FENOMEN MARSOTRESA

Poznati hrvatski znanstvenik proučavao potrese na Marsu pa objavio važnu studiju: 'Otkrili smo da unutrašnjost Marsa nije mirna'

Hrvoje Tkalčić
Foto: Privatni album
30.03.2022.

Tkalčić navodi kako su kod detekcije potresa pristupili drugačije od tima analitičara koji pomno proučavaju seizmograme i bilježe svaku detekciju u katalog.

Hrvatski geofizičar prof. dr. sc. Hrvoje Tkalčić objavio je istraživanje u kojem je otkriveno 47 do sada neopaženih marostresa. Otkriće je objavljeno u znanstvenom časopisu Nature Communications.

- Sretan sam što ovdje mogu izvjestiti o još jednom novom otkriću, upravo objavljenom u znanstvenom časopisu Nature Communications, čiji smo autori Weijia Sun iz Laboratorija o Zemlji i planetarnoj fizici Kineske akademije znanosti i moja malenkost. Otkrili smo 47 do sada neopaženih marsotresa koji svjedoče da unutrašnjost Marsa nije mirna, nego se poput plašta Zemlje nalazi u stanju polagane konvekcije! Istraživanje koje smo započeli u danima prije epidemije, konačno je ugledalo svjetlo dana - objavio je Tkalčić u podužem statusu na Facebooku gdje je opisao tijek istraživanja.

- Ono što smo Weijia i ja napravili razlikuje se podosta od tima analitičara koji pomno proučavaju seizmograme i bilježe svaku detekciju u katalog. Pristupili smo ovom problemu koristeći dvije nekonvencionalne metode detekcije: tzv. matched-filter metodu i Benfordov zakon - navodi Tkalčić.

Opisao je kako Benfordov zakon nije funkcionirao dobro, ali da je matched-filter metoda funkcionirala odlično.

- 47 novootkrivenih marsotresa je broj veći od svih marsotresa ove vrste koji su do sada detektirani! Koji je značaj ovog otkrića? Prvo, Mars je geološki puno aktivniji planet nego što smo mislili. Marsotresi koji se ponavljaju najvjerojatnije znače da se radi o vulkanskim potresima, ili zbog gibanja magme u marsovskom plaštu ili zbog periodičkih procesa oslobađanja plinova iz magme, koji s vremena na vrijeme povise tlak i prouzroče otvaranje i zatvaranje pukotina, slično kao što je to slučaj za neke od ugaslih vulkana na Zemlji. Također, otkrili smo da se marsotresi događaju u svako doba marsovskih dana i noći, što znači da možemo isključiti plimne sile Fobosa i Deimosa kao uzroke, ili bilo koju vrstu termalnih uzroka ovog tipa potresa zbog nagle promjene u temperaturi, koji bi se ponavljali periodički, tj. u određeno doba dana ili noći.

Ako je marsovski plašt zaista aktivan kao što to naše otkriće sugerira, onda to ima utjecaja i na objašnjenje izostanka magnetskog polja Marsa, naime, zbog čega je ono nekada postojalo, a sada više ne postoji - napisao je Tkalčić.

Navodi i kako će forenzičke metode koje su koristili 'biti važne i za misije na druge planete'. Objavio je i poveznicu na članak objavljen u časopisu.

CR
CroAmerico
16:23 30.03.2022.

Moji Ameri su strucnjaci ti si ooo

CR
CroAmerico
16:22 30.03.2022.

Ti nisi nista napravio ni proucio nemas pojma Moji Ameri su strucnjaci

DM
drazen.muhvic
16:15 30.03.2022.

Jel otkrio i kako ide obnova tamo na Marsu?