržištu.

– Čini mi se da je ekspanzija u samoj Sloveniji krenula nakon primitka nagrade za inovaciju. Trenutačno smo rasprodali oko pola zalihe berbe 2017., na raspolaganju je svega 2000 butelja – kaže Cvetkovič i naglašava da su u ovom projektu najveća ulaganja bila u volji i vremenu.

Materijalnu vrijednost ovdje nadilazi trud i usmjerenost svih 125 zaposlenika vinarije, koji su bili voljni obrađivati vinograd i brati grožđe po mrklom mraku. Djelatnici vinarije već sad u žargonu način proizvodnje ovog pjenušca zovu mračnom metodom, a prisjetimo li se kako je upravo iz Gornje Radgone potekao izraz “penina” koji je uskoro prihvaćen kao službeni slovenski naziv za pjenušava vina, ne trebamo sumnjati da će se i ovaj “primiti” i jednog dana možda postati standard za sva vina u svijetu proizvedena bez utjecaja svjetlosti. A na pitanje boje li se da će ih drugi kopirati, Klavdija samo kratko odmahuje rukom:

– Mi smo bili prvi i to ćemo ostati! Želite li ovih blagdana doživjeti nešto zaista posebno, vinarija Radgonske gorice u ponudi ima kutiju za kušanje Untouched by light box experience, u kojoj su uz butelju pjenušca i četiri čaše, prekrivke za čaše i rashladna posuda.

 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije